Positiivisella syrjinnällä poikien luku- ja kirjoitustaitoa kohentamaan
Pitkin vuotta on käyty julkisuudessa poleemiseksikin äitynyttä keskustelua heikkenevistä Pisa-tuloksista ja erityisesti suomen kielisten poikien heikosta lukutaidosta – Opetusalan ammattijärjestö OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen viittasi – ja twiittasi – aikaisemmin syksyllä provokatiivisessa hengessä näihin tietoihin ja väitti poikien heikon lukutaidon johtuvan ihan vain laiskuudesta :
"Ei se niin ole. Suurta osaa pojista ei huvita kuin pelaaminen ja viihteellisyys #vaivannäkö ja ponnistelu ei tule kuuloonkaan."
Selitys ja syy eivät tietenkään tämänkään provosoivan Luukkaisen mielestä reaalisesti ole näin yksiselitteisiä – Iltalehden haastattelussa Luukkainen myöntää tuntevansa ongelman laajuuden :
"Luukkainen kertoo saaneensa opettajilta viestiä, että joka viides poika ei peruskoulun päättyessä pysty tekemään kesätyöhakemusta.
– Tytöillä suhde on yksi 27:sta, eli onhan se aikamoinen ero. Oma kantani on, että ei pidä laskea vaatimustasoa, kun työelämä edelleen ja jatkossakin edellyttää kirjoitustaitoa.
Luukkaisen mukaan asia pitää avata perin pohjin ja nostaa keskusteluun.
– Ei varmasti ihan näin ole, että on yksittäinen ratkaisu tai selitys asiaan. Tämä asia pitää tunnustaa. Näin on. Tutkimus osoittaa sen. Nostaa pöydälle ja miettiä opettajien ja tutkijoiden kanssa ratkaisua."
Näinkin laaja ja pidemmällä aikavälillä jopa sisäistä turvallisuutta ravisteleva ongelma vaatii mielestäni "järeitä ratkaisukeinoja" ja eräs sellainen "raju menetelmä" olisi edellisessä blogikirjoituksessani esille nostamani POSITIIVINEN DISKRIMINAATIO. Suomen kielisten poikien luku- ja kirjoitustaidon kohentaminen edellyttää riittävää kohdennettua rahallista panostusta, jolla koulu- ja oppilaskohtaisesti tuetaan suunnitelmallisesti poikien koulunkäyntiä ja motivoidaan heitä sukeltamaan kirjallisuuden maailmankuvaa avartavaan maailmaan…
Niin?
Tärkeän asian nostit esille. En kuitenkaan tässäkään asiassa usko mihinkään positiiviseen diskriminaatioon (jolla loppupeleissä kuitenkin enemmän syrjitään valkoisia miehiä kun autetaan!)
vaan opettajien ja yhteiskunan pitäisi miettiä mitä tekevät väärin. Pojat kyllä pystyvät oppimaan. Jotain on vain pedagogiassa kustu. Onko se vähänkin erimoiselle pojalla pakotettu ADHD lääkitys aina yhteiskunnan edun mukaista. Hiljaa nämä pojat ainakin tuppaavat olemaan.
Myös esim. tuntien yhteen pitäminen voi olla opettajan edunmukaista mutta poikien oppista tehostaisi jos tuntien välissä olisi pakotettu happihyppely. (eikä silleen että oppilaat jäävät vain räplään kännykkää johonkin koulun nurkaan!)
Opettaminen pitäisi miettiä paremmaksi alusta asti. Vaikka semmoiseksi kun se oli vuosia sitten kun pojat pärjäsivät paremmin. Syrjäytymis/koulutus asiaa ei ainakaan auta, että jatkossa lukion päättötodistus määrää pääseekö yliopistoon. Uskon, että semmoinen entisestään nostaisi jo nyt huiman korkeaa naisten osuutta yliopistossa.
Ja edelleen ei kelpaa tähänkään ratkaisuksi sun kiintiöt!
Ilmoita asiaton viesti
VATT:n tutkimuksen ja itse asiassa myös OPH:n selvitystenkin perusteella sekä yleisen näkemyksen mukaan etenkin poikien koulupudokkuus, oppimismotivaation laskeminen yms. häiriöt johtuvat suurelta osin ympäristötekijöistä – huono-osaisuus usein periytyy ja vanhempien työttömyys/köyhyys lisää koululaisen riskiä joutua syrjäytymispolulle heti peruskoulussa.
Koulu ei siis yksinään kykene nostamaan kaikkien näiden kielipuoliksi mahdollisesti jäävien oppilaiden oppimisvalmiuksia millään opetuksellisilla keinoilla. Positiivisella erityiskohtelulla, tuettuna opetuksena siis, koulu toki pystyy tavoittamaan useimmat heikosti koulua käyvistä, mutta koulun menetelmät eivät muuta välittömästi heidänkään kotiensa arkea ja sieltä kumpuavaa asennetta…
Tarvitaan siis laajempaa perhepolitiikkaa ja osallistavampaa työllisyyspolitiikkaa perheiden hyvinvoinnin takaamiseksi. Mielestäni myös miesten ja poikien sukupuoliroolien laventaminen toimii tässä ennaltaehkäisevästi. Poikien Talo-tyyppinen etsivä nuorisotyö on tällä sektorilla eräs pioneeri :
https://poikientalo.fi/
Ilmoita asiaton viesti
Ehdotan feminististä lähestymistapaa. Unohdetaan se poikien lukutaidottomuus. Tehdään vain lukutaidottomille pojille kiintiöitä jokaiseen hyväpalkkaiseen siistiin sisäduuniin. Niin ja syytetään tyttöjä poikien lukutaidottomuudesta.
Ilmoita asiaton viesti
Hieman on kadoksissa feministinen tulokulma sinulta, sillä käsittääkseni tyttöjen kiitettävästä koulumenestyksestä ei olla syytetty poikia tai patriarkaattia eikä kiintiömenettelyä edes sovelleta työhönotossa, jollei tähän ole jokin työhön liittyvä perusteensa.
Esimerkiksi Puolustusvoimat voivat rekrytoida naisia rauhanturvaamistehtäviin, jos tehtäväalueella asuvat siviilinaiset eivät luota univormupukuisiin miessotilaisiin.
Feministinen ennaltaehkäisevä ratkaisukeino olisi Poikien Talo-tyyppinen etsivä nuorisotyö ja myös varhaiskasvatuksen kehittäminen sukupuolen moninaisuutta kunnioittavaksi, jolloin erityisesti pojille ”annetaan mahdollisuus” toteuttaa identiteettiään ja taitojaan kaikessa soveltuvassa laajuudessaan.
Ilmoita asiaton viesti
Mutta naisten heikommasta menestyksestä teknisillä ja taloudellisilla aloilla syytetään nimenomaan miehiä. Ja illuminaatia. Useammin kuulee vaadittavan sukupuolikiintiöitä yritysten ja julkisyhteisöjen johtoon kuin tyttöjen koulutukseen panostamista muidenkin kuin hömppätieteiden osalta.
Käsityksesi feminismistä on kovin ruusunpunainen ja harhainen.
Hienoa jos olet itse päässyt yli sukupuoleen perustuvien kiintiöiden vaatimisesta. Useimmat femakot eivät tuonkaan suhteen kuitenkaan ole vielä tulleet tolkkuihinsa. Onhan ne nyt ihan käsittämättömiä idiootteja.
Ilmoita asiaton viesti
Itse olen esittänyt naisjohtajuuskoulutusta ratkaisuksi pörssiyritysten hallinnon tasapuolistumiselle – tällaista positiivista diskriminaatiota itse asiassa harjoitetaankin Keskuskauppakamarin johdolla jo nyt.
https://naisjohtajat.fi/
Mieskiintiöitä ollaan vaadittu opettajakoulutukseen, ainakin Miesten tasa-arvo ry:n toimesta – lienevätkö hekin niitä femakkoja?
Ilmoita asiaton viesti
Yleensä jonkin ponnistelun, m.l. oppiminen, parhain kannustin on, että näkee ponnistelun tuloksen hyödyllisenä. Mikä siis yhteiskunnassamme on pielessä, jos iso osa pojista ei tuota hyötyä näe?
Antikaisen viittaamien tekijöiden mukaan se on, että omasta kasvuympäristöstä on kantapään kautta opittu, ettei elämässä pääse eteenpäin kuitenkaan joten koulunkäynti nähdään hukkaanheitettynä aikana. Kun on pudonnut, on pudonnut eikä takaisin ole pääsyä.
Paras motiivaattori olisi siis yhteiskunnallisen toivon herättäminen ja uskottava näköala paremmasta jos näkee vaivaa opiskellakseen. Postiivinen ”syrjintä” voisi olla yksi keino mutta se on vain keino oireisiin. Se ei korjaa yhteiskuntamme rakenteellisia ongelmia.
Ilmoita asiaton viesti
Kannustimet on tosiaan hyödyllisiä. Yksi helpoimmista keinoista lisätä niitä olisi yksinkertaisesti leikata huomattavasti sosiaalitukia. Miksi ponnistella kun sossusta saa kuitenkin aina likipitäen saman elintason? Ellei sitten onnistu nousemaan aivan suurituloisimpaan porukkaan. Sinne on kuitenkin kova duuni kavuta.
Vastikkeeton raha nuorelle on suurin syy ongelmiin. Ja joskus toki vanhempienkin kohdalla tämä pätee.
Ilmoita asiaton viesti
Pylkkönen taitaa olla jakamassa pelkkää keppiä mutta ”unohtaa” porkkanat; mutta kenen soppaan?
Me emme voi hoitaa enää sosiaaliturvaa kuten 1930-luvulla jolloin maaseudulla kerjuumatkalla olleita ihmisiä kuoli lumihankeen. Sosiaaliturva mitoitetaan ihmisten minimaalisten perustarpeiden mukaan. Ponnistelun takana oleva näköala paremmasta pitäisi olla jotain enemmän kuin pelkän henkiriepunsa säilyttäminen.
Aikoinaan, m.m. 1970-luvulla, irvailtiin työväenliikkelle kuinka mahansa herkkuja täyteen ahtaneet lauloivat vappuna työväenlauluissa nälkäänäkevistä. Ilmeisesti Pylkkönen&kmpnit haluaisivat luoda konkretiaa noihinkin lauluihin?
Ilmoita asiaton viesti
Sosiaaliturvaa ei pidä mitoittaa ”minimaalisten tarpeiden” (lyön vetoa että meidänkin määritelmän tulkinta eroaisi aika lailla) mukaan vaan sen mukaan paljon vallitseva palkkataso on. Sosiaaliturvalla ei missään tilanteessa pidä päästä lähellekään alhaisintakaan palkkatasoa. Muuten siinä syntyy jo niitä negatiivisiakin vaikutuksia liikaa.
70-luvulla duunarit lauloivat vielä että verot kansan verta juo. Ja toki duunarit laulavat vieläkin. Ääni vaan hukkuu sossutatujen mölinän alle.
Ilmoita asiaton viesti
Pylkkönen vaatii sosiaaliturvaa alemmas jotta alimmat palkat olisivat kilpailukykyisiä. Minusta, jos palkat eivät pärjää minimitoimeentulon mukaan asetetulle sosiaaliturvalle, häpeä on vain ja ainoastaan noin pieniä palkkoja tarjoavien työnantajien.
Aikoinaan todellakin lautettiin veroista noinkin. Sitä ennen meillä oli Hjalmar Linderin kaltaisia patruunoita joiden mielestä oli itsestään selvää, että patruuna maksoi palkollistensa verot eikä näiden itse tarvinnut asialla vaivata iteään. Ajat todellakin muuttuvat.
Ilmoita asiaton viesti
Tuloerot ovat nyt pienemmät kuin 1970. Ehkä onkin niin että sosiaaliturvannauttijoista onkin tullut tämän päivän ahneisto.
Ilmoita asiaton viesti
Tilastokeskus: http://www.stat.fi/til/tjt/2015/04/tjt_2015_04_201… kohta 3.2.
Toisaalta on otettava huomioon varallisuuksien ja niistä tulevien tujojen siirtyminen ulkomaille kiihtyvällä vauhdilla. Samalla tietenkin tänne jääneiden tuloerot tasaantuvat. Samaan aikaan on myös siirrytty maaseudullakin lopullisesti omavaraistaloudesta rahatalouteen joka näkyy maatalouden tuloina tilastoissa.
ILmeisestikin todellinen ahneisto osoittelee muita jotta heidän oma ahneutensa ei paljastuisi. ”Se on itse joka sanoo” kuten lapset, nuo joiden suusta totuuden kuulee, ovat aina osanneet sanoa.
P.s. Tämä tosin oli loikka ihan toiseen aiheeseen mutta haitanneeko?
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä. Ahneisto osoittelee muita ja haluaa sossusta sen minkä muut saavat duunista. Ihme porukkaa.
Ilmoita asiaton viesti
70 ja jopa 80 luvulla laitettiin lapset siinä 10v ikäiset marssimaan ympäri kaupunkia tai kylää ja huutamaan ”porvari nukkuu huonosti”. Laulamaan kaikenlaista roskaa… Eli kyllä molemmin puolin osattiin. J atiedän ton faktana kun pakotettiin huutelemaan moista roskaa…
Ilmoita asiaton viesti
Poikien lukemattomuuteen on etsitty ja löydettykin syitä, pitäisikö kirjojen julkaisutoimintaa kenties tukea:
Lastenkirjoissa poikia miellyttävää kotimaista tarjontaa on yllin kyllin, mutta murrosikäisille tai sitä lähestyville pojille suunnattuja kirjoja ei ole paljon.
– Jos puhutaan kirjasarjoista, niin niissä vaikuttavat varmasti talouden realiteetit. Pojat lukevat yhä vähemmän, joten se on kustantajille riski.
https://yle.fi/uutiset/3-9588177
Ilmoita asiaton viesti
JOS lähestymme asiaa tuolla tavalla kaupallista vinkkelistä niin muistuupa mieleeni vanha vitsi kenkäkauppiaista keskustelemassa Afrikan markkinoista (tämä tapahtui paljon ennen nykyisiä poliittisen korrektiuden ja läntisen pukeutumiskulttuurin myös Afrikkaan tunkeutumisen aikoja): Toinen kauppiasta oli synkääkin synkempi koska ei sinne kannata kenkiä myydä kun kukaan ei niitä käytä mutta toinen täynnö toivorikkautta koska siellä ei kukaan vielä ole ostanut kenkiä, markkinat ovat siis avoimena ja saturoitumattomina. Sama koskenee poikien muodostamia lukumarkkinoita, joillekin ne ovat mahdottomat mutta joillekin mahdollisuus.
Ilmoita asiaton viesti
En tiede, miten muualla maassa, tuossa vajaan 200 metrin päässä on avattu uusi päiväkoti lapsista yli 50% ulkomaalaistaustaisia.
Myös Kotkan saarella (eli keskustassa), on avattu uusi päiväkoti, jossa lapsista on yli 30% ulkomaalaistaustaisia.
Aikamoinen fakiiri täyttyy olla ja ihan kamalasti positiivista rasismia tarvitaan, jos Pisa tutkimuksissa meinaa jatkossa pärjää.
Ilmoita asiaton viesti
Miten uusien päiväkotien avaaminen vaikuttaisi negatiivisesti Pisa-tuloksiin?
Ilmoita asiaton viesti
Ei sinänsä, tyhjä päiväkoti ei tee kenestäkään tyhmä, ei se kyllä viisaiksikaan tee lentämällä pakolaislapsia sinne.
Ilmoita asiaton viesti
Suomalaisessa koulussa ja yhteiskunnassa on jo pitkään menty (ja mennään nähtävästi yhä; kiihtyvällä vauhdilla) herkkätunteisimpien sekä uhri- ja vähemmistöstatuksisten yksilöiden ehdoilla. Toisin sanoen, rajat on asetettu arkajalkojen, tottelevaisten, liian kilttien ja niiden, joita kukaan ei edes ymmärrä, kestokyvyn mukaan. Vahvuus, voima, aggressio ja vallanhimo on ajettu systemaattisesti alas. Tämä on ollut erittäin haitallista niiden poikien kannalta, joiden kohtalon ääreen sangen hurskaasti tänä iltapäivänä käännymme.
Ilmoita asiaton viesti
Positiivinen diskriminaatio ei tule tässäkään toimimaan. Se tulisi luomaan vain epäsuhtaa poikien ja tyttöjen välille ja sillä on yleisesti saatu maailmallakin tehtyä pelkästään lisää ongelmia. Esim. Yhdysvalloissa tiettyjen ryhmien pääsyvaatimuksia ja jopa koevaatimuksia on alennettu korkeakouluissa. Nämä silkkikäsinein käsitellyt korkeakoulusta läpipäässeet ovat sitten työelämässä kohdanneet seinän, kun heidän taitonsa ei ole riittänyt mihinkään.
Jos koulusta pääsee läpi ilman kunnollista luku- ja kirjoitustaitoa, se vain tarkoittaa sitä, että laadunvalvonta on pettänyt kouluissa. Tasoa ja vaativuutta pitäisi nostaa sen verran, ettei koulusta päästä pois lukutaidottomina.
Ilmoita asiaton viesti
Minne katosivat ensimmäiset n. 20 kommenttia ?
Ilmoita asiaton viesti
? Ei näyttäisi puuttuvan muita kuin #20.
Ilmoita asiaton viesti
Ensimmäiset n. 20 kommenttia puuttuu omani niiden joukossa. Kadonneet kommentit eivät varsinaisesti hehkuttaneet ”positiivisen syrjinnän” autuutta.
Jossain vaiheessa kommentteja ilmoitettiin olevan ehkä 19 kpl ja hetkeä myöhemmin niitä olikin vain 3 kpl ja kaikki samanmielisiä.
Ilmoita asiaton viesti
Jos katsot kommenttien kellonaikoja niin tuo ei voi pitää paikkaansa.
Ilmoita asiaton viesti
Miksi en sitten löydä omaa alkupään kommenttiani ? Olin silloin aivan ensimmäisten joukossa.
En minä aivan niin höperö vielä ole, että sen vain kuvittelisin.
Ilmoita asiaton viesti
Eiköhän Juho vastaa kun huomaa.
Ilmoita asiaton viesti
Ajoissa on aukko 14:22 – 14:36.
Kyllä tuohon pieniä kommentteja mahtuu ja mahtui.
Ilmoita asiaton viesti
Juoksevaa numerointia blogisti ei voi muuttaa, vilkaisin yltä Huhtasaaren ja siitä puuttuu #10.
Ilmoita asiaton viesti
Jos alusta poistaa ensimmäiset 10 kommenttia, minkä numeron se 11. tultuaan saa ?
Varmaan numeron 1 ?
Tiedän edelleen kommentoineeni enkä löydä sitä.
Jos faktat eivät sovi teoriaan muutetaan faktoja ?
Ilmoita asiaton viesti
Voithan kysyä huomenna ylläpidolta.
Ilmoita asiaton viesti
Miksi ? Ei minun tarvitse kysyä. Tiedän jo faktat :-).
Ilmoita asiaton viesti
Päästän sinut nyt epätietoisuudestasi. Blogisti kirjoitti lähekkäin kaksi samaa aihetta käsittelevää blogia. Näistä vain jälkimmäinen näkyy etusivulla.
Ilmoita asiaton viesti
En huomannutkaan edellistä:
http://jiihooantikainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2…
Ilmoita asiaton viesti
Etusivulla ?
Kappas vaan. Olenpa sokea…
Sorry kaikille sensuuriepäilyistä. Ei ole sensuroitu.
Kiitos kaima !
Ilmoita asiaton viesti
Mansalan ei tarvitse kysyä, hän tietää jo. Niinpäniin ja jepujepujee. Mitäpä sitä asioista selvää ottamaan kun kerran jo niin hyvin tietää. Sääli meitä muita kun meidän täytyy nähdä vaivaa kyselläksemme kun emme tiedä.
Ilmoita asiaton viesti
Luulin tietäväni. Edellinen kommenttini kertoo miksi.
Ei tullut mieleenkään, että olisi kaksi liki samanlaista blogia, jotka sitten vaihtoivat paikkaa ykkössivulla.
Ilmoita asiaton viesti
Niin, kehittelit kymmentä kommenttia 14 minuutin aikavälille (#27)
”Ajoissa on aukko 14:22 – 14:36.
Kyllä tuohon pieniä kommentteja mahtuu ja mahtui.”
Lähtien siitä että niitä olisi sadellut julkaisuhetkestä 14:22 😉
Ilmoita asiaton viesti
Mitäpä tuota muistikuvien perusteella laskemaan.
Se toinen blogi samasta aiheesta kertoo faktat.
Ilmoita asiaton viesti
Edellinen blogini lähti viistolle uralle kommenteissa ja siksi kirjoitin uuden tekstin poikien luku- ja kirjoitustaidon heikkouksista – ”positiivinen syrjintä” toki kaipaa omaa käsitteellistä selvennöstään, koska se näyttää edelleen assosioituvan vähemmistön etuoikeuksien vahvistamiseksi, vaikka termi tarkoittaa hallinnollista menettelytapaa, jolla eriarvoisessa asemassa olevaa väestöryhmää tuetaan.
Toimeentulotuki on positiivista syrjintää sekin kuten myös opetusohjelmassa määritelty tukiopetus koulussa. Mielestäni ”positiivisen syrjinnän” sijasta pitäisi käyttää ilmaisua ”erityistuki” tai jotain vastaavaa neutraalia muotoa…
Ilmoita asiaton viesti
Ymmärrän kyllä miksi kirjoitit uuden ;-).
Ilmaisu ”positiivinen syrjintä” ei ehkä ole paras mahdollinen.
Ehdottamasi ”erityistuki” kuulostaa jo paremmalta.
Ilmoita asiaton viesti