jiihooantikainen wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man schweigen

Saamelaispuvun käyttö yrityskuvastossa

Talousliberaalien mummonsamyyjien näkemysten vastaisesti kulttuurinen omiminen ei ole jokaisen perustavanlaatuinen ihmisoikeus, jota vapaasti voidaan hyödyntää taloudellisessa mielessä - yhteiskuntavastuunsa tunnistava yritys nimittäinkin kunnioittaa alkuperäiskansojen perinteitä ja noudattaa heidän kanssaan tehtyjä, eettisesti kestäviä, ohjeistuksia. Suomessa tällainen alkuperäiskansan ja yritysmaailman välinen ohjeistus on tehty jo ainakin Saamelaiskäräjien ja Lapin markkinointia ja viestintää edistävän House of Laplandin kesken.

 

    "Ohjeistuksen mukaan saamelaisuutta esille tuovien kuvien ja muun markkinoinnin on oltava lain ja hyvän tavan mukaista, rehellistä ja totuudenmukaista. Jos kuva esittää saamelaista, kuvassa tulee olla saamelainen ja jos henkilöllä on kuvassa saamenpuku päällään, puvun kantajan tulee olla saamelainen. Lisäksi puvun tulee olla aito saamenpuku ja sen tulee olla puettu saamelaisen tapaoikeuden mukaisesti. Esimerkiksi kesäpukua ei suositella käytettävän talvisissa kuvissa, eikä nainen voi kantaa miehille kuuluvaa neljäntuulen lakkia."

 

Jo tällä perusteella voi olettaa, että yrityselämässä taloudellista voittoa ei enää haettaisi "jokamiehen tai -missin  vapaaseen pukeutumisoikeuteen" vedoten omimalla muidenkaan alkuperäiskansojen kulttuuriperinteitä

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (47 kommenttia)

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

"Jos kuva esittää suomalaista, kuvassa tulee olla suomalainen."
Tästä on kaiketi tingitty joissain mainoksissa.
Onko blogistin mielestä saamelaisuus arvokkaampi etnisyys kuin suomalaisuus vai onko suomalaisuus etnisyytenä hävitettävä ja puhuttava vain kansalaisuudesta?

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Mielestäni on tosiaankin härskiä huijausta, jos yrityskuvastossa esiintyvien henkilöiden väitetään olevan suomalaisia, vaikka he todellisuudessa olisivatkin vaikkapa ruotsalaisia.

Saamelaisia asuu Suomessa ainoastaan noin 6 000 henkilöä, mutta maan alkuperäisimpinä alkuperäisasukkaina heillä lienee pidempiaikainen kokemus maassa olemisesta kuin varsinaisilla suomalaisilla ja myös siten ensisijainen oikeus määritellä maan tavat. Tai vähintään oikeus määritellä saamelaispuvun käytöstä yrityskuvastossa.

Käyttäjän JouniHalonen kuva
Jouni Halonen

Mistäpä sitä aina tietää minkälaisia sulkapäähineitä missien varhaiset esi-isät ovat käyttäneet. Sama koskee saamelaisten asusteita esim. neljäntuulen hattu on kopioitu itänaapurin nykyiseltä valtaporukan merimiehiltä pari-kolmesataa vuotta sitten. Ja joku on keksinyt ensimmäiset kaksilahkeiset housut, pitäisikö ne kieltää alunperin housuttomilta kansoilta mainoskuvissa. Asiat eivät usein ole kovin selketä on-offia, mustavalkoista.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Housuttomat mainoskuvat, niiden uskoisi herättävän huomioita, olipa tuote mikä tahansa.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Kulttuurien väliseen kanssakäymiseen kuuluu asteittain syvenevä lainaaminen toiselta kulttuurilta esimerkiksi kaupankäynnin seurauksena - potaatti valmistettuna eri tavoin on suomalaisten perinneruokaa ihan vain ja ainoastaan kansainvälisen kaupankäynnin seurauksena - kulttuurisessa omimisessa ongelmallista on alkuperäiskansojen identiteetin vähittäinen riistäminen ja etnisten piirteiden taloudellinen hyödyntäminen siten, että se taloudellinen voitto sujahtaa kolmannen osapuolen taskuun...

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

On loukkaavaa että puhut tässä saamelaisten asioista. Ja leimaat vielä suomalaisia hullutuksillasi käyttäen perinteistä suomalaista nimeä.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Saamelaiskäräjät on nuo ohjeistukset laatinut yritysmaailmaa konsultoivan viestintätoimiston pyynnöstä, joten kulttuuriappropriaation vältteleminen on leviämässä jo ainakin yhteiskuntavastuunsa tunnistavien yritysten käytänteeksi :)

Riippumatta siis minun tai Vasemmistoliiton sanomisista.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Yritykset ja yksityiset ihmiset antautuvat pienimmän riesan tielle vaikka varmasti tietävät että tämä ei ole oikein. Feminatseilla ja natseilla on päivä päivältä vähemmän eroa. Kulttuuriroviot ovat jo palamassa.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen Vastaus kommenttiin #11

Varmasti on ärsyttävää ainakin talousliberalistien mielestä se, kun alkuperäiskansojen perinteitä ei saa vapaasti hyödyntää omassa liiketoiminnassa, mutta näillä rajoituksilla on rajoittavuudestaan huolimatta selkeät hyötynsä. Esimerkiksi mitä tahansa napolilaisessa ruokalassa leivottua taikinaan käärittyä mustekalamätöstä ei saa kutsua kalakukoksi, koska EU on määritellyt kalakukon aidoksi perinteiseksi tuotteeksi...

https://fi.wikipedia.org/wiki/Euroopan_unionin_nim...

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen Vastaus kommenttiin #31

IPR-säädökset ovat tässä paljon parempia kuin kokonaisen kulttuurin epätäsmällinen suojaaminen mielensäpahoittamisen keinoin. Ylipäätään täsmällinen rajoittaminen estää nämä yliampuvat loukkaantumiset.

Kulttuuria ei voi omistaa, ei edes sen kulttuurin sisällä elävä ihminen tai joukko. Se että määritellään mitä joutaa kutsua kalakukoksi on minulle ihan ok mutta se että määrätään kuka sitä kalakukkoa saa tehdä, ei enää ole.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Aitous ja hyvä maku kuuluvat nykyään kahden näennäisen ääripään normikokoelmaan. Väliinputoajiksi jää erilaisia vulgääriliikkeitä.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Jostain lehtiartikkelista jäi mieleen sellainen dna-tutkimustulos, jonka mukaan savolaiset (tai maan itäosiin alkujaan asettuneet) olisivat aitoja suomalaisia ja muut täällä asuvat heimot jostain muualta Euroopasta maahan tunkeutuneita elintasosiirtolaisia.

En ole tuollakaan tiedolla vielä osannut elvistellä,,,

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Uutta tietoa on tullut viime vuosina, tässä niistä yksi:

https://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/su...

Tulin hakeneeksi haulla geeniperimä tasku kun serkku lähetti äidin puolelta DNA-näytteen ja siitä ilmeni joku Brysselin tienoilla jääkauden aikana ollut tasku. Kaipa se pitää paikkansa kun ilmeni myös että Olof Palmella on isänsä puolelta takanaan samaa suomalaista sukujuurta ja selvisi mitä kautta.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #16

Etnistä suomalaisuutta ei ole. Mikko Puttonen referoi ansiokkaasti uusinta tutkimustietoa väestöstämme. Olemme jakautuneet poikkeuksellisen terävästi toisistaan erottuviin ryhmiin:

https://www.hs.fi/tiede/art-2000005398781.html

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #21

Tuota HS:n artikkelia en pääse lukemaan, mutta vastaavan suuntaisia kyllä.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Karkeasti voidaan sanoa, että me hämäläiset ja pohjalaiset tulimme lännestä, mutta vaihdoimme kielemme idästä tulleeseen suomalais-ugrilaiseen.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Minäkin olen nähnyt artikkelelita savolaisuuden alkuperäisyydestä. Pitäisiköhän meidän liittoutua lappalaisten kanssa kunnollisen etnisen puhdistuksen aikaansaamiseksi?

Saanemme apua maailmankaikkeuden ainoalta mikkeliläiseltä supersankarilta, Rendeliltä. Elokuvahan jäi suorastaan huutamaan jatko-osiansa "Savolaisten vastaisku" ja "Kalakukon kosto".

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Tahallinen tahdittomuus lyö omaan nilkkaan. Esim rasismi, tahallisen tahdittomuuden yksi ilmentymä, vetää harjoittajia vähitellen itseinhoon. Niinpä rasismia tukevat tahot ovat yhteisöjä heikentäviä.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Kyynistyminenhän se on seurauksena, kun maailmaa tarkastelee riittävän kauan ja "ohjelmallisesti" (tahallisesti) negaatioiden kautta.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Valikoiva ylemmyydentunne on vasemmiston perisynti. Li ilmoittaa lempimusiikikseen Suomiräpin. Voiko mitään loukkaavampaa ollakaan? Sen sijaan että olisimme kivittämässä Li'tä, nysväämme jonkun nätin nuoren naisen pukeutumisesta.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi Vastaus kommenttiin #17

Juuh, kyllä Li syyllistyy tuossa nyt selkeästi Yhdysvaltain suurkaupunkien gettojen afrikkalaisamerikkalaisen nuorison kulttuurin omimiseen. Sen sijaan hänen pitäisi turkulaisena rajoittaa musiikin harrastaminen Matin ja Tepon tuotantoon.

Hetken päästä varmaan vaativat, että taidepiirit Suomessa keskittyvät kunnon kansallisromanttiseen suuntaukseen :-)

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen Vastaus kommenttiin #25

Matin ja Teponkin kohdalla saattaa ollaa turkumiehen kulttuurin omimisesta. Li ei voi tietää miltä turkulaisesta miehestä tuntuu elää vähemmistönä Suomessa.

Käyttäjän AnttiRautio kuva
Antti Rautio

Muiden puolesta loukkaantuminen on jo hieman vanhanaikaista. En minä muista nähneeni yhdessäkään keskusteluohjelmassa saamelaisia itse kertomassa näistä asioista, tosin en minä telkkaria nyt koko aikaa tuijotakaan. Jotain on saattanut mennä siis ohikin. Tai intiaanien feikkipäähineistä, siellä oli Li telkkarissa joka oli loukkaantunut. Ei intiaani. Betoniporsaistakin loukkaantuu suomalaiset ei-muslimit, kun kukaan ei viitsi kysyä asiaa keneltäkään muslimilta. Oletetaan vain, että niinhän sen täytyy olla ja osoitetaan näin omaa eli sitä parempaa eettisyyttä.

Saadaanko me ei-saamelaiset suomalaiset muuten vaatia, että saamelaiset eivät käytä mahdollisissa mainoksissaan, elinkeinotoiminnassaan tai vaikkapa näytelmissään yms. suomalaisia asuja? Entä mitä tehdään niille lappilaisille torimyyjille (joista osa on muuten saamelaisia...), jotka myyvät kojuissaan neljän tuulen hattuja turisteille matkamuistoiksi?

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Saamelaiskäräjät edustavat Suomen saamelaisia ja varsin selkeät nuo ohjeet ovat - "intiaanit" eivät tosiaankaan olleet Pressiklubin lähetyksessä perustelemassa mielipiteitään asiasta, mutta heidän kantansa "white privilegea" ylläpitävään kulttuuriappropriaatioon on tullut selväksi vuosien myötä :

https://en.wikipedia.org/wiki/Native_American_masc...

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

"Suomessa tällainen alkuperäiskansan ja yritysmaailman välinen ohjeistus on tehty jo ainakin Saamelaiskäräjien ja Lapin markkinointia ja viestintää edistävän House of Laplandin kesken."

On ymmärrettävää, etä tuollainen sopimus on tehty Lapin markkinointia ja viestintää edistävän organisaation kanssa, mutta se ei sido meitä kaikkia.

Kyllä minulla ja kenellä tahansa muullakin tulee olla oikeus pukea päähänsä millainen reuhka hyvänsä. Tämähän menee jo aivan orwellimaiseksi muutoin. Sitten on toinen asia mikä missäkin yhteydessä osoittaa hyvää tai huonoa makua. Ja huonoa makua voi kritisoida, mutta ei vaatia sen suhteen mitään.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Kyllä, jokaisella on oikeus pukeutua mielensä ja makunsa mukaan, mutta erityisesti kaupallisessa tarkoituksessa kulttuurista omimista tulisi välttää tai vähintäänkin on syytä neuvotella sen kulttuuriainestaan lainaavan alkuperäiskansan edustajien kanssa sopivista esitysmuodoista.

Saamelaiskäräjillä on mielestäni oikeus esittää velvoittavia vaatimuksia saamelaisuuden esittämismuodoista mediassa ja myös kaupallisessa ympäristössä ja samalla perusteella missikisojen yhteydessä ilmennyttä kulttuurin omimista voidaan kritisoida, vaikka asianosaiset (Amerikan alkuperäiskansat) itse eivät olisi koko kilpailuista tietoisia.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Vaatimusten ei pidä olla velvoittavia muutoin kuin silloin, kun kyse on tarkoituksellisesta kansanryhmää solvaavasta esittämisestä mediassa. Ja sellaisenkin kohdalla tulee olla toleranssi puhtaasti viihteelliseksi huumoriksi tarkoitetuissa tapauksissa, kuten 80-luvun Peteliuksen "nunnuka nunnuka lai lai lai lai" -sketsit.
https://www.youtube.com/watch?v=GH041XKM83E

Muissa tapauksissa "vaatimuksia" tulee esittää vain kritiikkinä, joiden toivotaan johtavan korjaukseen.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen Vastaus kommenttiin #24

Kirjoitinkin jo toisaalla, että elämä kostaa aina muodossa tai toisessa. Kalliala joutuu nykyisin asumaan eläkeläisenä Mikkelissä ja Petelius on joutunut paremman tekemisen puutteessa juontamaan luonto-ohjelmia henkensä pitimeksi.

Alkuperäiskansoille ei siis kannata irvailla...

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #26

Kalliala joutuu nykyisin asumaan eläkeläisenä Mikkelissä

Kova on kohtalo!

https://www.youtube.com/watch?v=3CMoSTVgMNw

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen Vastaus kommenttiin #30

Itse asuin Mikkelissä aikoinaan 11 kuukautta valtion komennusreissulla ja siltä kokemuspohjalta kirjoitan :)

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #32

Savon prikaati lakkautettiin joitakin vuosia sitten ja kaupunki alkaa pikkuhiljaa toipua oikeaan elämään. Vanhojen sotien juoksuhaudoissa möyriminen on selvästi vähentynyt vaikka siitä ei ollakaan vielä kokonaan päästy.

Olisin kovinkin tyytyväinen jos voisin paljasjalkaisena mikkeliläisenä seurata A.Kallialan esimerkkiä vaikka hän onkin n.s. junantuoma. Pitää tosin ensin vakuuttaa rantaruåtsalaispohojalaanen vaimo muuton erinomaisuudesta.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen Vastaus kommenttiin #24

Parodia ja satiiri ovat suomalaisessa tekijänoikeuslainsäädännössäkin jätetty tarkoituksella tekijänoikeuksien ulottumattomiin. Sitä paitsi stereotypiat ovat hauskoja.

YK järjesti taannoin paneelin vuosituhattavoitteiden tiimoilta. Maailman eri kansoille lähetettiin seuraavanlainen kirje:
"Pyydämme teiltä rehellistä mielipidettänne siitä kuinka muuta maailmaa vaivaava pula elintarvikkeista saataisiin ratkaistua"

Kysely ajautui heti vastatuuleen. Itä-Euroopan maat eivät tienneet mitä tarkoittaa 'rehellinen'. Kiinassa ei ymmärretty mitä tarkoittaa 'mielipide'. Lähi-idässä ei tiedetty mitä tarkoittaa 'ratkaisu' eivätkä Länsi-Euroopan maat käsittäneet mitä tarkoittaa 'pula'. Afrikassa ei tiedetty mikä on 'elintarvike' ja USAssa ei ymmärretty mitä tarkoittaa 'muu maailma'.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Lauantai-iltapäivän ohjelmassa on seuraavaksi isovenäläisiltä omittu perinne, jossa pieneen ja vain yhtä tarkoitusta varten rakennettuun huoneeseen asetettu, kivillä peitetty, tulisija lämmitetään ensiksi lähes hehkuvan kuumaksi jonka jälkeeen huoneeseen siirrytään alastomana asettuen röhnöttämään erillisten telineiden varaan rakennetuille istuimille ja heitetään edelleen lähes hehkuvan kuumille kiville vettä tätä tarkoitusta varten hankitulla erikoisastialla.

Tämän slaavilaisen perinteen tarkoituksena on puhdistaa keho perspiraation avulla...

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Kulttuurisen kanssakäymisen ja kulttuurisen omimisen ero on veteen piirretty viiva. Harvapa tässäkään ketjussa tyytyisi kuuntelemaan itkuvirsiä viisikielisen kanteleen säestyksellä.

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

"eikä nainen voi kantaa miehille kuuluvaa neljäntuulen lakkia"

Onko tässä tasa-arvo-ongelma ?

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Periaatteessa kyllä ja käytännössäkin vähemmistöryhminen sisäiset rakenteet sisältävät eriarvoistavia elementtejä- seksuaalivähemmistöjen asema esimerkiksi romani- tai saamelaisväestön keskuudessa on vähintäänkin haasteellinen ja "perinteinen" miesten ja naisten välinen tasa-arvokin jää usein tosiasiallisesti toteutumatta nimenomaan etnisten vähemmistöryhmien omien normien vuoksi.

No, Amazonin sademetsäalueella asuu useita eristyneitä primitiivisiä heimoja, joiden sisällä kansainväliset lapsen oikeuksien sopimukset eivät päde. Pitäisikö tällaiset heimot palauttaa sivilisaation pariin, jotta heimojen lapset pääsevät kouluun opiskelemaan pakkoportugalia ja saavat nimensä rekisteröityä ja oman rokotustodistuksen?

Ainakin tähän saakka alueen valtiot ovat suojelleet noita heimoja ja antaneet heidän elää omassa ympäristössään vapaasti ilman kosketusta valtaväestöön.

Suomessa etnisten vähemmistöjen integraatiossa on suosittu hienovaraisia lähestymistapoja - neuvotteluja, informaatiota, suostuttelua jne...

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Tai ongelma siinä että niitä myydään matkamuistoina, tämänkin Sodankylässä sijaitsevan liikkeen valikoimaa pitäisi bannata?

https://www.antinmerja.fi/tuotteet.html?id=2/9

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Pieni sivuhuomautus liittyen siihen että tässäkin oli kyseessä miesten päähineet. Sanna Ukkola on vetänyt melko sukupuoliessentialistista linjaa sekä kirjoituksissaan että itserepresentaatiossaan. Nyt kuitenkin veti päällikköpäähineen päähänsä. Kuten Ruotsissa sanotaan: Det ser ut som en tanke.

Marko Parkkola

Tuleeko saamelaisen olla saamelaiskäräjien hyväksymä saamelainen vai riittääkö jos tuntee itsensä saamelaiseksi? Tämä haiskahtaa hieman rasismilta. En tiedä pöyristyäkö vai ei.

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Mainitsemasi asia taitaa olla ikuinen riidan aihe Lapissa.

Marko Parkkola

No sepä. En tiedä paljoa rasistisempaa järjestelmää, kuin saamelaiskäräjien monopoli siihen, kuka saa olla saamelainen.

Käyttäjän AnttiRautio kuva
Antti Rautio Vastaus kommenttiin #39

Niinpä. Joissakin asioissa riittää oma kokemus, kuten vaikka tuntea itsensä naiseksi vaikka on mies. Viis biologiasta. Mutta joissakin sitten taas oma kokemus ei riitä mihinkään. Koska biologia (perimä). Epäloogisuuden riemuvoittoja nämä aina ovat.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen Vastaus kommenttiin #40

Biologia tosiaan "määrittää" yksilön sukupuolen, koska identiteetillä on aina neurobiologinen perusta. Sukupuoli siis sijaitsee tässä yleiseksi käyvässä tulkintakehyksessä korvien välissä.

"Sukupuoli on sosiaalinen konstruktio" on usein kuultu väite, mikä väitteenö vastaa muutoinkin ihmislajille tyypillistä tiedollista toimintaa - kaikki ihmisen toiminta kun perustuu kumuloituvan tiedon jakamiseen (sosiaalisuus ja intersubjektio) ja näin saadun uuden informaation myötä tapahtuvaan pikaiseen sisäiseen käsitteenmuodostukseen (representaatio) ja mahdolliseen ajatustensa analyyttiseen tarkasteluun (itsereflektio).

"Mies" ja "nainen" ovat siis pelkkiä nimityksiä kuten ovat kaikki muutkin ihmisen neroudessaan kehittämät käsitteet, määritelmät yms. kommunikointia toki helpottavat abstraktiot.

---
Tämän päivän uutisissa oli artikkeli raskaana olevasta henkilöstä, jolle ei välttämättä makseta äitiysrahaa virheellisen sairausvakuutuslakiin kirjatun lakitekstin vuoksi, minkä katsoisin erääksi epäloogisuudeksi tässä samassa aihepiirissä.

Nykylain perusteella kun synnyttävän naisen (äidin) naispuolisella kumppanilla on oikeus isyysrahaan, niin samoilla perusteilla myös synnyttävällä miehelläkin kuuluisi olla oikeus äitiysrahaan!!

http://www.kela.fi/sateenkaariperhe

Käyttäjän AnttiRautio kuva
Antti Rautio Vastaus kommenttiin #42

Tuosta mainitsemastasi raskaana olevasta naisesta väittelimme (tai eipä se nyt oikein väittely ollut, kun sinä et näe metsää puilta) jo tuolla:

http://anttirautio.puheenvuoro.uusisuomi.fi/244050...

En jaksa käydä samaa läpi täällä.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Saamelaisten jalkineissa eli nutukoissa kuuluu käyttää kenkäheinää.

Vastoin kenkäheinä-perinnettä on kuitenkin viime vuosikymmenien aikana tapahtunut siirtymää villasukkien käyttöön.

Arvuuttelen vaan, hyväksyykö Saamelaiskäräjät arkisten villasukkien käytön noissa muutoin niin kovin tarkoin säädellyissä House of Lapland- saamelaispotreteissa ?

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Katselen Pressiklubin uusintaa. Näen kommentoidut fantasiapäähineet ensi kertaa. Aivan ihme länkytystä Anderssonilta. Amerikasta ja Australiasta tuttua cultural appropriation -tekopyhyyttä.

Mitä ylipäänsä merkitsee, että sorretulla vähemmistöllä "on oikeus kieleensä ja ilmaisuunsa"? Ilmeisesti sitä, että missään sukupolvessa kukaan ulkopuolinen ei saa kieltä opetella vaan annetaan sen kuolla rauhassa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset