Saako asiakaspalvelutehtävissä kuvata asiakkaita?

Pääsääntöisesti ei saa, ellei tämä kuvaaminen liity oleellisesti työnkuvaan kuten asianlaita on esimerkiksi valokuvaamotoiminnassa.

Useissa myymälöissä, virastokonttoreissa ja muissa asiakaspalvelutiloissa mukaan lukien linja-autojen ja taksien sisätilat on nykyisin käytössä häiriökäyttämisen ennaltaehkäisemiseksi ja häiriötilanteiden selvittämistä varten asennetut turvakamerajärjestelmät, joiden olemassaolosta on tietenkin lain mukaan asianmukaisesti syytä tiedottaa mainituissa tiloissa näkyvillä olevalla opastuksella.

Asiakaspalvelutyötä tekevän henkilön oikeus kuvata asiakkaita omilla valvonta- tai kuvatallennelaitteilla on sen sijaan hyvin rajallista – erityistilanteissa asiakaspalvelua suorittava työntekijä voi kuvata asiakkaita heidän suostumuksellaan tai pyynnöstä, jos tästä kuvaamisesta ei aiheudu oleellista haittaa asiakkaalle tai työnantajalle.

Suostumustaan antamattoman asiakkaan kuvaaminen työntekijän omalla laitteistolla työntekijän omaa käyttöä varten ja etenkin tällaisten tallenteiden asettaminen julkisesti saataville esimerkiksi jollekin internetin suoratoistopalvelimelle voidaan hyvin helposti tulkita yksityisyydensuojaan kohdistuvaksi rikokseksi ja tällainen menettely käy myös työsopimuslain 7:nnen luvun 1. ja 2. pykälän mukaisena työntekijän irtisanomisperusteena.

 

Esimerkiksi siis KYS:n päivystyspoliklinikalla päivystävä sairaanhoitaja ei saa ottaa valokuvia selfieinä itsestään ja sairaalaan hakeutuneesta potilaasta ja levittää niitä sosiaaliseen mediaan ilman asiakkaan suostumusta, vaikka kyseinen potilas olisi mitenkä maankuulu ja suosittu blogisti ,,,

 

 

 

 

 

Niin?

jiihooantikainen
Vasemmistoliitto Kuopio

aktiivinen 🐟, woke, miesasia-aktivisti, feministi ja vasemmistolainen.
muuten ihan mukava mies :)

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu