jiihooantikainen wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man schweigen

Kirkko vahvasti esillä Helsinki Pride-tapahtumassa

Helsingin seurakunnilla on useita tapahtumia Pride-viikon aikana Helsingissä. Helsinki Pride on viikko, jonka aikana juhlistetaan sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuutta.

 

Kirkko on mukana Prideilla etenkin jäsentensä kautta, mutta järjestää myös omia tapahtumiaan viikon aikana. Kirkko on järjestänyt ohjelmaa Prideille jo monena vuonna ja tänäkin vuonna evankelis-luterilaiset seurakunnat ja kristilliset järjestöt ovat vahvasti mukana.

Helsinki Pride -viikolla on luvassa on muun muassa perheneuvontaa, viisaita naisia ja pikadeittejä.

 

Tänä vuonna vietetään luterilaisen reformaation 500-vuotis johlavuotta ja onkin varsin luontevaa, että nimenomaisesti evankelis-luterilainen kirkko osallistuu tässä aktiivisesti Martti Lutherin aloittamaan uudistustyöhön - elävä kirkko ei voi vain passiivisesti seurata yhteiskunnallista kehitystä, vaan sen itsensä tulee jatkuvasti uudistua ja osallistaa ihmisiä noudattamaan Jeesuksen kultaista  sääntöä.

 

No, itselläni on tunnetusti hieman erilainen tulokulma sosiaalieettisiin kysymyksiin, mutta johtopäätöksistä olen usein yhtämieltä Jeesuksen kanssa.

 

 

 

 

   ""kaikkiminkä tahdotte ihmisten tekevän teilletehkää te heille"

     - J. Antikainen -

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän HelenaSolin kuva
Helena Solin

Ehkä jopa riittäisi, kun jättäisi muille tekemättä edes sen, mitä ei itselleen ikinä soisi tehtävän?

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Normaalioloissa tuo riittää sosiaalisen vakauden ylläpitämisessä - "hyvän kehän periaatteen" siirtäminen käytäntöön edellyttää kuitenkin proaktiivisempaa asennetta :

https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/1...

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Minusta Ev.lut.kirkko ei ole ihan älyllisesti rehellinen osallistuessaan Pride-tapahtumiin. Ymmärrän toki, että kirkolle on muodikasta olla mukana ja suvakkina on kiva olla. Maksavat jäsenetkin saattavat viivähtää hieman kauemmin. Ensin pitäisi kuitenkin siivota omat pyhinä pidetyt opit vastakkaisista dogmeista niin ehkä sen jälkeen puheissa voisi olla jotain uskottavuutta.

Etenkin M.Lutheriin vetoaminen Priden yhteydessä on varsinainen huiputuksien ylin huippu. Hänhän piti homoseksuaalisuutta Sodoman ja Gomorran synteihin langenneiden italialaisten munkkien saksalaisille tuomana kirouksena josta ei pitäisi edes viattomien saksalaiskorvien kuullen puhua. Suurempia huiputuksia voisi olla korkeintaan häneen vetoaminen yhteiskunnallisten epäkohtien korjaamiseksi tai naispappeuden puolustemiseksi.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Nykymittapuun mukaan arvioituna Luther oli kaikkea muuta kuin "suvakki" - antisemiitti, sovinisti ja lyhytpinnainen juoppo. Sen aikaisiin kirkonmiehiin verrattuna hän oli silti avarakatseisempi ja uudistushenkinen.

Viidessäsadassa vuodessa Lutherin ideat ovat jo jalostuneet melko mukavasti ja kirkko muuttanut omaa yhteiskunnallista statustaan ihmisten komentelijasta heidän osallistajaksi.

Tähän Pride-teemaan liittyen tulevana syksynä evankelis-luterilainen kirkko joutuu antamaan selkeän kannanoton tunnustuksellisesta suhtautumisestaan homoseksuaaleihin, sillä Helsingin tuomiokapituli käsittelee alkusyksystä samaa sukupuolta olevia kihlapareja avioliittoon vihkineestä papista tehtyä kantelua. Kirkkolain pykäläthän eivät tähän tapaukseen suoraan anna oikeusohjetta, joten tuomikapitulin jäsenillä on historiallinen tilaisuus toteuttaa Jeesuksen kultaista sääntöä käytännössä...

https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/pappi-kai-sadinm...

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Toki Luther oli oman aikansa ihminen ja eli silloisessa saksalaisessa kulttuuripiirissä. Mutta hänen uudistushenkisyyttään on kovasti liioiteltu. Hänhän, ainakaan omien sanojensa mukaan ei ollut tekemässä reformia ja tuli siinä yhteydessä haukkuneeksi muut reformaattorit kuten Zvinglin, Calvinin ja aiemman Hussin.

Oikeastaan ainoa uudistus Lutherilla oli hänen hinkunsa laillistaa suhteensa Katariinansa kanssa. Muuten hän oli juuri niin taantumuksellinen kuin oman aikansa valtavirta oli. Jopa niin, että suunnattomalla kiihkolla kannatti kapinoivien talonpoikien kapinan säälimätöntä ja julmaa kukistamista.

Sadinmaan tapaus on todella mielenkiintoinen. Kuinka Ev.lut.kirkko onnistuu taiteilemaan arkaaisten oppiensa ja nykyaikaisen suvaitsevaisuuden välillä.

Mitä Jeesuksen "kultaisiin sääntöihin" tulee niin hän on julistanut tai siis hänen suuhunsa on laitettu julistusta m.m. niin, että "Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa." (Matt. 5:18-19) ja tuossa Jeesuksen suuhun laitetussa viitataan lakiin joka sanoo: "Älä makaa miehenpuolen kanssa, niinkuin naisen kanssa maataan; se on kauhistus. ... Sillä jokainen, joka tekee minkä tahansa näistä kauhistuksista, hävitettäköön kansastansa, kaikki, jotka semmoista tekevät." (3. Moos. 18:22 ja 29). Minusta aika selvää dogmia eikä anna paljon tulkinnan varaa tuo teksti vaikka toisaalta Raamatusta löytyy hänen suuhunsa laitettua sarathustralaista suvakkiuttakin.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen Vastaus kommenttiin #5

Itsekin olen vedonnut Vuorisaarnaan jaanatessani tasa-arvoisesta avioliittolaista käydyissä keskusteluissa - Jeesuksen sanomisiksi pistetyissä teksteissä on "aika lailla hajontaa" ja niiden valossa Raamatun kirjoituksia voi tulkita ihan riittävän moneen suuntaan jokaisen oman tarpeen mukaan.

Raamattu on kokoelma ikivanhoja seemiläisiä sukukronikoita ja alkujuutalaista siveellisyysoppia sekä jeesus-kultin oppineiden tarinointia, mutta kyllä niistä voi suodattamalla lukea myös ohjeita hyvään elämiseen ja soveltaa sitä ainesta olevaan sosiaaliseen yhteisöömme.

1500-luvun Euroopassa elettiin hyvin raakalaismaista aikakautta - ruumiinrangaistukset ja teloitukset pienimmistäkin syistä olivat arkipäivää eivätkä ihmiset tiedostaneet olevansa autonomisesti arvokkaita yksilöitä. Jumaluusoppien kautta ihmisille välitettiin olemassaolemisensa tarkoitus kaikkeuden hierarkiassa.

Sadinmaasta tehty kantelu tulee olemaan "käännepiste" pitkän aikaa kestäneessä väännössä kirkon liberaalien ja perinteissä pysytelleiden välillä, sillä Tuomiokapituli joutuu nyt ottamaan yksiselitteisen kannan siihen kysymykseen, että onko samaa sukupuolta olevan kihlaparin vihkiminen avioliittoon kirkon tunnustuksellisen opetuksen mukaista vai ei.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #6

Käsittääkseni Sadinmaa on pyrkinyt osoittamaan työnantajalleen porsaanreikää josta he molemmat voisivat yrittää sujahtaa. Hän on osoittanut, että avioliitto ei ole ev.lut. sakramentti vaan maallinen virkatoimi. Luulenpa, että se tai liki sitä oleva ratkaisu "löytynee" kirkolle taiteilla mahdollisimman lähellä maksavien jäsenten jäsenmaksuja. Joka tapauksessa joku pieni "päiviräsänen" eli piikki eroakirkosta.fi:n tilastoihin tullee.

Vuorisaarnassa on todellakin paljon hyvää johon voi ihan hyvin vedota. Ne tosin eivät ole alkuperäisiä juutalaisia tai edes seemiläisiä tarinoita vaan alunperin persialaisia, sarathustalaisilta kopioituja. Tuo Sarathustra on myös legenda oppineesta joka levitti opetuslapsilleen ja seuraajilleen opetuksia hyvästä elämästä. Siihen ei tosin ole jäänyt yhtä paljon "hajontaa" eli selvemmin sanottuna Ei yhtä yhtä ristiriitaiseksi jäänyt roolihahmo kuin kristittyjen Joshua. Samaten moni muu raamatullinen tai judaistinen tarina on kopioitu ja suodatettu Mesopotamiasta ja Persiasta sekä myös toisesta suunnasta Egyptistä lisättynä joillakin differentioivilla piirteillä tuomaan segrekaatiota naapureista ja korostaan omaa erityisluonnetta. Olemme siis aika hajanaisen, ristiriitaisen ja monipuolisen mutta yleisinhimillisen ja globaalin tarinaperinteen äärellä, sellaisen jolla on juurensa hyvin laajalla ja syvällä ihmislajin kulttuurien kehityksessä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset