jiihooantikainen wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man schweigen

Suomalainen kulttuuriperintö on hyvin kansainvälistä

Alkumuotoisen suomalaisen kulttuuriperinnön kuvitellaan useinkin syntyneen täällä paikanpäällä kalevalaisten heimojen sisäsyntyisten tapojen, arjessa sosiaalistuneiden käytäntöjen ja uskomusten  jalostuessa siirtymäriittien ja runonlaulajien myötä osaksi kansallista olemassaolemista.

Historian kirjat todistavat kuitenkin selkeästi Suomen niemellä asuneiden kansojen saaneen jo varhaisessa asutusvaiheessaan vaikutteita ulkokulttuureista ja on löydetty todisteita ensimmäisten kantasuomalaisten vaikuttajien vuorovaikutteisesta yhdessäolemisesta kaukaistenkin kultttuuripiirien kanssa.

Myöhäisellä rautakaudella eläneen arabialaisen tutkimusmatkailija Ahmad Ibn Fadlanin muistiinmerkitsemä matkakertomus pohjoiseen vuosina 991-992  paljastaa autenttisen  kiistatta kalevalaisen ja islamilaisen kulttuurin kohdanneen toisensa  ystävällismielisessä hengessä jo vuosisatoja aikaisemmin ennen kuin edes  Kalevala -nimistä runoteosta alettiin rustata suomalaisen kulttuurin kokoomateokseksi.

Matkakertomuksessaan Ibn Fadlan kuvaa Väinämöistä sivistyneeksi ja maailmaa nähneeksi kosmopoliitiksi, joka vanhoilla päivillään omassa yksityisyydessään kuitenkin tyytyi vaatimattomaan aineelliseen elintasoon  luultavasti käyttääkseen jäljellä olevan ajan henkisten ominaisuuksiensa kehittämiseen :

      "Kerroin päällikölle, että minulla oli kalifin antama käsky käydä Kerimaassa. Heimopäällikkö antoi minulle 12 soturia oppaaksi ja soutajaksi. Matkasimme jokea pitkin kapealla veneellä pohjoiseen. Välillä venettä piti kantaa maakannasten ylitse. Lopulta soudimme suuren meren yli ja muutaman päivämatkan kuluttua saavuimme tuhansien järvien alueelle.

Kohtasin kuningas Väinämöisen pienessä kylässä vaatimattomassa majassa. Väinämöinen oli tosiaan vanha. Hän kertoi minulle, että hänen aikansa oli päättymässä, koska ihmiset olivat hylänneet vanhan uskonsa kääntyneet kristinuskoon ja islamiin. Kysyin häneltä kalifi Al Muqtadirin käskyn mukaan pitääkö paikkansa, että hän oli kohdannut profeetta Zarathustran lähes 2000 vuotta aikaisemmin."

 

Muistiinpanojen mukaan Väinämöinen oli nuoruudessaan reissaillut ympäri maailmaa ja tavannut niin Kiinan keisareita ja pienempiä johtajia kuin myös itse mystisen profeetta Zarahustrankin, jota Väinämöinen luonnehtii matkakertomuksessa positiivisessa hengessä merkittäväksi filosofiseksi rauhanlähettilääksi :

     "Hän oli kohdannut profeetta Zarathustran kun oli palaamassa matkaltaan Kiinan valtakunnasta.
Se tapahtui kauan ennen ensimmäisen keisarin aikaa. Silloin Kiinassa monta kuningasta jotka taistelivat keskenään. Väinämöinen oli tarinoinut Zarathustran kanssa monta päivää. Väinämöinen oli havainnut, että Zarathustra oli hyväsydäminen ja hauska kaveri. Viisaskin hän oli, sillä hän kirjoitti omia merkillisiä ajatuksiaan muistiin jälkipolvia varten. Hänen mielestään ihmisten piti aina ajatella hyvää, kertoa hyviä asioita ja tehdä toisilleen hyviä asioita.
– Sinusta tulee vielä merkittävä mies, oli Väinämöinen sanonut Zarathustralle kun he viimein erosivat."

 

Ibn Fadlanin ja Väinämöisen yhdessäoloaika ei rajoittunut pelkkään Väinämöisen  reissukokemusten muisteluihin ja niiden sanatarkkaan ylöskirjaamiseen, vaan Väinämöinen tutustutti kaukaisen vieraansa perinpohjaisesti, mutta kuttuurisensitiivisesti, myös suomalaisten arkielämään ja hieman myös vapaa-ajan viettoon :

     "Ennen kotiinpaluuta kalastelin Väinämöisen kanssa useilla järvillä ja saimme hyvin kalaa. Herkullisinta oli punalihainen kala, jota Väinämöinen valmisti nuotiolla leveän laudan päällä. Metsästimme myös villieläimiä. Väinämöinen osasi oikeaoppisesti teurastaa hirvet, porot ja muut saaliit. Villisikaa emme metsästäneet emmekä syöneet.

Kaikkein mieluisinta minulle oli käydä Väinämöisen saunoissa, joita hänellä oli useita erilaisia. Mieliinpainuva saunakokemus oli sauna, joka oli rakennettu lautalle. Purjehdimme keskelle Sylkynjärveä, otimme saunassa kuumat löylyt ja uimme järvessä monta tuntia kerrallaan. Kerimaassa viettämäni aika oli onnellinen jakso elämässäni.


Toivon voivani palata sinne vielä tulevaisuudessa."

 

 

Niin?  

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (26 kommenttia)

Marko Parkkola

Miksi tällaista rasismin ruokkimista? Suomalaisuus on vain myytti.

https://yle.fi/uutiset/3-9538283

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Etnisesti yhtäläisen alkuperän omaavaa suomalaista kansaa ei varsinaisesti ole olemassakaan, mikä tulee ilmi tuossa Tervosen kirjoituksessa :

http://www.koneensaatio.fi/wp-content/uploads/Terv...

Suomen niemellä eläneillä heimoilla oli joka tapauksessa jonkin verran kontakteja myös kaukaisempiin kulttuurialueisiin jo rautakaudella...

Marko Parkkola

Suomalainen kulttuuri kelpaakin olemassa olevaksi vain silloin, kun sillä yritetään perustella monikulttuuria.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #3

Suomalainen, niinkuin ihan mikä tahansa kulttuuri, on olemassa vain suhteessa muihin kulttuureihin. Eikä missään eikä milloinkaan ole ollut eikä tule kulttuuria joka voisi olla ihan vain oma itsensä ilman mitään yhteyksiä milloinkaan mihinkään muualle. Ja kaikkein menestyksekkäimpiä ovat aina olleet muilta oppimaan pyrkivät kulttuurit.

Suomalainen kulttuurikin on aina ollut ja tulee olemaan monikulttuuri monine alakulttuureineen ja yläkulttuureineen. Me kaikki yksilöt elämme koko ajan monissa eri alakulttuureissa jotka ovat mikä enemmän ja mikä vähemmän osa jotakin suurempaa kulttuurikokonaisuutta ja joka jakautuu useisiin alakulttuurien alakulttuureihin. Väitänpä siis, että meillä Parkkolankin kanssa on elinpiireissämme paljon kulttuurisia eroja jos kohta on yhtenevyyksiäkin. Emme siis elä yhdessä ja samassa, ikiaikaisen muuttumattomassa suomalaisessa kulttuuritynnyrissä.

Käyttäjän tuomasheikkila kuva
Tuomas Heikkilä

Suomalainen kulttuuri perustuukin juuri sille että olemme omineet lähikulttuureiden parhaat piirteet itsellemme. Nykyterminä moni näkee monikulttuurisuuden kulttuurisena sekularisminä. Ei haluta assimiloida toisia meidän elämäntapoihimme koska tämä vahingoittaisi heidän omaa kulttuuria.

Tämä puolestaan johtaa "yhdessä mutta erikseen" tyylisen ajatustapaan ja täten taas vähemmistöjen syrjäytymiseen.

Ilkka Huotari

Suomalainen kulttuuri on voinut saada vaikutteita muualta, mutta mitä sitten?

Ei kai se sitä tarkoita, että kulttuurit pitää nyt sekoittaa (tai ovat sekoitettavissa) massamaahanmuutolla?

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

No kun ei ole massamaahanmuuttoa eikä kulttuurien törmäyksiäkään. Mutta on tottuminen kaupunkikulttuuriin mihin on aina liittynyt rinnakkainolo eri etnisten, sosiaalisten ja kielellisten ryhmien välillä kunnon viipurilaistyyliin.

Ilkka Huotari

On molempia.. kannattaa pitää silmät auki ja havainnoida, mitä Euroopassa tapahtuu.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #7

On maahanmuuttoa muttei mitään massamaahanmuuttoa. Ehkä ilmastonmuutoksen myötä sellaistakin on odotettavissa. Kun elinolot tulevat mahdottomiksi on luonnollista siirtyä muualle. Mutta ollut ja nykyinen maahanmuutto ei ole sellaista luokkaa että sitä voisi kutsua tuolla propagandistisella pelotesanalla joka heti paljastaa käyttäjänsä.

Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #10

On massamaahanmuuttoa. Se on maahanmuuttoa, mikä tapahtuu massoina. Kuten esim. "pakolaiskriisissä" kävi.

Voit levittää propagandaa, että massamaahanmuuttoa tai kulttuurin yhteentörmäyksiä ei ole, mutta sitä ei kovin moni toivottavasti enää usko.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #11

Pakolaiskriisi oli ja on ryöpsähdys. Ei massamaahanmuutto.

Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #13

Eli jos Suomeen tulisi vaikka viikon aikana 5 miljoonaa pakolaista, niin se olisi vain ryöpsähdys?

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #14

Käytät eli-sanaa päiväkoti-ikäisen tapaan. Yritä uudestaan aikuisen keinoin.

Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #15
Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen Vastaus kommenttiin #14

Maapallolla elää noin 7,5 mrd ihmistä, joten tuollainen o,7 prosentin luokkaa oleva ihmismäärä ei kuulosta kovinkaan suurelta tsunamilta...ö

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #14

Huotarin "elijos" on samaa kuin jos lehmät osaisi lentää niin meidän pitäisi kulkea koko ajan sateenvarjojen kanssa ettei läjät lopsahtelisi päähän. Ihan yhtähyvin voisi kysyä että "eli jos mannaa alkaisi sataa" tai jotain yhtä älytöntä. Lappalainen on oikeassa: tuollaisia kysymyksiä kuulee useimmiten kyselyiässä olevien lapsosten suusta.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #11

Onhan sitä, mutta enimmäkseen se on näissä kriisimaiden naapurimaissa, jotka usein ovat aivan yhtä köyhiä kuin pakolaisten lähtömaat. Jordaniassa ja Etiopiassa voi tosiaan puhua pakolaistulvista.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Huotari kysyi pakosta sekoittaa kulttuurit. Eihän siitä ole kyse vaan siitä, että kulttuurit sekoittuvat luontaisesti ja väistämättä. Emme pysty sitä estämään ja hyvä niin. Sillä tavalla voimme oppia uutta nopeammin kuin kokeilemalla kaikkea kantapään kautta. Ottakaamme siis hyöty irti väistämättömästä älkäämmekä yrittäkö estää sellaista jota emme pysty estämään. Pään seinään hakkaamisesta kun ei tule kuin pää kipeäksi.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Voisitko kuvailla tuota lautankokoa ja sillä ollutta saunaa tarkemmin, oliko se savusauna ja tarjoiliko Väinämöinen olutta vieraalleen ja joko Islamin usko oli jo perustettu ?

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Savusaunahan se tietenkin on ollut, siihen aikaan ei vielä valmistettu teollisesti jatkuvalämmitteisiä kiukaita - tukevat kellukkeet tuo lauttasauna on siis tarvinnut kantaakseen kivikiukaan lisäksi vähintään kaksi saunojaa...

Väinämöinen oli matkakertomuksen mukaan pahoillaan islamin ja kristinuskon leviämisestä, mutta ymmärsi samalla oman aikansa olevan ohi ja varmaan hän ei sitä olutta ainakin tyrkyttänyt vieraalleen, koska V noudatti periaatteen miehenä omia sääntöjään :

" Paremp' ois omalla moalla
Juuva vettä ropehesta,
Ennen kuin moalla vierahalla
Juuva tuopista olutta."

http://skvr.fi/poems?page=1&per-page=10&textnorm&m...

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Pitihän saunakin kantaa ja miten paloturvallisuus oli kiukaan osalta varmistettu ja kuinka pesuvesi lämmitettiin ?

Käyttäjän mukitalo kuva
Veikko Mäkitalo

Tuo 1000 vuoden aikoihin arabikulttuuri oli edellä mitään muuta esim. eurooppalaista. Lääketiede, luonnontiede ... 1600 luku oli käänteen aika, valistusaika aloitti voittokulun ja sillä uralla länsimainen kulttuuri on edelleen. Kirkon eli uskonnon valta heikkeni hiljaa mutta varmasti. Islamilaisessa maailmassa uskonto on yhä määräävä tekijä kuten se oli kristimaailmassa vaikkapa noitarovioioden aikana. Eikä muutosta ole näkyvissä, vähän kuin SDP:ssä.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Islamilaisuuden alkuaikoina uskontoa harjoitettiin enemmänkin teologisten tulkintojen ja niistä käytyjen keskustelujen kautta (ijtihad) - valtauskonnoista näyttää jossain vaiheessa väkisin muokkaantuvan poliittinen ase ja hallinnon työkalu. Islamin reformaatiota sopii odotella tai edes shiiojen ja sunnien keskinäistä låhentymistä...

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

Oikein mukava mielikuvitustarina.
Millaista todellisuus sitten lieneekään ollut.

Luultavammin arabikulttuuri kohtasi suomenniemeläisen kulttuurin sillä tavalla että rannikkoa pitkin kuljeksivat viikingit veivät kaukomatkoilleen mukaan suomalaisia, orjiksi myytäväksi.

Orjuus ja orjakauppa ei ollut mikään ruotsalaisten viikinkien, tai arabien keksintö, vaan myös suomalaiset pitivät tuona aikana orjia. Suomalaisten orjat hankittiin veronkeruureissuilta lapinmaasta, mutta myös eri heimot sotivat keskenään ja tekivät toisen heimon jäsenistä orjia, jos elävänä ne kiinni saivat.

Oikeaa tässä blogissa oli se ettei suomenniemellä tosiaankaan ollut mitään yhtenäistä kansaa, vaan toistensa kanssa taistelevia heimoja, vähän samaan tapaan kuin mitä vieläkin on Somaliassa, Afganistanissa ja muissa heimouhteiskunnissa.

Kaikki kansallisuusmääritelmät ja kansallisuusrajat Euroopassa ovat pelkkää sepitettä, keinotekoisia viritelmiä siis, mahtavalla kansallismielisellä propagandalla kansalaiset on saatu uskomaan ne sadut.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Miten tuon saunan paloturvallisuus oli varmistettu, kun kiuas oli hirsien päällä, kertoisitko miten pesuvesi lämmitettiin, vai pestiinkö vain järvivedellä ?

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset