jiihooantikainen wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man schweigen

Saako hukkuvan pelastaa?

Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliiton vakiintuneen  periatteen  mukaaan hukkuvan pelastaminen on  jokaisen kansalaisvelvollisuus, jota tulisi ihan erikseen harjoitella :

    "Tavoitteemme on, ettei yksikään hukkuisi. Jokaisella tulee olla mahdollisuus oppia uimaan. Jokaisella tulee olla myös riittävät tiedot ja taidot itsensä tai toisen pelastamiseen veden varasta.​"

Tuhansien järvien maassa uimataito ja hengenpelastustietotaito ovat olennaisia harjoittelemalla ylläpidettäviä taitoja, joita globalistuvassa maailmassa pystyy sitten jouhevasti soveltamaan kaikilla vesialueilla.



​Euroopan Unionissa tämäkin itsestäänselvyys kuitenkin nähdään eri valossa, sillä Euroopan komissiolle on jo jätetty kirjallinen kysymys siitä, millä tavalla järjestäytynyt hukkumisvaarassa olevien hengen pelastaminen voitaisiin sanktioida!?






 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (23 kommenttia)

Niko Sillanpää

En löytänyt ko. kysymystä EU:n verkkosivuilta, mutta veikkaisin, että sanktioitavaksi esitetään veneistä ja vedestä noukittujen kuljettaminen Libyan aluevesiltä ja kansainvälisiltä vesialueilta EU:n alueelle lähtösataman asemesta. Tai ainakin vaikuttaisi aika oudolta, että merille mentäisiin sakottamaan em. noukkimisesta. Varsinkin, kun Libyan aluevesillä ja kansainvälisillä merialueilla ei edes päde EU:n lainsäädäntö.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Pelastusalukset palaavat tietenkin lähtösatamaansa...

Niko Sillanpää

Loogisin suunta on lähin terra firma. Merivartiosto tai jokin viranomainen tietty jossain vaiheessa asemapaikkaansa.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #4

Ei välttämättä noinkaan. Jos aluksen kapasiteetti kantaa, eikä ole välitöntä tarvetta avulle maista, on alkuperäinen määräsatama ihan looginen suunta. Tämä selittänee, että salakuljettajat käsittääkseni harvoin upottavat alusta rahtilaivan nähdessään.

Niko Sillanpää Vastaus kommenttiin #13

Puhe oli NGO-toiminnasta, ei kauppalaivastosta. Rahtilaivan pelkkä pysäyttäminen vaatii merimailien pituista matkaa. Aika harva rahtilaiva lisäksi mitoittaa kymmenien henkilöiden päivien ylimääräistä ravintoa ja vettä.

Tämähän siis toimii niin, että "matkanjärjestäjät" ilmoittavat NGO:oille ja EU-viranomaisille, mistä ja milloin lasti on haettavissa ja jälkimmäiset sitten tietävät, mistä ja milloin haeskella satunnaispartioinnin lisäksi.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #14

Kauppalaivakaan tuskin lähtee poikittain ajamaan, vaan valitsee pienimmän koukkauksen reitiltään. Siksi käytin termiäsi "suunta". Suurin osa merestä poimituista lienee rajavartijoiden onkimia. Miksi salakuljettaja edes haluaisi siirtää kuormaansa minkään siviilialuksen kyytiin? Onko status jotenkin eri jos on vaihdettu alusta? Ottaa vain riskin, ettei määränpää olekaan toivottu. Rajaviranomaisten aluksen ymmärrän hyvin, sen tietää minne se ajaa.

Niko Sillanpää Vastaus kommenttiin #17

Noista tänään linkatuista jutuista käy ilmi, että noin 60% keskeisen Välimeren reitin perille toimitetuista on nykyisellään NGO:oiden perille toimittamia. Eiköhän NGO:oiden rooli ole tässä kaikille osapuolille selvä, eli aina viedään EU-satamaan, koskaan ei palauteta.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #19

En kyseenalaista, vaan koitan ymmärtää motiivia? Miksi se on parempi ratkaisu kuin alkuperäisellä purkilla jatkaminen? Olisiko niin, että kun luotetaan pelastajiin, voidaan yhä enemmän väkeä lastata yhä pienemmän aluksen ruumaan?

Luulisi, että rajavartiosto voisi lipusta riippumatta käännyttää minkä tahansa aluksen, jos sen ilmeisenä tarkoituksena on rikkoa lakia. No, tuohan tulee toki kierrettyä alkuperäinen upottamalla.

Niko Sillanpää Vastaus kommenttiin #20

Merikelvottomia aluksia on luonnollisesti paljon enemmän saatavilla ja ne ovat halvempia. Eli markkina-ajuri. Ja samoin luonnollisesti myös pelastajien pitää operoida yhä lähempänä Libyan rannikkoa.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Kristittynä ateistina minulle tuli heti mieleen hieman toisenlainen "hukkuvien pelastaminen", nimittäin ev.lut-seurakuntien Saapas-toiminta :

http://docplayer.fi/2493056-Saapas-toiminta-nuorte...

Itselleni ei tulisi mieleenkään moittia tätäkään etsivän nuorisotyön muotoa "alaikäisten juopotteluun houkuttelemisesta" eikä etenkään vaatia tällaisen vapaaehtoistoiminnan sanktioimista,,,

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Kristittynä ateistina? Ymmärräthän noiden termien kumoavan toisensa? Lienet tarkoittanut kristilliseen kirkkoon kuuluvana ateistina tai kirkkoon kuulumattomana kristittynä.

Itse kysymykseen toteaisin, että merihädässä oleva pitää pelastaa aina, vaikka hän olisi itsensä tilanteeseen saattanut. Ei siinä kukaan merenkävijä ajattele kuin hengen pelastamista. Poikkeuksen tekee vain itselle aiheutuva kohtuuton vaara.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Minut on kastettu ja konfirmoitu, joten olen kristitty. Sen sijaan en usko supranaturaaliin, kaiken tuntevaan ja kaikkivoipaan, persoonalliseen jumalahahmoon. Kristillisyyttä ei myöskään ole missään virallisessa yhteydessä standardisoitu tiettyjen tunnustuksellisten opinkappaleiden osalta, joten voin käsittääkseni uskonnon- ja vakaumuksen vapauden turvissa harjoittaa uskoani ja tulkita Raamattua omantuntoni ja tietämykseni ohjaamana.

Keskeisin kristinuskon sanoma minulle on eettisen imperatiivin sisältävä vapautuksen teologiasta ilmenevän tulkinnallinen rakkauden kaksoiskäsky - Jumala on se mikä minä olen, maailmankaikkeus siis...

Jokainen kyllä ymmärtää, että merihätään joutuneet tulee pelastaa ja saattaa turvallisiin oloihin. Asiaa ei tee millään tavalla rangaistavaksi edes se, että pelastajat ehdoin tahdoin hakeutuvat niille seuduille, joissa potentiaaleja pelastettavia riittää, vaikka noiden pelastettavien tosiasialliset motiivit tai käyttäytyminen olisivat jonkun kolmannen tahon intressien vastaisia tai jonkin lain vastaisia periaatetasolla. Vrt. seurakuntien Saapas-toiminta, jossa nuorisotyöntekijät hakeutuvat kaduilla päihtyneiden alaikäisten seuraan auttamistarkoituksessa (alle 18-vuotias humalainen lapsi on tähän pakolaiskeskusteluun sopivasti "laiton alkoholinkäyttäjä" ja rinnastuu erinomaisesti "laittomaan maahantulijaan").

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari

Viime vuonna oli ennätysmäärä hukkuneita, Australia taas on lopettanut hukkumiset täysin.

Kannattaa miettiä, miksi?

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Muutama sata venepakolaista on tosiaan siirretty Nauru-saarille naurulaisten maahanmuuttokriitikoiden kiusattavaksi :

"Nauruan locals have terrorised a refugee settlement on Nauru.
Around 3.30am, Friday morning (16 December), refugees were awoken by locals shouting “F*** refugees; F*** Off; Go to America.”

Doors were bashed and rocks pelted at the converted shipping containers that serve as refugee accommodation at Nibok.

Air-conditioning units attached to the walls of the refugee housing were damaged as they were knocked off their mountings."

http://www.refugeeaction.org.au/?p=5623

Niitä YK:n hallinnoimia kaupunkimaisia ja suojattuja pakolaiskeskuksia ei vieläkään olla saatu rakennettua Pohjois-Afrikan ja Lähi-idän konfliktialueiden reunamille, vaikka me molemmat ehdotimme tällaista ratkaisua tällä Puheenvuoro-palstalla pakolaiskriisin hoitamiseksi jo toissa talvena.

http://jiihooantikainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1...

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari

No silti tämä nykyinen eurooppalainen politiikkaa tuottaa huomattavan paljon hukkuneita.

Ei ketään tarvitse kiusata, mutta veneet voi palauttaa lähtöpaikkaan, mikä ehkäisi matkalle lähtöä.

Käyttäjän ArtoHeinonen kuva
Arto Heinonen

Otsikko olisi voinut olla muotoiltu toisinkin; "Pitääkö hukkuvan pelastamisesta rangaista?"

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Kyllä, tuo otsikko tosiaankin vastaa paremmin puheenaihetta...

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Halla-Aholla on kolmannen valtakunnan välineet pakolaiskriisin hoitoon.

Tottahan se vähenee se maahanmuutto, kun antaa naisten ja lasten hukkua, ja mikä parasta se tapahtuu kaukana kotimaamme rajoilta.

Halla-Ahon logiikka on pettämätöntä, ja tuollaista miestä sitten joku vielä kannattaa persujen johtoon.

Soini on sentään poliitikko ja asiat ymmärtävä mies, mutta Halla-Aho on sitten taas omassa pikkuviisaudessaan huvittava ilmestys.

Siinä on persuille johtaja, joka ei koskaan Suomen hallituksessa tule istumaan, ja se on meille kaikille erittäin hyvä asia.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Minä yritin mielessäni vääntää jotain vitsiä tulevista kuntavaaleista ja hukkuvien puolueesta, mutta en (siitäkään) saanut aikaiseksi mitään painokelpoista...

Käyttäjän danielantti kuva
Daniel Leppäjärvi

Onko Halla-Ahon suunnitelmissa ihmisryhmän massamurhaaminen keskitysleireillä ja homojen ja vammaisten tappaminen ja sterilisointi? Mitenkäs ihmiskokeet?

Käyttäjän VilleMaki kuva
Ville Mäki

Pakolaistulva on toki ongelma, mutta ei pakolaisia sentään pidä siitä rangaista, että heidän kotimaassaan ei enää ole turvallista.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Kymmenien miljoonien pakolaisten paine mm. EU:n ulkorajoilla tulee olemaan pysyvä ilmiö, ellei sitten jotain radikaalia tapahdu...

Käyttäjän MattiLehtinen kuva
Matti Lehtinen

Paineastia tehdään painetta kestäväksi. Samalla tavalla myös EU rajat pitäisi tehdä sen paineen kestäväksi.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset