Kaksi äitiä
Perhemuotojen hakiessa yhä uudelleen toimivampia järjestyksiä nousevat samalla esille perheen ja vanhemmuuden sosiaalisesti ja juridisesti hyväksyttävät määritelmät sekä perheiden hyvinvointia indikoivat muuttujat – etenkin jälkeenjäänyt lainsäädäntö tuottaa usein kitkaa uudenlaisille perheille sovittaa oma elämänrytminsä sosiaalisesti järjestyvän yhteiskunnan suojiin.
Eduskuntakäsittelyyn juuri saapuneen Äitiyslakialoitteen tiimoilta on akuutisti otollinen aika tarkastella paitsi tätä lainsäädännössä ilmenevää muutoksiin reagoinnin hitautta, niin ennen kaikkea saatavilla olevaa tuoreinta kokemustietoa kahden äidin ja heidän lastensa muodostamien perheiden kokemuksista omista erityisyyksistään sekä sopeutumisestaaan elinympäristönsä asettamiin vaateisiin.
Lotta Kyllösen varhaiskasvatustieteen kandidaatintutkielmassa "Voi olla myös kaks äitiä" tutkitaan 4-6-vuotiaiden sateenkaariperheissä elävien lasten käsityksiä omasta perheestään ja sen erityisyydestä. Tutkimuksen abstrakti kaikessa lyhyydessäänkin jo kielii sateenkaariperheiden asettuvan nykyisin suhteellisen kivutta osaksi perhettä ja vanhemmuutta määrittelevää sosiaalista todellisuuskenttää 🙂
"Tutkimuksessa ilmeni, että lapset näkivät yhdessä asumisen ja yhdessäolon määrittävän perhettä vahvimmin. Oma, heteronormatiivisesta perhemallista poikkeava perhe nähtiin yhtenä useista perhemuodoista eikä muihin perheisiin nähden eikä eroja juurikaan nähty.
Lapset eivät olleet myöskään kohdanneet ennakkoluuloja vertaisryhmässään perheensä suhteen. Vanhempien roolit jakautuivat lasten puheissa tasaisesti eikä biologisen ja sosiaalisen vanhemman rooleissa näkynyt merkittäviä eroja.
Lasten perhekertomuksista erottui kolme erityispiirrettä: lapset tarkastelivat perhettään lapsikeskeisesti, oma perhe nähtiin erityisenä, joskaan ei erilaisena muihin perheisiin nähden ja vanhempien roolijako muotoutui lasten puheessa tasavertaisesti.
Tutkimuksen perusteella sateenkaariperheissä varttuneet varhaiskasvatusikäiset lapset vaikuttivat olevan tyytyväisiä omaan perheeseensä sekä perhetaustaansa."
Lapsiperheiden sateenkaarevuus on huomattu myös varhaiskasvatuksen ammattilaisten keskuudessa, jossa yhdenvertaisuusperiaate ja sukupuolitietoiset kasvatusmenetelmät ovat jo valtavirtaistuvia itsestäänselvyyksiä kuten myös yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon edistäminen peruskoulutuksessa. Esimerkiksi Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama Sateenkaariperheet ja ammatillinen osaaminen -hanke on osa varhaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmiin sisältyvää arvokasvatuksen valtavirtaistamista.
Opettaja-lehden artikkelissa haastateltu hanketta konkreettisesti kouluissa toteuttava koulutussuunnittelija Sanna Nevala kertoo opettajien olevan hyvinkin valmiita tarkistamaan omia asenteitaan suhteessa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin sekä myös halukkaita kehittämään oppimisympäristöjä moninaisuutta kunnioittavaksi :
"Jotkut opettajat ovat kysyneet Sannalta, mitä tehdä, jos joku vanhempi ottaa yhteyttä ja sanoo, että heidän lapsilleen ei saa kertoa homoseksuaalisuudesta esimerkiksi uskonnollisista syistä.
Silloin Sanna muistuttaa, että ihmisten moninaisuudesta puhuminen ei ole valinnan asia. Sitä vaativat jo varhaiskasvatussuunnitelma ja perusopetuksen opetussuunnitelma."
Sateenkaariperheillä on toki omat erityisyydestään johtuvat kipupisteensä, mutta ne eivät modernissa maailmassa muodosta mitään ylipääsemättömiä sosiaalista elämää rajaavia muureja. Saman Opettaja-lehden artikkelissa kahden äidin ja kahden lapsen perheen toinen vanhempi kertoo, että heidän ajoittain kohtaamastaan asenteellisesta kitkasta huolimatta arjen elämä on varsin mukavaa ja jopa "tavanomaista" :
"– Touhuamme nelistään monenlaisia asioita. Tytöt ovat vielä siinä iässä, että viihtyvät kanssamme. Perhe-elämän tuoksinassa tuppaa unohtumaan, että olisimme jotenkin erityisiä, Anna naurahtaa."
Kun tuo sana äiti sitten laajennetaan koskemaan myös sellaisia ihmisiä, jotka eivät ole lapsen äitejä, niin pitäisikö sitten äitiä kuvaamaan keksiä uusi sana, josta ilmenisi, että henkilöä on äiti?
Ilmoita asiaton viesti
Äiti -sanan merkitystä ei olla laajentamassa, koska se sana jo nykyisin merkitsee paitsi lapsen synnyttänyttä henkilöä, niin myös lapsen naispuolista läsnäolevaa vanhempaa yleisesti – adoptioäiti on äiti kuten myös muut sosiaalisesti ja etenkin juridisesti äidin asemaan päässeet henkilöt.
Kyllösen tutkielmassa sivulta 13 alkaen vanhemmuuden yhteiskunnallisesta määrittymisestä eri ulottuvuuksissa on kerrottu suhteellisen seikkaperäisesti..
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä äiti-sanan merkitystä ollaan laajentamassa, jos aletaan selittämään, että lapsella voisi olla kaksi äitiä.
Ilmoita asiaton viesti
Varmaankin joissain piireissä kahden äidin yhtäaikainen olemassaolo yhdessä perheessä koetaan äiti-sanan merkitystä laajentavana tai peräti sanan tosiasiallista merkitystä väheksyvänä tekona, mutta ainakin oman käsitykseni mukaan sosiaalinen vanhemmuus rinnastuu jo verraten yleisesti biologisen vanhemmuuden kanssa.
Ilmoita asiaton viesti
Todellisuutta tänään – ihan seksuaalivähemmistöihin tai sosiaalisiin vanhemmuuksiin liittymättäkin: lapsen voi synnyttää eri nainen kuin se, jonka munasolusta lapsi on saanut alkunsa.
Jos Reijo Jokela tukeutuu ennen kaikkea äidin biologiseen määritelmään ja samalla on sitä mieltä, että lapsella voi olla vain yksi äiti, niin hän kannattaa väistämättä jompaakumpaa seuraavista näkemyksistä:
1) Se, joka lapsen synnyttää, ei ole lapsen äiti.
2) Se, jonka munasolusta lapsi saa alkunsa, ei ole lapsen äiti.
Niin, että kumpaa?
Ilmoita asiaton viesti
Ei kai tuo nyt sen suurempi juridinen tai semanttinen ongelma ole kuin se, että mies toimii isänä lapselle, jonka biologinen isä hän ei ole.
Ilmoita asiaton viesti
Äitiyslakia koskeva kansalaisaloite näyttää olevan lähetekeskustelussa kuluvan viikon torstaina. Eiköhän tuostakin saada lukuisia puheenvuoroja pienehköltä osalta kansanedustajista. Aloitteen läpimeno vaikuttaa selvältä, joskin lakivaliokunta tuskin on yksimielinen.
Kiitos linkistä Opettaja-lehden artikkeliin. Selväksi tulee, että ariarvoisuutta ajavat tahot, lähinnä Aito avioliitto ry, tuottavat mielipahaa arkeen, jossa muutoin asiat ovat hyvin. Aa-aloitteen käsittely pitää tunnepitoista keskustelua yllä, MD&K-aloitteen nimienkeruu jatkuu lähes vuoden loppuun, sen jälkeen jatkunee muu kielteisten mielipiteiden syöttö sateenkaariperheitä ja siis myös lapsiaan kohtaan.
Suosittelen perehtymään Aa:n metodeihin seuraavasta linkin takaa löytyvästä artikkelista ja erityisesti mp3-tiedostosta, jossa Aa:n tiedotussihteeri Sarah Rizzo on päästetty vähän ”luukuttamaan”:
http://ranneliike.net/teema/miltei-sata-henkea-oso…
Ilmoita asiaton viesti
Olen aikaisemmin verrannut Aa-porukkaa haittaohjelmaan, jolla testataan käyttöjärjestelmän (järjestäytynyt yhteiskunta) aukottomuutta – sinänsä ulkoapäin tarkasteltuna yhdistyksen toiminta näyttää varsin sympaattiselta ja kotikutoiselta aktivismilta, vaikkakin sillä on omat vaikutusvaltaisemmat lonkeronsa…
Mielenosoituksen yhteydessä esitetty hengennostatuspuhe on varsin mielenkiintoinen kaikessa shamanistisessa primitiivisyydessään – olisikohan ihan taisteluun kutsuhuudosta kyse 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=0pCZ5RkhJkY
Ilmoita asiaton viesti
Suuren syysjuhlan ja kulkueen aiheuttamasta antikliimaksista huolimatta yhdistys osoittaa elonmerkkejä. Se huutaa kuin Aa, se marssii kuin Aa, se inttää kuin Aa – se on Aa!
Ilmoita asiaton viesti
mp3:n perusteella tulee varsin havainnollisella tavalla esiin se minkälaisesta kansankiihotuksesta koko Aa-touhussa on kyse!
Ilmoita asiaton viesti
Markku Toivonen kirjoitti 26.9.2016 15:36: ”Selväksi tulee, että ariarvoisuutta ajavat tahot, lähinnä Aito avioliitto ry…”
Väität mitenkään perustelematta, että Aito avioliitto ry ajaa eriarvoisuutta. Sinun pitää pystyä perustelemaan väitteesi todenperäisyys.
1 Pyydän sinua osoittamaan, että tuon väitteesi sanoma on tosi.
2 Kerro objektiivinen näyttö (esimerkki), josta selviää, että Aito avioliitto ry ajaa mielestäsi eriarvoisuutta.
AITO AVIOLIITTO YHDISTYS – SÄÄNNÖT
Lainaus: 2 § TARKOITUS
Yhdistyksen tarkoituksena on edistää ja vahvistaa miehen ja naisen välisen
avioliiton asemaa ja merkitystä aitona, erityisenä, luonnollisena ja pysyvänä instituutiona suomalaisessa yhteiskunnassa ja lainsäädännössä. Lisäksi yhdistyksen tarkoituksena on edistää lapsen oikeutta tuntea sekä isänsä että äitinsä ja olla heidän hoidettavanaan koko lapsuusaikansa mikäli mahdollista. Yhdistyksen tarkoituksena on myös edistää lapsen terveen sukupuoli-identiteetin kehittymistä siten, että pojan kasvua mieheksi ja tytön kasvua naiseksi tuetaan vahvistamalla sukupuolten luontaista erilaisuutta, sekä turvaamalla lapselle myös adoptiotilanteessa perhemalli, jossa lapsella on sekä isä että äiti.
http://aitoavioliitto.fi/wp-content/uploads/Aito-a…
Ilmoita asiaton viesti
Lehtonen vastasi lähes tyhjentävästi minulle esittämäänsä kysymykseen viitatessaan yhdistyksen sääntöihin. Lisäksi voidaan todeta yhdistyksen ajavan kahta kansalaisaloitetta joista toisessa pyritään rajaamaan perhemääritelmän ulkopuolelle sateenkaariperheet yhteisön tasolla. Eriarvoistavaa, syrjivää ja sosiosadistista.
Ilmoita asiaton viesti
Lakihankkeiden osalta kahden äidin perheitä koskien on tulossa melko radikaali uudistus, sillä avioliittolain uudistamiseen liittyvä ns. toinen liitännäislakipaketti sisältää hallituksen ehdottamana vanhempainpäivärahasäännöksiin tehtävän muutoksen siten, että lapsen äidin naispuolisella avio- tai avopuolisolla olisi oikeus vanhempain- ja isyysrahaan samoin perustein kuin lapsen äidin miespuolisella avio- tai avopuolisolla…
http://jiihooantikainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2…
Nyt voidaan hyvällä syyllä kysyä, että miksi lapsen isän miespuolisella avio- tai AVOpuolisolla ei voisi olla oikeutta vanhempain- ja isyysrahaan samoin perustein kuin lapsen äidin miespuolisella avio- tai avopuolisolla?
Ilmoita asiaton viesti
Suomen kielen äiti-sanan virallinen selite on seuraava: nainen suhteessa lapseensa t. lapsiinsa
Lähde: http://www.kielitoimistonsanakirja.fi/netmot.exe?L…
Lapsen aito äiti on nainen, jonka lisääntymissolusta (munasolu) lapsi on alkanut kasvaa.
Lapsella voi oikeasti olla vain yksi äiti.
Jos väitetään, että lapsella voi olla kaksi äitiä, niin mikä olisi peruste kieltää, ettei lapsella voi olla enempää kuin kaksi äitiä (esimerkiksi kahdeksan)?
Ilmoita asiaton viesti
Miksi pitäisi olla sellainen peruste?
Niin, ja oletko siis sitä mieltä, että lapsen kantanut ja synnyttänyt nainen ei ole hänen äitinsä?
Ilmoita asiaton viesti
Tenka Issakainen kirjoitti 26.9.2016 22:12: ”Miksi pitäisi olla sellainen peruste?”
Tuo oli Tenkan vastaus kysymykseen: ”Jos väitetään, että lapsella voi olla kaksi äitiä, niin mikä olisi peruste kieltää, ettei lapsella voi olla enempää kuin kaksi äitiä (esimerkiksi kahdeksan)?”
Vastaus: Siksi, että jos väitetään, että lapsella voi olla kaksi äitiä, niin pitää pystyä perustelemaan miksei lapsella voi olla enempää kuin kaksi äitiä.
Tenka Issakainen kirjoitti 26.9.2016 22:12: ”Niin, ja oletko siis sitä mieltä, että lapsen kantanut ja synnyttänyt nainen ei ole hänen äitinsä?”
Lapsen kantanut ja synnyttänyt nainen on lapsen äiti, mikäli lapsi on alkanut kasvaa tämän naisen lisääntymissolusta.
Juridisesti lapsen äiti voi ilmeisesti olla lapsen kantanut ja synnyttänyt nainen, vaikka hän ei olisi nainen, jonka lisääntymissolusta (munasolu) lapsi on alkanut kasvaa.
Lapsen aito (oikea) äiti on vain nainen, jonka lisääntymissolusta (munasolu) lapsi on alkanut kasvaa.
Ilmoita asiaton viesti
”Siksi, että jos väitetään, että lapsella voi olla kaksi äitiä, niin pitää pystyä perustelemaan miksei lapsella voi olla enempää kuin kaksi äitiä.”
Mihin perustat tämän väitteesi?
”Lapsen aito (oikea) äiti on vain nainen, jonka lisääntymissolusta (munasolu) lapsi on alkanut kasvaa.”
Jos näin määritelty äitiys on siis ensisijainen, olisiko tarpeen ottaa käytännöksi äitiystestit? Julkisessa terveydenhoidossahan, saati väestökirjanpidossa, ei voida olla selvillä siitä, onko synnyttävä äiti myös geneettinen äiti.
Ilmoita asiaton viesti
Timo L: ”Siksi, että jos väitetään, että lapsella voi olla kaksi äitiä, niin pitää pystyä perustelemaan miksei lapsella voi olla enempää kuin kaksi äitiä.”
Tenka: ”Mihin perustat tämän väitteesi?”
—-
Tämä jäi kiinnostamaan minua. Timo nähdäkseni tuossa oletti että yleinen näkemys on, että kaksi äitiä ja kaksi vanhempaa on ”yläraja”. Onko? Jos on, tämä pitäisi perustella. Eli perustelun edellytys on nähdäkseni ainoa ”väite” mitä tuossa esitettiin.
Jos taas on sitä mieltä, että äitejä tai vanhempia voi olla useampi kuin kaksi (2) tulee vastaan kysymys rajan vetämisestä lukumäärän suhteen ja myös sen perustelemisesta. Tuskin kukaan (tai eihän sitä tiedä) kannattaa ajatusta täysin lukumääräneutraalista vanhemmuudesta.
Turvallisesti (?) tunnutaan pysyvän perhemallissa jossa on kaksi äitiä ja lapsi/lapset hankittu anonyymin luovuttajan avulla. Vieläkään ei olla päästy siihen mielenkiintoiseen kysymykseen miten vanhemmuus määritetään kun perhemalli ei ole näin selkeä ja helposti (näkökulmakysymys tämäkin) rinnastettavissa heteroydinperheeseen, jossa on myös kaksi (2) vanhempaa, mutta eri sukupuolta.
Keskustelu pyörii tämän yhden sateenkaari-perhemallin ympärillä, eikä olla päästy johdonmukaiseen seuraavaan vaiheeseen erilaisten perhemallien käsittelyssä. Siis kunnolla puhumaan apilaperheistä ja polyperheistä. Monien käsitys ns. sateenkaariperheistä on tämä ja vain tämä. Ainakin ensisijaisesti tämä.
Montako vanhempaa lapsella siis voi olla? Montako äitiä? Montako isää?
Ilmoita asiaton viesti
Juhon blogissa lukee: ”Lotta Kyllösen varhaiskasvatustieteen kandidaatintutkielmassa ”Voi olla myös kaks äitiä”…”
https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/1234567…
Tuossakin mainitaan kahdesta äidistä. Jos lapsella voi olla kaksi äitiä, niin kuinka monta niitä voi enimmillään olla?
Ilmoita asiaton viesti
Kirjoitat nyt geneettisestä vanhemmuudesta viitatessasi lisääntymissoluihin – kuitenkin jätät tässäkin yhteydessä huomioimatta sen vaihtoehdon, missä naispariskunnan toisen äidin lisääntymissolut ovat tyypiltään hedelmöittäviä (siittiöitä) sekä sen mahdollisuuden, että synnyttävä henkilö on tullut raskaaksi alkionsiirtotekniikan avulla, jolloin syntyvällä lapsella on mahdollisesti kaksi biologista äitiä sekä yksi isä tai naisparin kohdalla lapsella voi olla silloin kolmekin äitiä ja geneettinen isä…
Kotimaisten kielten keskuksen ylläpitämä Kielitoimiston sanakirja ei vieläkään ole mikään virallinen sanojen merkitysten määräilijä – sen sanastoon toki kootaan yleiskielen perussanasto yleisimpine käyttömerkityksineen, mutta tuota sanastoa ei tokikaan pidetä minään tieteellisen tarkkana lähteenä.
Äiti toki tarkoittaa lapsen naispuolista vanhempaa ja tämä vanhemmuus voi olla luonteeltaan biologista, sosiaalista, juridista tai psykologista…
Ilmoita asiaton viesti
Toki toki 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Juho Antikainen kirjoitti 26.9.2016 22:36: ”…naispariskunnan toisen äidin lisääntymissolut ovat tyypiltään hedelmöittäviä (siittiöitä)…”
Juho kirjoittaa taas näköjään hömpsönpömpsön tekstiä.
Naispariskunnasta kummankaan lisääntymissolut eivät voi olla hedelmöittäviä (siittiöitä).
Juho Antikainen kirjoitti 26.9.2016 22:36: ”Kotimaisten kielten keskuksen ylläpitämä Kielitoimiston sanakirja ei vieläkään ole mikään virallinen sanojen merkitysten määräilijä.”
Heh, Kielitoimiston sanakirja on nimenomaan tietolähde, joka on ajantasaisin yksikielinen suomen kielen sanakirja. Sitä parempaa Suomessa ei ole.
”Kielitoimisto ohjaa ja kehittää suomen yleiskieltä.”
http://www.kotus.fi/kielitieto/kielenhuolto_kielit…
”Kielitoimiston sanakirja on ajantasaisin yksikielinen suomen kielen sanakirja. Siinä on noin 100 000 hakusanaa, ja se kuvaa suomen nykyisen yleiskielen keskeisen sanaston.”
http://www.kotus.fi/sanakirjat/kielitoimiston_sana…
Esimerkiksi Setan nettisivulla olevalla Hlbtiq-sanastolla (http://seta.fi/hlbtiq) ei ole minkäänlaista yleisesti tunnustettua roolia suomen kielen sanojen tulkitsijana.
Ilmoita asiaton viesti
Heh tosiaan, sanakirja ei ole mikään dictatornary eikä etenkään tämä suomen kielinen yleiskielen sanasto – Setan sanasto taas kuvaa tarkasti sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyviä erityisiä asioita, ilmiöitä ja olemuksia, joten sitä voidaan pitää varsin asiantuntevana lähteenä. Useimmat sosiaali-, terveydenhoidon- ja opetustoimen alueella työskentelevät hallintoviranomaiset, kuten THL, STM ja OPH käyttävät jo suoraan Setan hyväksymiä termejä.
Kielitoimiston sanakirjasta ei löydy sellaistenkaan arkipäiväisten esineiden kuin puteli, kahveli tai taasa merkityksiä, mikä jo yksin todistaa mainitun sanakirjan valitettavan suppeudun arkielämän tarpeita ajatellen. Toisaalta Kielitoimiston sanakirja tuntee esimerkiksi sanan ´avioliitto´ yleiskielisen ja sukupuolineutraalin merkityksen hyvinkin täsmällisenä, joten ainakin niiltä osin Kotuksen väki on ollut ajantasaisesti hereillä :
avioliitto – määrämuodoin ja -edellytyksin (vihkimällä) vahvistettu kahden ihmisen yhteiselämän muoto
Ilmoita asiaton viesti
”– Touhuamme nelistään monenlaisia asioita. Tytöt ovat vielä siinä iässä, että viihtyvät kanssamme. Perhe-elämän tuoksinassa tuppaa unohtumaan, että olisimme jotenkin erityisiä, Anna naurahtaa.”
Nämä tyttäret eivät olekaan vielä ”Millie Fontana” iässä… joskus he tulevat ikään, jolloin vanhemmille esitetään vaikeita kysymyksiä:
https://www.youtube.com/watch?v=AFj7Ot_OCDM
Ilmoita asiaton viesti
No, mutta Millie Fontana ei olekaan vielä Elsa Saision tai Sanna Marinin iässä. Jos nyt tällaista lapsen omien kokemusten vähättelylinjaa pidetään asiallisena.
Ilmoita asiaton viesti
Opettaja- lehden artikkeliin viitaten:
Eikö ammatillisen opettajan kuulu kertoa vanhemmille KAIKKI vaihtoehdot, joita on olemassa. On olemassa myös vaihtoehto olla osallistumasta, sukupuolisensitiiviseen kasvatukseen tai opetukseen. Eli on olemassa se VALINTA, minkä tässä Sanna opettaja jättäisi kertomatta. Näinhän kuuluu toimia nykyäänkin kouluissa ja päiväkodeissa jokaisen vakaumuksen ja tunnustuksen mukaisesti.
JOS tälläista valintaa ei sallittaisi, silloinhan elettäisiin totalitaarisessa yhteiskunnassa tämän osalta.
Ja eri asia on tosiaan, kuinka siitä kerrotaan ja/tai sallitaan kerrottavan.
”Jotkut opettajat ovat kysyneet Sannalta, mitä tehdä, jos joku vanhempi ottaa yhteyttä ja sanoo, että heidän lapsilleen ei saa kertoa homoseksuaalisuudesta esimerkiksi uskonnollisista syistä.Silloin Sanna muistuttaa, että ihmisten moninaisuudesta puhuminen ei ole valinnan asia. Sitä vaativat jo varhaiskasvatussuunnitelma ja perusopetuksen opetussuunnitelma.– On mahtavaa, että moninaisuus tuodaan entistä vahvemmin esille uudessa opsissa.Asia on ajankohtainen myös siksi, että viime vuonna tulivat voimaan uudet yhdenvertaisuuslait. Ne vaativat, että kouluilla tulee olla tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmat vuoden 2017 alusta alkaen.”
Ilmoita asiaton viesti
Vanhemmilla on totta kai oikeus neuvotella opettajien kanssa opetussuunnitelman sisällöistä ja siihen liittyvän arvokasvatuksen soveltuvuudesta omien lastensa opetuksessa – opettaja ei myöskään voi ryhtyä opetustyössään tarkoituksella pimittämään joidenkin lasten heteronormatiivisesta olettamasta poikkeavia perhesuhteita tai peräti suoraan tai kautta rantainkaan esittää jotain perhemallia ideaalina yhteiskunnan tai yksilön hyvinvoinnin kannalta.
Julkisuudessa sukupuolisensitiivisistä opetusmenetelmistä ja myöskin OPS2016:een sisältyvästä sukupuolen moninaisuutta kunnioittavasta arvoperustasta on luotu kummallinen ja kuten sanoit totalitaristiseen hallintoon perustuva vaikutelma – no, kyllä niitä lapsia jatkossakin kohdellaan kouluissa tyttöinä ja poikina huomioiden samalla että ne sukupuolirajat ovat kuitenkin ajan ja paikan suhteen liukuvia ja lasten joukossa on myös heitä, jotka ovat tässä suhteessa liukkaampia liikkeissään 🙂
Ilmoita asiaton viesti