*

jiihooantikainen wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man schweigen

Minna Canth

  • Minna Canth

Tiukan kansallismielistä aatetulkintaa edustava Rajat Kiinni! -ryhmittymä on muokannut itselleen kaikkien suureksi yllätykseksi suomalaisen naisasialiikkeen pioneerista Minna Canthista oman ideologiansa puolestapuhujan. Keskeisinä vaikuttimina tälle keinotekoiselle idolismille on tietenkin ollut kaipuu kuvitteellisen yhtenäiskulttuurin aikakauteen, jolloin suomenkielisyys ja -mielisyys loivat kansallisen identiteettimme perustaa, sekä viimeaikainen kärjistynyt "naisasiakeskustelu".

RK!-ryhmille uussuomalaisuus, monikulttuuri ja jopa intersektionaalisuuden kysymyksiä tarkastelevat yhteiskuntateoriat näyttäytyvät yhtenäiskulttuuria näivettävänä "kulttuurimarxilaisuutena" ja aatetulkinnan mukaisesti ne ovat uhka juurikin suomalaisen naisen itsenäisyydelle ja myös koskemattomuudelle. 

MInna Canth patsaisiin ja juhlaviin muistomerkkeihin ikonoituna hahmona olisi tässä ajatuskehikossa varma valinta symboloimaan naisrauhan vaadetta.

 

Paitsi että Minna Canth itse kosmopoliittina, vapaan ajattelun kannattajana ja aikakautensa tieteen uusimmmista virtauksista ja löydöistä innostuneena tarkkanäköisenä keskustelijana  ei suin surminkaan alistuisi nationalistiseksi suojelukohteeksi.Eikä keppihevoseksi.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

9Suosittele

9 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Keppihevostelun symboliikkaa - Kuda Lumping

https://en.wikipedia.org/wiki/Kuda_Lumping

"...it serves as a way (for young boys) to release energy in a non-violent manner

Käyttäjän juhanikahelin kuva
Juhani Kahelin

Toivottavasti Puheenvuoroonkin ilmestyy lisää Juho Antikaisen kaltaisia "tarkkanäköisiä keskustelijoita".

Puheenvuoron ja monen muun foorumin ovat vuosien ajan täyttäneet "idolistit" melskauksellaan. Kuka niitä jaksaa lukea, ei muuta kuin hyppy yli.

Puheenvuoron toimituskin voisi panna merkille tällaisen tervehenkisyyden eikä yrittää aina vaan ratsastaa julkkiksilla, joiden jutuista usein kuultaa läpi poliittinen liturgia ja fraseologia.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Niin tai näin, Wilhelmiina "Miinu" Canthin teoksia Anna-Liisa, Työmiehen Vaimo ja Kauppa Lopo käytetään tänäpäivänä esimerkkeinä Suomen naisvihamielisestä kirjallisuudesta ja puhutaan niihin vedoten kuinka yhtä kurjaa naisten asema muka yhä Suomessa on. Niin tain näin olipa sitten Canthin Minna naisvihamielinen tai naisasialiikkeen pioneeri, ei hän Jyväskyläläisen käsityksen mukaan ollut kovinkaan yhtenäisen Suomen kannattaja. Kovana novelli ja yhteiskuntakritiikki kirjoittajana hän koki Suomen eri heimokulttuurien tilkkutäkkinä ja sai kokea muuttaessa paikasta toiseen Suomen sisäisten kulttuuri ja murre alueiden erot. Toisaalta keppihevostelua sekin.

Reijo Jokela

"Koskaan aikaisemmin heitä ei ole naisen asema kiinnostanut".
Tämähän voi pitää paikkaansa, mutta onko näitä keppihevosia koskaan ennen raiskaajan asema kiinnostanut? Vankiloissa raiskaajia on perinteisesti jouduttu oman turvallisuuden vuoksi eristämään, eivätkä keppihevoslaumat ole hirnuneet. Näitä naisia ei ole häirinnyt yhtään millä motiivilla näitä raiskareita on hakattu. Kun uhka alkaa kohdistua etnoraiskareihin, niin johan terästäydytään. Eikö tässä ole aivan vastaavasta kaksinaismoralismista kysymys, kuin noilla partioilla, joita syyttelevät?
Huom. Itse en oikein jaksa minkäänlaisista partioinneista innostua, kun ne ovat AINA hyvinkin kyseenalaisia.

Käyttäjän KimmoHoikkala kuva
Kimmo Hoikkala

Minna Canth on suurin suomalainen.

Käyttäjän juhanikahelin kuva
Juhani Kahelin

"Teidän lakinne ja järjestyksenne, nehän minun pitikin ampua" (Minna Canth).

Mikä ihana anarkisti tai kumouksellinen.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset