jiihooantikainen wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man schweigen

Aito Avioliitto -kansalaisaloitteen allekirjoitusten keräysaika päättymässä

Kansalaisaloitteen, jossa vaaditaan "avioliiton säilyttämistä  aidosti tasa-arvoisena, miehen ja naisen välisenä liittona ja sukupuolineutraalin avioliittolain kumoamista",  kannatusallekirjoitusten keräämisaika on  piakkoin päättymässä - kansalaisaloite on kerännyt puolessa vuodessa jo hulppeat 94 000 allekirjoitusta, joten aloite oikeutetusti siirtyy seuraavaksi parlamentaariseen lainsäädäntökoneistoon asianmukaisesti arvioitavaksi.

Mikä onkin mukava ja mainio juttu, sillä asianmukaisessa ja demokraattisesti perustuslakiin nojaavassa lainsäätämisjärjestyksessä aloitteen sisältö arvioidaan aina kaikkein arvovaltaisimmilla asiantuntemuksilla omaavien tahojen toimesta ja siten voidaan jo tässä vaiheessa valistuneesti arvioida aloitteen lopullisen kohtalon muotoutuvan hyvinkin oikeudenmukaiseksi...

Aloitteen keskeisenä vaatimuksena on avioliittolain "muutoslain" (laki 156/2015) kumoaminen ja hieman epämääräisemmin ilmaistuna sen lisäksi avioliiton "säilyttäminen aidosti tasa-arvoisena" vain miehen ja naisen välisenä sopimuksena sekä lapsen "lähtökohtaisen" ihmisoikeuden isään ja äitiin suojelu.

Ihan hyvät ja etenkin ns. perinteikkäät arvot ovat siis kyseessä tämän kansalaisaloitteen pohjana.

Toisaalta on olemassa ja on esitetty paljonkin sellaista validisti perusteltua näkemystä, että avioliiton institutionaalisiksi pysyväisarvoiksi luokiteltuun merkistöön  olisi syytä tehdä tosiasiallista tarvetta vastaavaa hienosäätöä, jolla itseasiassa vain ja ainoastaan vahvistettaisiin sukupuolten välistä tasa-arvoa ja myös aloitteessa sivuttuja lapsen oikeuksia.

Mukavan ja mainion ohella tullee siis olemaan myös hieman jännittävää seurata aloitteen eduskuntakäsittelyä, sitä koskevaa uutisointia ja "perinteisen" ja "modernin" avioliittokäsityksen omaavien henkeäsalpaavan fantastista (vai sittenkin fanaattista) argumentaatiota oman asiansa puolesta ...

 

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (12 kommenttia)

Käyttäjän JoonasHelander kuva
Joonas Helander

Toivon että kansalaisaloite hylätään, kuten syytä olisi kansalaisaloite lain pohjalta. Muutosta ei voida tehdä asioihin, jotka eivät ole voimassa. Muutosta voidaan tehdä vain voimassa oleviin lakeihin. Näihän muistaakseni eräs oikeustieteen dosentti esitti Helsingin Sanomissa.

Timo Lehtonen

Joonas Helander (28.9.2015 00:20) "Muutosta ei voida tehdä asioihin, jotka eivät ole voimassa. Muutosta voidaan tehdä vain voimassa oleviin lakeihin" ei ole oikeassa.
1 Asiantuntijat: Aito avioliitto -kansalaisaloitteen käsittelylle ei ole mitään laillista estettä
http://www.aitoavioliitto.fi/artikkelit/asiantunti...
2 Aito avioliitto -kansalaisaloite täyttää lain vaatimukset
http://timolehtonen1.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1992...

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Näin näyttäisi täyttävän aloite kansalaisaloitteita koskevan lain vaatimukset - aloitteen käsittelystä tulee mielenkiintoinen ennakkotapaus, sillä tämä mainittu aloitehan käytännössä avaa uudelleen esityslistalle jo kertaalleen hyväksytyn lain, jossa perustuslain yhdenvertaisuuslausekkeen rajausta lavennettiin avioliiton osalta ja siten tässä on olemassa myös sellainen vaihtoehto, että mennäkseen läpi aloitteella tulee olla 5/6 enemmistön tuki kansanedustajilta...

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin Vastaus kommenttiin #4

Tavallisen lain säätämisjärjestyksessä olevat lait saa myös tavallisen lain säätämisjärjestyksessä kumota. Ainoa este on se, jos siitä tulee joillekin takautuvia haittaseurauksia. Sukupuolineutraalin avioliittolain tapauksessa näin ei olisi, koska laki ehdittäisiin tarvittaessa kumota ennen sen voimaantuloa.

Käyttäjän JoonasHelander kuva
Joonas Helander Vastaus kommenttiin #8

Tuosta asiasta voi olla useampaa mieltä. Juridisesti on melko turha väittää, että sillä koska laki kumotaan olisi merkitystä. Jokin oikeus oltiin antamassa tai ollaan annettu ja kun se viedään pois joudutaan pohtimaan perustuslaillisia, Euroopan ihmisoikeus sopimuksen ja kansainvälisien velvoitteiden tulkintoja.

Toisaalta useat oikeusoppineet ja politiikot ovat ottaneet kantaan asiaan ja todenneet ettei tällaista soutamista ja huopaamista tulisi sallia. Kerran jotain on annettu pitää sen olla jonkin aikaa voimassa ennenkuin tilannetta aletaan muuttamaan.

Tätä sanomaan en kyllä yleistäisi kaikkiin asioihin, mutta näin perustustavaa laatua olevaan muutokseen kyllä.

Käyttäjän JoonasHelander kuva
Joonas Helander

Uskotaan sitten Ojasta. Seuraava ongelma on tuo tasa-arvon ulottaminen kaikkiin, ja lakialoitteella se meinataan poistaa. Melkoinen ongelma perustuslain ja kansainvälisten velvoitteden valossa.

Lykkyä tyköön Lehtonen. Kait tajuat mitä siitä seuraa, mikäli kansanedustajat uskaltava kumota kansan haluaman lain? Uusi kansalaisaloite, eikä tämä kierre katkea koskaan.

-Juhon 4. viestiin sen verran, ettei tuota 5/6 enemmistöä pakosti vaadita. Tarvitaan vain politiikkoja joilla on kova tahto perustuslakivaliokunnassa tehdä perustuslain ja kansainvälisten lakien tulkinnasta täysin lain ja noiden velvoitteiden vastainen tulkinta. Perustuslakivalikokunta on 100% poliittinen ja se on Suomessa viimeinen sana perustuslain tulkinnassa. Asiahan voisi tietty sitten viedä Euroopan ihmisoikeus tuomioistuimen käsiteltäväksi.

Timo Lehtonen Vastaus kommenttiin #5

Joonas Helander kirjoitti 28.9.2015 21:53: ”Kait tajuat mitä siitä seuraa, mikäli kansanedustajat uskaltava kumota kansan haluaman lain? Uusi kansalaisaloite, eikä tämä kierre katkea koskaan.”

Ikään kuin uhkaat kansanedustajia, etteivät he saa mielestäsi olla muutoslain 156/2015 https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2015/20150156 kumoamisen kannalla!
Mihin perustat kantasi, että kansa (=kansan enemmistö) haluaa Suomeen sukupuolineutraalin avioliittolain?
Suomalaisten enemmistö on käsittääkseni sitä mieltä, että on viisasta säilyttää avioliitto jatkossakin vain miehen ja naisen välisenä liittona.

Muutoslain 156/2015 säätäminen ei perustunut järkisyihin!
Lue lakivaliokunnan mietintöön 14/2014 vp jätetty vastalause: https://www.eduskunta.fi/FI/Vaski/sivut/trip.aspx?...

Kun muutoslaki 156/2015 kumotaan järkisyihin perustuen, niin sen jälkeen mahdollisesti tehtävällä uudella sukupuolineutraalia avioliittolakia ehdottavalla kansalaisaloitteella ei ole enää mahdollisuutta tulla hyväksytyksi, koska sellaisen aloitteen perusteluille ei ole olemassa järkisyitä!

Aihetta koskevaa luettavaa:
1 Kansalaisaloitteen teksti https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1175
2 Sukupuolineutraalin avioliittolain perusteet ovat kyseenalaisia http://timolehtonen1.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2031...

Käyttäjän JoonasHelander kuva
Joonas Helander Vastaus kommenttiin #6

N 95 000 ääntä versus reilu 174 000 ääntä. Eikö se jo kerro sinulle paljon?

Voin suoraan kertoa etten tule äänestämään ketään joka vastustaa kaikkien oikeutta avioliittoon. Jos se on uhkailua niin olkoon. Samoin toivon kaikkien muiden toimivan.

Parlamentarismiin kuuluu se että kansanedustajat vastaavat äänestäjilleen. Kait tämä sinullekin on selvää? Ei kait siitä puhuminen ole kenenkään uhkaamista. Tosiasioiden toistamista.

En edelleen löydä oikeustieteilijänä mitään järkisyitä kyseisen lain kumoamiselle. Näen vain suuria ongelmia kansainvälisten oikeudellisten velvoitteiden ja perustuslain perusteella.

Timo Lehtonen Vastaus kommenttiin #7

Joonas Helander, kerro sinä oikeustieteilijänä vähintään yksi järkisyy miksi muutoslaki 156/2015 säädettiin.

Käyttäjän JoonasHelander kuva
Joonas Helander Vastaus kommenttiin #9

Järkisyitähän löytyy perustuslain 2 luvusta vaikka kuinka monta. Yhdenvertaisuus, tasa-arvoisuus ja se tärkein uskonnonvapaus. Tiettyjen uskontojen tai niiden näkemyksien ei tule määritellä valtion alaisia institutioita.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen Vastaus kommenttiin #6

Tasa-arvoisen avioliittolain puolesta voi esittää järkisyinä esimerkiksi lain lasten oikeuksia ja etua vahvistavat ominaisuudet - nämä perustelut käyvät ilmi lain valmistelun yhteydessä saaduista lapsivaikutusten arvioista lapsiasiavaltuutetulta ja lastensuojeluärjestöiltä.

Laki myös rakentuu entistä kattavammin perustuslain yhdenvertaisuuslauseketta tosiasiallisesti vastaavaksi etenkin, kun otamme huomioon muun lainsäädännöllisen täsmentämistarpeen - esimerkiksi translakiin tulevat muutokset ihmisen omamäärittelyn huomioivaksi (juridisen sukupuolimerkinnän tekeminen väestörekisteritietoihin muuttuu henkilön omaan ilmoitukseen pohjaavaksi) ja kolmannen sukupuolikategorian käyttöönottaminen siinä yhteydessä joka tapauksessa oikeuttavat nekin avioliiton oikeudellista määrittelyä sukupuolineutraalisti,

Mitä tulee tuossa edelle mainitsemaani lapsivaikusten arviointiin lainsäätämisessä, niin lapsiasiavaltuutetun toimiston julkaisemassa selvityksessä todetaan lapsivaikutusten arviointimenetelmien olevan edelleen kehitteillä. Lapsivaikutusten arviointiin ei ole olemassa valmiita menettelytapoja tai asiakirjapohjia eikä toisaalta jokaisen lapsia välittömästi koskettavan lakimuutoksen vuoksi ei ole tarvetta perustaa erillistä lapsivaikutusten arviointityöryhmää, joten esimerkiksi kansalaisaloitteen tasa-arvoisesta avioliittolaista valiokuntakäsittelyn yhteydessä saadut asiantuntijalausunnot lastensuojelujärjestöiltä ja etenkin lapsiasiavaltuutetulta riittävät tämän lain lapsivaikutusten arvioiksi....

Niistä lausunnoista käy järkevin perustein ilmi tasa-arvoisen avioliittolain tukevan lasten etua ja edistävän heidän hyvinvointiaan

Käyttäjän mark01toivonen kuva
Markku Toivonen

Saamme myös operationaalisen määritelmän nk. enemmistömielipiteen (AA) ja vähemmistömielipiteen (Tahdon 2013) suhteelle. Enemmistö on todennäköisesti korkeintaan 2/3 vähemmistöstä. Ei siis niin pahaa etteikö jotain hyvääkin.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset