jiihooantikainen wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man schweigen

Maskuliinisuuden kriisi

  • Maskuliinisuuden kriisi

Hegemonisen maskuliinisuuden murtuminen näyttää muodostuvan niille henkilöille, jotka tahtoisivat yhteiskuntien järjestyvän essentialistisen hierarkisesti konservatiivisten arvojen pysähtyneisyyden tilassa, jopa henkilökohtaiseksi loukkaukseksi, mikä sitten umpikujaan ajautuneessa mielessä herättää aggressiivisen tarpeen hakea ympäristöstä konkreettisia vihollisia, joille voi osoittaa ns. kaapin paikan.

Verbaalisen väkivallan kohdistaminen sukupuolittuneen väkivallan uhreille ilmentää mielestäni suoraan maskuliinisuuden kriisiytymistä ja oman ahdasmielisyytensä kieltämisestä seurannutta todellisuudentajun menettämistä. 

No, kukin voi tietenkin elää omanlaisessaan kuplassa, mutta sitä rajottuneisuuttaan ei välttämättä ole syytä markkinoida minään hyveenä filosofin kaapuun pukeutuen ...

 

 

edit.  tiedote tapahtumien johdosta

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (21 kommenttia)

Käyttäjän eirikr kuva
Antti Ukkonen

Tuohan on niin femiini tapa osoittaa "kaapin paikka" kuin olla ja saattaa. Sanamaagisessa ilmapiirissä tapahtuvaa noitumista.

Mutta tämä ajatus maskuliinisuuden kriisistä on mielenkiintoinen. Kas kun tällaisessa yhteiskunnassa kuin Suomi, jossa mussutetaan, lässytetään ja puretaan perinteisiä hierarkioita voi ihan pienelläkin hyvin järjestäytyneellä porukalla tehdä mitä vaan ilman minkäänlaista todellista seurausta. Täällä kukaan ei voi mitään millekään.

Ei se ole maskuliinisuuden kriisi. Sehän on optimaalinen tila ultramaskuliinisuudelle, se vain odottaa ottajaansa.

Se on feminisoidun maskuliinisuuden kriisi. Eunukin ulina. Ristiriitaisen, väärässä ajassa elävän ihmisen ristiriitaa kasvutuksen ja perimän välillä.

Käyttäjän hilkkalaronia kuva
Hilkka Laronia

Mie tässä luin yhen paksun kirjan ihmisen alkukantasuuesta ja miten se millonki ilmenee ja asoitten aatteleminen oikeasti on älyttömän työlästä. Naisen aseman ymmärtäminen vaatii tosiaan miehen aseman näkemistä ja tajuamista syvästi... ei helposti tajuttavvaa eikä pitäs mennä helppoon, että miten perimmälttään ilmiöt on ja näkkyy...

Niko Sillanpää

"Maskuliinisuuden kriisi" loppuu, kun miehet lakkaavat luovuttamasta valtaa vapaaehtoisesti moraaliargumenttien ja pelkän olemassaolon pohjalta.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Juuri näin - itse en pidä kovinkaan suuressa arvossa konservatiivista (luonnon)järjestystä implikoivia moraaliargumentteja kuten "miehen tulee suorittaa asepalvelus" enkä myöskään kyseenalaistamatta hyväksy male privilegea.

Mieluummin säilytän omaehtoisuuteni ...

Mika Rantanen

Oletko todellakin sitä mieltä, että ihminen on täysin sukupuoleton ja sukupuolineutraali olento? Ehkä sitten on parempi, että jatkossa asioit esim. vain "sukupuolineutraaleissa" vessoissa.

Viljo Häggman

Lähes kaikilla eläimilläkin on sukupuoli. Minkähänlainen sosiaalinen konstruktio on lehmä? Ettei vaan takana olisi jotain paljon syvempää kuin feministisosiologinen himmeli.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen Vastaus kommenttiin #9

Toki ihmisilläkin biologiset tekijät myötävaikuttavat jopa käyttäytymistä ohjaaviin ajatusmalleihin, mutta tietoisena oliona ihminen kykenee myös suuntaamaan omia intressejään ja motiiveitaan omaksumiensa arvojen suuntaan. Ihmiselle sukupuoli ei ole kulttuuriseen elinympäristöön sopeutuneena enää pelkästään lisääntymisfunktion avulla määrittyvä ominaisuus, vaan siihen liittyy ja siihen yhdistetään lukuisa joukko sosiaalisia merkityksiä, joista aina osa voi muotoutua yksilötasolla kitkatekijöiksi.

Sosiaalisen konstruktion teorioissakin on sävyeroja - äärimmilleen vietynä kaikki ihmisten jakama tieto voidaan ajatella olevan olemassa vain sosiaalisena jaettuna tietoisuutena (toki dokumentoituna). Pragmaattisemmassa muodossa todellisuuden sosiaalista rakentumista tarkastellaan ihmisen kulttuuristen saavutusten kautta - lehmä on siis tässä tarkastelussa lehmä ihmisestä riippumatta, mutta ihmisen läsnäollessa lehmä on jalostunut aikojen saatossa alkuhärästä muovilipulla korvamerkityksi tuotantoeläimeksi, joka asuu erillisessä eläinsuojassa melko yksipuolista ja välineellistettyä elämää ...

Käyttäjän JoonasHelander kuva
Joonas Helander

Kuplassa on huono elää. Puttonen Iltalehdessä mainiosti totesi. Kuplaan mahtuu 5 henkilöä kolme taakse ja kaksi eteen.

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

En ole huomannut mitään maskuliinisuuden kriisiä.

Viljo Häggman

Kriisi tulee vasta siinä vaiheessa kun yrität ajatella sukupuoltasi sosiaalisena konstruktiona.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Tavallaan kiehtova tapaus. Olen vilpittömän hämilläni, koska en ymmärrä ollenkaan mitä herrat yrittävät sanoa. Todennäköisesti Hännikäisen rivouksien tarkoitus on provosoida ja Antikaisen verbaalisen elvistelyn tarkoituksena on asettua hänen yläpuolelleen koskemattomuuteen. Koko asia valitettavasti huvittaa enemmän kuin kauhistuttaa. Hännikäinen yksin olisi tietysti ollut vain säälittävä, mutta kun Antikainen vei asian verbaaliutopian puolelle, herää epäilys että hänen bloginsa on osa jotakin Hännikäisen perverssiä performanssia? Jos noita Hännikäisen tekstejä yhdistää maskuliinisuuteen, lienee kriisi enemmän omassa käsityksessä ympäristöstä kuin maskuliinisuudessa, joten arvaan performanssia. Sitä en osaa sanoa onko se sovittu, vai taitavasti provosoitu. Toki selitys saattaa olla myös mielenhäiriö.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Oliko kyse yleisesti Hännikäisen rivouksista. Minä käsitin että Hännikäinen meni solvaamaan naisia jollekin sivulle joka oli väkivallan uhreja varten. Kun jotain sellaista tapahtuu on kai luonnollista yrittää teoretisoida tapahtunutta. Vaan koska tavalliset taivastelut eivät riitä. Minusta on hyvä että voi ottaa tekstissä etäisyyttä tuollaisiin sekoiluihin mitä Hännikäinen tekee jotka kuitenkin ovat suunnattu ihan eläviä ihmisiä kohtaan eivätkä tällä kertaa tapahdu missään esseen ylevässä p...anpuhumisrituaalissa. jota kohtaan sentää voi suojautua sillä ettei avaa kirjan kansia.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Naisten Linja ei todellakaan vahingossa valikoitunut tämän aikaamme riivaavaa laajalle levinnyttä kulttuurimarksilaista mädättymistä kritisoivan yhteiskuntateoreetikon häirinnän kohteeksi ...

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Kyllä kun näitä juhannuksen tienoolle sijoittuvia yksittäisen henkilön aikaan saamia tapahtumia tarkastelee hänen omaa ajatushistoriaansa ja hänen kirjallista tuotantoaan vasten, niin väistämättä tulee mieleen vanhan kansan sanonta "totuus tulee lasten ja humalaisten suusta". Ja totuus ei tässäkään yhteydessä tarkoita absoluuttista empirian keinoin mitattavaa todellisuutta, vaan ilmentää ainoastaan sanojansa omimpia tarkoitusperiä ja pohjimmaisia motiiveja...

Edellisessä blogissani kirjoitin perhe- ja lähisuhdeväkivallan tilastollisista ilmentymistä ja osin sivusin siinä yhteydessä läheisuhteisiin liittyvän väkivallan ja hallinnan dynamiikkaa, joista jo pitkältä ajanjaksolta tiedetään sen verran, että etenkin läheissuhteitaan väkivaltaisesti hallitsemaan pyrkivillä miehillä miehisyyden kunniaan liittyvä käsitys maailman rakentumisesta on tärkeä koherenssia luova elementti ja omassa kapeudessaan hyvin hauras - mielestäni vahva maskuliinisuus rakentuu todellisuudessa yleensä saavuttamattoman teräksisen suoriutujan rooliin sitoutumattomasti joustavasti omat feminiiniset hyveet tiedostaen ...

http://bit.ly/1GBDMJC

Neuvotteleva maskuliinisuus on tässä mielestäni tavoiteltavaa "normatiivisuutta" myös miesten itsensä hyvinvoinnin vuoksi.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Kirjoitat "yksittäisen henkilön aikaan saamia tapahtumia tarkastelee hänen omaa ajatushistoriaansa ja hänen kirjallista tuotantoaan vasten". Mainitusta kirjallisesta tuotannosta en osaa sanoa mitään, enkä nyt näkemäni perusteella keksi miksi sitä pitäisi mitenkään huomioida. Hieman taisi mennä mutkat suoriksi, kun yksittäisen henkilön mauttomuudesta ja harkintakyvyttömyydestä sai kehitettyä miehisyyden kriisin. Otsikko ja itse blogikirjoitus antavat ymmärtää että miehisyys yleensä olisi kriisissä, esittämättä kuitenkaan mitään merkityksellistä viitettä siihen, että ilmiö olisi yleinen, tai että kyse olisi edes ilmiöstä.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen Vastaus kommenttiin #21

Toinen osa totuutta tuokin, että suuri osa miehistä Suomen kaltaisessa suhteellisen liberaalissa yhteiskunnassa elää useamman vaihtoehdon suotuisassa väljyydessä eikä tunne irrallisuutta ja siitä kumpuavaa tarvetta auktoriteettiaseman suomaan turvaan.

Hännikäinen on omalta osaltaan pyrkinyt viime vuosina eräänlaiseksi konservatiivisen miesverkostoitumisen henkiseksi suunnannäyttäjäksi ja on perustellut yhteiskunnan järjestymistä maskuliinisella johtajuudella hierarkisesti "terveellä luonnollisuudella" - aika lailla hänen ja aatetovereidensa näkemyksille löytyy vielä kannatusta.

Hegemonisen maskuliinisuuden laajemmista haitoista käy hyvänä esimerkkinä Venäjän putinismi - valtio on toki sinänsä suuri ja mahtava, mutta sen sisäiset tulo- ja hyvinvointierot valtavat, päätöksenteko ja taloudellinen valta keskittyneitä ja korruptoituneita, vähemmistöjen kaltoinkohtelu olennaisesti arkipäiväisen järjestelmällistä. Pääosin pahoinvointi kohdentuu siinäkin systeemissä miehiin, jotka eivät täytä "kunniakkaasti" sukupuoleensa liitettyä odotusta ...

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

"Kukin voi elää omanlaisessa kuplassa."

Kuplassa on kuitenkin se hyvä puoli, että se niin helposti puhkeaa joko itsestään tai jonkun puhkaisemana. Kupla on aina väliaikainen.

Vain muutos on pysyvää.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset