jiihooantikainen wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man schweigen

Suomenkin ihmisoikeustilanne on heikko

Kansainvälisesti katsoen tilanne ei oleellisesti muutu - Amnesty Internationalin vuosiraportin mukaan vuosi 2014 oli katastrofaalinen miljoonille konfliktien keskellä eläville ihmisille. Kansainvälinen yhteisön toiminta heidän suojelemisekseen on ollut häpeällisen tehotonta.

 

Suomen ihmisoikeusongelmat liittyvät vuosiraportin mukaan turvapaikanhakijoiden säilöönottoon, naisiin kohdistuvaan väkivaltaan,  syrjivään translakiin ja totaalikieltäytyjien ja siviilipalvelusmiesten kohteluun rikollisina, mihin luetteloon on tietenkin lisättävä paperittomien henkilöiden vaikeutettu pääsy terveydenhoitopalveluiden piiriin.

Raportin maakohtaiset esittelyt on luettavissa järjestön verkkosivuilta haluamallaan kielellä - englannin taitoisille on ohessa tarjolla raportin Suomi-osuus, mistä käynee riittävän hyvin selville ihmisoikeuksien toteutumattomuuden tila maassamme...

 

REFUGEES’ AND MIGRANTS’ RIGHTS

Finland continued to detain asylum-seekers and migrants, including children. During 2013, approximately 1,500 migrants were detained under the Aliens Act, of whom the majority were held in police detention facilities. Ten unaccompanied children were held together with adults in the Metsälä detention centre. In September 2014, a new detention centre intended to hold families with children and other vulnerable individuals, connected with the Joutseno reception facility, was opened. In January, the Ombudsman for Minorities began monitoring forced removals of refused asylum-seekers and migrants.

COUNTER-TERROR AND SECURITY

In April, the Parliamentary Ombudsman published the results of his investigation into Finland’s alleged role in the US-led programme of rendition and secret detention. The Ombudsman found no evidence that Finnish officials had any knowledge of rendition flights by the CIA in Finland, but “could not give any guarantees” as some flight information was not included in the probe because it was no longer available

VIOLENCE AGAINST WOMEN AND GIRLS

Rape is still defined by the degree of violence or threats of violence used by the perpetrator, rather than the violation of sexual autonomy and physical and mental integrity. Support for victims of gender-based and sexual violence remains insufficient and at risk of deterioration. Two women’s shelters were closed down in 2013, and only two crisis centres offered support to rape victims. Finland does not meet the shelter requirements set by the Council of Europe Istanbul Convention. Despite the government’s stated intention to ratify the Convention, its proposal published in September included neither a dedicated budget nor an action plan for extending the required services to victims of violence. A survey published in March by the European Union Agency for Fundamental Rights found that 47% of women had experienced physical or sexual violence since the age of 15 by a partner and/or non-partner. Only 10% of women contacted the police as a result of the most serious incident of violence by their partner. In March, the CEDAW Committee recommended allocating adequate resources to a National Action Plan to prevent violence against women, establishing an institutional mechanism to co-ordinate and monitor any measures, ensuring sufficient and adequately resourced shelters, opening rape crisis centres and walk-in centres, and establishing a 24-hour helpline.

DISCRIMINATION - TRANSGENDER PEOPLE

Widespread prejudices and discriminatory legislation negatively affected the enjoyment of human rights by transgender individuals.2 Transgender people were able to obtain legal gender recognition only if they agreed to be sterilized or diagnosed with a mental disorder, and were of age and could prove that they were single. The Ministry of Social Affairs and Health finalized a draft law in November proposing the removal of the requirements regarding sterilization and single status; the bill had not been presented to Parliament by the end of the year.

PRISONERS OF CONSCIENCE

Conscientious objectors to military service continued to be imprisoned for refusing to undertake alternative civilian service, which remained punitive and discriminatory in length. Since February 2013, the duration of alternative civilian service has been 347 days, more than double the shortest military service period of 165 days.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Jouni Nordman

Taita on olla taas unohdettu se mikä ihmisoikeusloukkaukset tekee, on meidän ihka oma julkinenhallinto, joka kerää toimimattomuuttan sekä Amnestyn että ihmisoikeustuomioistuimissa. Näissä varsinkin naisten hallitsemat laitokset nousevat esille kirkkaina, nimen omaan kaikkein räikeinpinä tapauksia.
Eli kyllä aina kannattaa valtion feministien valtaa pitää, niin kohta ollaa jonkin riisto diktaattori valtion tasolla.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Ai jaa, ettäkö verovirasto olisikin pääasiallinen syyllinen naisiin kohdistuvaan väkivaltaan ja kansaneläkelaitos alaikäisten turvapaikanhakijoiden säilömiseen poliisin putkissa?

Totaalikieltäytyjille nilkkapannan asentaa sitten varmaankin Marttaliiton paikallisyhdistys ...

Jouni Nordman

Jos julkisenhallinon työpaikoista 70% on naisten täyttämää, niin eikö silloin enemmistön mukaan voida sanoa julkisenpuolen olevan naisten valtakunta, jolloin sen saamat tuomiot ihmisoikeustuomioistuimissa johdu valtakunnat hallinnon toimista, joka on Suomessa naisten.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen Vastaus kommenttiin #3

Julkisellakin puolella naisen euro on 82 senttiä eli julkista valtaa johtajina käyttävät enimmäkseen miehet. Sairaanhoitaja tai sosiaalityöntekijä ei voi muuta kuin korjata vahinkoja, he eivät säädä lakeja tai päätä resursseista...

Jouni Nordman Vastaus kommenttiin #4

Mikäs on ministeriöiden ja varastojen johtajien sukupuoli jakauma?

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen

"Suomenkin ihmisoikeustilanne on heikko"

Onko blogisti miettinyt miksi maamme ihmisoikeustilanne on heikko ja miksi mikään valtapuolue ei ole tehnyt mitään asioiden korjaamiseksi? Tai miksi esimerkiksi puolueista vain uudet puolueet ajavat parannuksia maamme ihmisoikeustilanteeseen? muutos ajaa suoraa demokratiaa, IPU ja Perussuomalaiset haluavat maahan Perustuslakituomioistuimen ja molemmmissa puolueissa on myös suoran demokratian kannattajia!

Mutta miksi vanhoissa puolueissa eikä niiden vaaliohjelmissa ole mitään joka parantaisi demokratian ja oikeusvaltion tilaa maassamme?

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Jokuhan noita ihmisoikeuksien toteutumista parantavia lakiehdotuksia tuppaa vastustamaan, kuten esimerkiksi paperittomille henkilöille tarjottavien terveydenhoitopalveluiden järjestämisvastuuta koskevaa lakiesitystä tai translain uudistusta.

Samoin esimerkiksi Sadankomitea on kohta 60 vuotta "paasannut" siviilipalvelusmiesten ja totaalikieltäytyjien puolesta saamatta kovinkaan paljon sympatioita päättäjiltä.

Naisiin kohdistuva väkivalta ymmärretään toki puolueista riippumatta laaja-alaiseksi ongelmaksi, mutta sen vähentämiseen ei riitä resursseja, koska "valtion velka" ja sen vuoksi "pitää leikata sosiaalimenoja"...

Suora demokratia toimii paperilla - harva kansalainen kuitenkaan jaksaa joka viikko käydä äänestämässä tai ylipäätään seurata politiikkaa pintailmiöitä syvemmältä. Sveitsissäkin aktiivisimmat ja äänekkäimmät poliitikot saavat tahtonsa läpi ...

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen

Tässä on se ongelma että sinä vasemmiston edustajana otat esille pienten marginaaliryhmien oikeuksia, jotka eivät välttämättä kuulu edes ihmis- ja perusoikeuksien piiriin, kun taas minä perussuomalaisten edustajana haluaisin muuttaa koko maamme tilannetta ihmis- ja perusoikeuksien suhteen. Näin minä tavallaan olen suuremmalla asialla kuin sinä ihmis- ja perusoikeuksien suhteen parempaan suuntaan!

Samoin on puolueidemme laita!

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset