jiihooantikainen wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man schweigen

LSV:n ja Tehy:n lausunnot paperittomien terveydenhoidosta

"-Terveydenhuollossa ei tehdä maahanmuuttopolitiikkaa", kirjoittaa mainio Lääkärin sosiaalinen vastuu -järjestö antamassaan tiedottessa koskien eduskunnassa käsiteltävänä olevaa lakiesitystä eräiden ulkomaalaisten terveydenhoidon järjestämisvastuusta.

"Lääkärin sosiaalinen vastuu ry (LSV ry) on seurannut huolestuneena keskustelua valmisteilla olevasta laista paperittomien terveydenhuollon järjestämisestä. LSV tukee lakialoitetta, mutta LSV:n mielestä eduskunnan aloitekeskustelussa ja tätä seuranneessa viestinnässä on unohdettu terveydenhuollon ammattilaisnäkökulma sekä todelliset kustannusvaikutukset.

Suomen Lääkäriliitto otti tilanteeseen kantaa tiedotteessaan 16.1. 2015. Lääkäriliiton mukaan tilanne, jossa lääkärin etiikka ja terveydenhuoltojärjestelmän toimintaperiaatteet ovat keskenään ristiriidassa, on kestämätön. Myös LSV muistuttaa, että lääkärin ammattietiikka ei salli jättää sairasta potilasta hoidotta. Lääkärin tulee kohdella potilaitaan tasa-arvoisina, eikä potilaan rotu, uskonto, poliittinen mielipide tai yhteiskunnallinen asema vaikuta tähän. Laki tai työnantaja ei voi pakottaa lääkäriä toimimaan lääkärikunnassa yhteisesti hyväksytyn ammattietiikan vastaisella tavalla..."

Samalla eettisesti vastuullisella linjalla jatkaa Sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö Tehy, jonka  puheenjohtaja tiivistää terveydenhuollon henkilöstön keskeisimmän ammatillisen tehtävän seuraavasti :

"– Suomessa on nyt turvattava paperittomille lakiesityksen mukainen välttämätön hoito kansainvälisiä ihmisoikeussopimuksia kunnioittaen, sanoo Tehyn puheenjohtaja Rauno Vesivalo.

– Terveydenhuoltohenkilöstön ei kuulu työssään ottaa kantaa hoidettavan maassa olon laillisuuteen tai laittomuuteen vaan ainoastaan hoidon tarpeeseen. Tämä on terveydenhuollon ammattihenkilöiden työn perustavanlaatuinen eettinen lähtökohta."

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (12 kommenttia)

Juho Antikainen

Paperittomien henkilöiden näkemyksiä Suomen terveyspalveluista :

Esa Niemi

Kas kummaa kun Suomen Lääkäriliitto haluaa kiristää lisää rahaa julkisen puolen lääkäripulalla, jotta yksityisen puolen vuokralääkärit tekisivät saman työn tuplapalkalla. Tuota yhteyttä en aiemmin huomannutkaan, että Lääkäriliitolla on tässäkin kohdin taloudelliset intressit.

Lääkärien sosisaalinen vastuu ry:n intressit:

"LSV muodostaa yhdessä muiden suomalaisten järjestöjen kanssa Paperittomat-verkoston. Verkoston perustama Global Clinic aloitti huhtikuussa 2011 toimintansa Suomen ensimmäisenä paperittomille terveydenhuoltoa tarjoavana klinikkana"

Tehy haistaa myös rahan.

Hoidetaan vaan laillisesti maassaolevien akuutimmat tapaukset ensin jos ihmisoikeudet koskevat myös heitä. Laittomasti maassaolevia ei kuole kaduille kuten laillisesti maassaoleville.

Maksuvapaus ja verovelvollisuudesta vapauttaminen tulee samalla koskea myös laillisesti maassaolevia 5,5 miljoonaa ihmistä.

Juho Antikainen

Global Clinican toiminta jatkuu tulevasta lakiuudistuksesta huolimatta ja järjestön toimintahan ei kommentointisi vastaisesti perustu "rahan haistamiselle", vaan vapaaehtoisuuteen, terveeseen järkeen ja arkkiatri Risto Pelkosen aukikirjoittamalle moraalisen yhteisvastuun periaatteelle :

Esa Niemi

Juho Antikainen, eiköhän tuo yhdistys ala saamaan kohta rahoitusta eri hankkeisiin ja saa rahaa työryhmissä olemisesta sekä myöhemmin asiantuntijatehtävissä. Nythän nuo toimivat pitkälti muissa sellaisissa yhdistyksissä, jotka puppaavat rahaa yhteiskunnalta maailmanpelastamisen merkeissä. Terve järki ja moraali ei näytä ulottuvan muuta kuin maailmanpelastamisteollisuuden intressivyöhykkeelle, mutta tässäkään tapauksessa ei sentään laillisesti maassaolevien akuutimpien tapausten piiriin.

Tuo linkkisi Pakolaisneuvonta yksi pahimmista rahanpumppaajista.

Juho Antikainen Vastaus kommenttiin #6

Ymmärtääkseni GC:llä työskentelevät kouliintuvat SPR:n projekteihin vapaaehtoistyöntekijöinä - ja siinä mielessä olen toki samaa mieltä, että rahaa pumpataan moniin tarpeettomiin kohteisiin, kuten verovaroista lähes 10 mrd euroa "elinkeinoelömän edistämiseen" tai puoluetukena säätiöitäväksi.

Kolmannen sektorin löytävää työtä tekevinä toimijoina LSV ja GC mielestäni ansaitsisivat joko suoraa toiminta-avustusta valtion budjetista tai vähintään RAY:n tukea.

Esa Niemi Vastaus kommenttiin #9

Juho, vapaaehtoistyö on varsin suhteellinen käsite. Otetaan esimerkiksi GC:n pomo Pekka Tuomola, joka on yhdessä Paavo Voutilaisen kanssa ovat hoitanet "Paperittomien" projekteja Helsingin Diakonissalaitoksen kautta ja sitten siirtyneet rahoituksesta päättävän Helsingin kaupungin johtaviin tehtäviin ostamaan näitä "paperittomien" projekteja.

Nyt Tuomola ja Voutilainen lähtivät Hgin kaupungilta sosiaalisen asumisen palveluja myyvän Baronan Groupin leipiin ja he myyvät asumispalveluita, joita Voutilainenkin osti sosiaalijohtajana.

Nyt Pekka Tuomola ilmottautui Vihreiden ek-vaaliehdokkaaksi ja haluaa päästä päättäviin elimiin kiinni, jotka päättävät ostopalveluiden laajentamisesta valtakunnalliseksi ja valtion rahoittamaksi.

Vasemmistoliitto on perinteisesti vastustanut tälläistä eliitin sisäpiiribisneksiä, mutta nyt vasemmistoliittolaiset näyttävätkin komppaavan duunarien rahojen pumppaamista pienelle piirille. Minä jo luulin, että vasemmistoliittolaisten touhut loppuisivat viimeistään arkkivihollisensa EK:n äänenkannattajana toimimiseen, mutta nyt mennään entistä syvemmälle ja laajemmin. Sinäkin vasemmistoliittolaisena liputat laajentuvan rahan pumppaamisen puolesta duunareitten kustannuksella. Tätä on vaikea uskoa etenkin kun vasemmistoliittolaiset ovat riippuvaisia duunareitten antamistä äänistä koska he uskovat vasemmistoliittolaisten pitävän heidän puoliaan. Ei ihme, että vasemmistoliiton kannatus laski vajaan prosentin YLE:n taannoisessa gallupissa, vaikka epävarmoina talousaikoina vasemmisto saa perinteisesti enemmän kannatusta.

Juho Antikainen Vastaus kommenttiin #10

Duunarina minä hyväksynkin oman maan kehittämisen sivistysvaltioksi - yhteiskunnan sivistystasonhan määrittää parhaiten se, kuinka se kohtelee vähäosaisimpiaan.

Missään päin sanotaan nyt länsimaita vapaaehtoistyö ei ole "raamatullisen pyyteetöntä", eikä sellainen tällaisessa terveydenhoitotyössä ole edes mahdollista. Aina tarvitaan rahaa lääkkeisiin ja välineisiin, luultavasti myös huonevuokriin yms. ja vapaaehtoistyön tehokkuus vaatii suhteita ja sidosryhmiä yhteiskunnan eri tasoilta.

Tässä asiassa, kuten en lähes missään muussakaan kirjoitusteni aiheissa, ratsasta vasemmistolaisuudella tai pyri edesauttamaan puoluettani ensisijaisesti. Toki se ideologia on siellä taustalla kantoaaltona ...

Esa Niemi Vastaus kommenttiin #11

Juho, et kuitenkaan aiemmassa blogissasi kertonut paljonko 180 eurostasi 21 päivälle olisit ollut vielä valmis antamaan Tuomolan ja Voutilaisen bisneksiin?

Miksi sivistysvaltiokäsityksesi ei ota huomioon suomalaisia vähäosaisimpia sillä vastaat resurssien puuteeseen vähentämällä resursseja entisestään jo vähenettävistä resursseista?

Nykyajan "vapaaehtoistyö" maailmanpelastusbisneksessä on sellaista, että rahaa pumpataan näihin maailmanpelastamisen nimissä. Voutilaisellakin on "raamatullisen pyyteettömästä" työstä huolimatta kallis maku ja tilasi kilpailuttamatta kalliit italialaiset desinghuonekalut sosiaalijohtajana toimiessaan. 70 000 euroa taisi upota huonekaluihin samalla kun muut työntekijät eivät saaneet edes toimivia huonekaluja käyttöönsä rahapulasta johtuen. Lisäksi sama sisäpiiri pyöritti kilpailuttamatta satojen tuhansien eurojen pumppaamista entiselle työnantajalleen. Nyt he ovat myymässä Hgin kaupungille näitä palveluita ja haluavat kasvattaa asiakaskuntaa vielä laajemmaksi.

Kuten itsekin myönnät ettei tuollainen rahan pumppaus sovi vasemmistolaiseen ideolgiaan ja moni muukin vasemmistolainen on eksynyt vasemmistoliiton perusperiaatteista. Duunarin äänet ja rahat kelpaavat, mutta ei hyvinvointi. Tämä varmaan kiteyttää melko hyvin koko ajatuksen mikä sinullakin on taustalla.

Käyttäjän mark01toivonen kuva
Markku Toivonen

Markku Toivonen:
"Jos paperillisia hoidettaisiin Suomessa samoin periaattein kuin paperittomia tänään, paperillisia kuolisi kaduille ja sisätiloihin verrattomasti enemmän kuin nyt."

Tarkoitat varmastikin laillisesti maassaolevia.

Höpsis, mutta en ivailisi sille, että Suomessa kuolee ihmisiä hoidon ja resurssien puutteeseen. Kyse on kuitenkin vakavasta asiasta ja laittomasti maassaolevat hoidetaan jo eikä näitä löydetä kaduilta kuolleena.

Juho Antikainen Vastaus kommenttiin #7

Edelleenkään kyse ei ole siitä, että terveydenhuoltoa koskevaa lainsäädäntöä täsmennettäisiin vasta siinä vaiheessa, kun paperittomien ruumisröykkiöt alkavat hankaloittaa normaalia elämää. Lakiuudistuksen tarkoitus on täsmentää hoitovastuuta ja estää ennalta paperittomien tarpeeton sairauden pahentuminen.

Global Clinicin kokemukset ja linkittämäni paperittomien kokemuksista tehty haastattelututkimus osoittavat uudistuksen selkeyttävän tarpeellisuuden...

Paperittomuus ei myöskään tarkoita läheskään aina laitonta maassaoloa - Kuopiosta juuri saimme lukea tapauksesta, jossa synnytyssairaala oli vaatinut synnyttämään tulleen naisen aviomieheltä ennakkomaksua sairaanhoidosta. Naisella oli oleskelulupa-asian käsittely vielä kesken ja siksi hänellä ei ollut kotikuntaoikeutta. Entä jos miehellä (tai naisella) ei olisi ollut sitä listahinnan mukaista rahamäärää?

Esa Niemi

Juho, no miksi laillisesti maassaolevien kasaantuneet ruumisröykkiöt eivät saa edes ajatuksiasi koko asiaan jos laittomasti maassaolevien kohdalla asetat riman toimia ennenkuin niitä ruumiskasoja alkaa ilmestymään.

Nykyinen laki edellyttää jo kenen tahansa sairauden hoitamisen, se ei tarvitse täsmennystä tältä osin.

GC:n johdolla on taloudellisia intressejä mukana. Tietenkin tälläiset toimijat näkevät tarpeelliseksi saada rahaa omaan taskuunsa.

Mikä vikana esimerkkitapauksessasi, tietenkin sairaalasta tai mistä tahansa aiheutuu kuluja ja ne tulee maksaa. Jos sinä menet Thaimaaseen, niin siellä tuskin edes otetaan vastaan jos ei ole rahaa maksaa. Siksi suomalaisille painotetaan paljon matkavakuutusten ottamista kun lähtee ulkomaille. Suomessa ko. henkilö pääsi synnyttämään ja laskun maksusta neuvoteltiin. Ko. henkilö oli vielä tietoinen ettei ole oikeutettu ilmaiseen terveydenhuoltoon. Joku aina joutuu maksamaan tuon 11 000 euroa synnytyksestäkin ja jos se olisi globaali oikeus, niin Venäjältä tulisi valtava määrä turisteja synnyttämään tänne. Tietenkin haluaisimme auttaa heitäkin, mutta meillä ei ole resursseja omille eikä globaalin terveydenhuollon hoitamiseen.

500 000 eurollasi saataisiin 45 synnytystä hoidettua ja se edellyttää ylityöllistetyille kätilöille, anestesialääkäreille ja synnytyslääkäreille lisää resursseja. Todellisuudessa 500 000 eurolla ei montaa synnytystä voida tehdä ja hiv-potilaita vielä vähemmän. Lisäksi se edellyttää resurssien vähentämistä laillisesti maassaolevilta.

Esimerkkitapauksesi etenee normaalisti, että viimekädessä valtio maksaa ko. sairaanhoitokulut. Sen tuo lehti unohti mainita. Synnytys hoidettiin ja paperiasioita pohdittii myöhemmin.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset