jiihooantikainen wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man schweigen

Nyt on aika vaihtaa talvirenkaat

Kuopiossakin pakkasta jo kymmenisen astetta ja tien pinnat paikoin petollisen liukkaita.

Renkaiden vaihto on suhteellisen helppo ja nopea toimitus jopa itse tehtynä - tarvitaan vain tunkki, pyöränmutteriavain, rasvaa pulttien voitelemiseksi ja pari lankusta sahattua kiilaa auton paikallaan pysymisen varmistamiseksi. Itselläni on myös sellainen motonetistä ostettu, auton tupakansytyttimestä virtansa saava, kompressori, millä alle vaihdettavien renkaiden ilmanpaineet voin helposti tarkistaa paikan päällä ja myös tarvittaessa lisätä niihin ilmaa.

 

Havainnollinen video renkaiden vaihdosta 

https://

 

Monet autoilijat suosivat nykyisin etenkin näin "välikaudella" kitkarenkaita, jotka toki kuluttavat vähemmän asfalttia ja toimivat kuivalla kelillä aivan moitteettomasti. Kuitenkin nastarengas on mielestäni ainoa oikea talvirengas, mikä pitää auton tiellä kaikenlaisissa sääolosuhteissa. Lisäksi nastoista lähtevä rouheva natina on mukavan kuuloista ja se pitää mielen virkeänä pitkillä työreissuilla.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (20 kommenttia)

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Noiden kitkarenkaiden nimiin minä vannoisin, nastat ovat turhanaikaisia noin 99 % käyttöajasta. Sen yhden päivän menee sitten vaikka taksilla, jos ei osaa hillitä menojalkaansa kelin mukaisksi.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Joskus aikoinaan minulla oli kitkarenkaat takavetoisessa laatikko-Ladassa ja hyvin niilläkin pysyi tiellä, kun ajoi sopivan maltillisesti ja pakkasi takakonttiin säkillisen sepeliä painoksi.

Viimekään talvena en olisi enää pärjännyt kitkarenkailla jatkuvan nollakelin vuoksi - tien pinnat olivat enemmän tai vähemmän kaljamalla, kun pinta suli päivällä ja jäätyi yöllä.

Reino Jalas

> pari lankusta sahattua kiilaa auton paikallaan pysymisen varmistamiseksi. >

Oho, taitaa olla melkoisen kalteva piha teillä? Muussa tapauksessa kuulostaa vähän turhaltakin neiteilyltä:)
Vaihde silmässä ja pelkkä kässäri päällä minä olen vaihtanut renkaita, määrinä laskien ainakin toistasataa kappaletta.

> Itselläni on myös sellainen motonetistä ostettu, auton
tupakansytyttimestä virtansa saava, kompressori,>

Minä olen ihmetellyt useampaankin kertaan, että miksei kukaan ole tuonut markkinoille akkuporakone + kompressori kombinaatiota. Ärhäkän Makita akkuporan kanssa olisi kätevämpi puhaltaa ilmaa ja siirrellä laitetta, kuin 12 V johdon kelailu ja sen kanssa hääriminen.

Tuollaisesta akku-ilmapumpusta tykkäsivät myös pyöräilevät, huonokätiset mummot. Mutta eivät ole edes kiinalaiset äkänneet kaupan hyllyille moista tehdä ja toimittaa.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Tunkkien kanssa tunaroidessa olen oppinut ylivarovaiseksi ja siksi kiilaan pyörät. Kiiloista on apua myös tien päällä, missä alustaa ei voi valita.

Käyttäjän ollivaisala kuva
Olli Väisälä

Mulla on kyllä autojen käyttöohjekirjoissa kielletty panemasta rasvaa tai öljyä pultteihin, ja olen uskonut. Kiiloja en ole käyttänyt, vaikka piha on kalteva.

Minusta on vaivattomampaa ja nopeampaa vaihtaa itse renkaat kuin kiikuttaa niitä jonnekin vaihdettavaksi. Eri asia voi olla, jos ne ovat joka tapauksessa jossain rengashotellissa.

Etelä-Suomessa voi kyllä olla, että jos nyt vaihtaa talvirenkaat, voi lähiaikoina joutua vaihtamaan suvikumit takaisin, ellei halua aivan hirveästi asfalttia raapia.

Kuuluisikohan tämä juttelu muuten Vapaavuoroon?

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Minulla on Vapaavuoron puolella jo pari kirjoitusta esillä ja ajankohtaisuutensakin puolesta renkaiden vaihdosta kertova kirjoitus soveltuu hyvin tänne putinistien, koiran ulkoiluttajien ja pinnanalaisten merialusten seikkailuista kertovien blogitekstien joukkoon :)

Rasva helpottaa niiden pulttien irrottamista seuraavalla renkaidenvaihtokerralla. Minulla on ne kiilat aina mukana, jos joutuu tien päällä renkaan vaihtohommiin. Joskus olen laittanut tallissa helman alle paksun pölkyn varmistamaan, etten jää auton alle, jos se tunkki vahingossa pettää.

Heli Hämäläinen

Lumi jään päällä on sellaista, johon ei ole muuta lääkettä kuin nastat. Kitkat ovat tukossa lumesta. Tällaisella lumipallokelillä eivät kitkat toimi.

Jo viime syyslomalla eli viikko sitten satoi Keuruulla lunta. Tie oli valkeana. Olin onneksi vaihdattanut alle keskiviikkona tuliterät nastarenkaat. Viime vappuna oli vaaratilanne kun Orivedellä alarinteessä vanhat nastarenkaat nousivat raekuuron jäljiltä loskapatjan päälle ja auton hallinta meni hetkeksi. Onneksi en päätynyt Taivaanpankolle *) makaamaan :)

*) Paikka Puijonlaaksossa

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Minä joudun ajamaan talviaikaankin paljon ja vaihtelevissa keleissä kellon ajoista riippumatta, joten nastarenkaat ovat "pakkovalinta". Taivaanpankolla asuin kasarilla itsekin, opiskeluaikoinani.

Timo Tuovinen

Just vaihdoin ja takaisin vaihto jääkin varmaan sit ihan viimetinkaan. 195 renkaat kun on ihan liian leveät näille nastojen syömille urateille. Kapeemmat on vaan niin paljon paremmat ajaa.

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

kilpurini 255 kapeat takanakit vetelevät ihan "kivasti" näillä nykyisillä teillämme,
onneksi se kulkee ns. polanteen päällä kampeamatta,
mutta oikealle kaartuvissa kaarteissa urien yli poikkelehtimista ei voi aina välttää kun ei sentään pientareella asti kehtoo ajella.

---------------------------------------------------------------

Pulttien rasvaamisessa en näe oikein mitään mieltä, kaikenlaiset rasvat vain pikeentyvät ja keräävät hiekkaa kierteisiin,
kepeämmin ne pyörivät kuivina, avopää muttereilla oleviin voi avatessa suihkasta tipan irrotinsprayta jos pultin kierrettä on näkyvissä.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Olen vaihtanut talvi- ja kesärenkaita jo vuosikymmenien ajan omatoimisesti, ja tärkeimpänä asiana näkisin ko. operaatiossa hyvän tunkin ja asialliset vaihdettavat renkaat.

Renkaiden laadun varmentaminen on korostunut kovin jälkikasvun renkaita vaihdettaessa varsinkin talvikumeihin. Omissa renkaissa olen ollut huomattavsti joustavampi.

Rasvaa en ole koskaan käyttänyt muuhun, kun paistamiseen.

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Periaatteessa näin se menee, mutta...

Kun näitä olin vaihdellut vuosia itse paitsi työsuhdeautossa, aloin kyllästymään ainaisiin pikkuongelmiin.

Pitäisi olla aina merkittynä OE, VE, OT, VT, eli missä pyörissä renkaat ovat olleet. Joskus unohtui merkata. Sitten vuoden aikana renkaat kuluvat erilailla, on kiviä urissa ja muuta törkyä, jolloin edellinen tasapainoitus on pielessä.

Otin itseäni niskasta kiinni ja vein Jeeppini ammattiliikkeeseen renkaanvaihtoon.

Kolme ukkoa hyökkäsi auton kimpuun, yksi irroitti, toinen pesi ja irroitti kivet urista ja irroitti vanhat tasapainot. Kolmas tasapainotti uudelleen ja paineet sisälle. Merkkasivat ja renkaat pussiin.

Peräkontista samat hommat vaihdettaville renkaille.

Plus, putsasivat jarrurummut ja hioivat kengät takaa. Edestä tarkistivat jarrupalojen kunnon. Jeepin takarummut tulevat ulos rengaspultit pois otettaessa.

Minä join kahvia ja maksoin tuosta puolentunnin täyshoidosta 60 €.

"Tule sitten viikon päästä kiristykseen samaan hintaan"

Oliko noissa omankädenaikaisissa töissä mitään järkeä?

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

60 euroa puolen tunnin työstä on kiskontaa. Toisaalta se kertoo myös jotain työn teettäjän varallisuudesta.

Suurimmalla osalla suomalaisista ei ole varaa teettää niinkin yksinkertaista työtä kuin vaikkapa renkaanvaihtoa, koska siinä voi mennä muutaman päivän ruokarahat samalla.

Huomattava osa suomalaisista, siis itse kustannuksensa maksavista, ajaa liian vanhoilla ja kuluneilla talvirenkailla, koska heillä ei ole varaa ostaa uusia renkaita.

Rengassarjan vaihto uusiin kun voi helposti viedä perheen kuukauden ruokarahat.

Oikeaoppisesti pulttien/muttereiden kierteisiin laitetaan nokare kuparitahnaa ennen niiden kiristämistä.

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Totta toinen puoli.

Laskin kyllä turvallisuudelle oman hintansa, joka ei ole paljoa vuositasolla 2 x 60 e = 120 € = 10 € / kk. Sen säästää kaasupoljinta tarkkailemalla, lopettamalla turhat ajot, pitämällä kohtuullisen ikäistä luotettavaa autoa, jolle itse voi tehdä jotain huoltoja.
Moni ajelee 4-5- vuoden vaihtovälein uudella velka-autolla, jonka jälleenmyyntiarvo tippuu yli puoleen hankintahinnasta.
Muutin kaupungin keskustaan ja myin molemmat koslat pois, koska niille ei ole täällä käyttöä, ainoastaan kauramoottorille.
No, kaikki eivät olosuhteiden vuoksi voi näin toimia.

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

täh kolme ukkoa, eli puolitoista miestyötuntia ahkeraa duunia kuudella kympillä?
Katsoiko nyt ollenkaan mitä kaikkea siinä ajassa tekivät, kahdet tasapainotukset, renkaiden asennusta, jarruhuoltoa, renkaanpesua.

kuitillisena se on "halpaa kuin saippua".

No joillekin ilmainenkin on liian kallista.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Renkaanvaihtojuttu - aaah mikä miehinen nautinto!

Pulttikierteiden voitelu on kaksipiippuinen juttu. Rasvahan liukastaa, eikä tietenkään ole tarkoitus että pultit pyörivät pikku hiljaa auki. Yllä onkin mainittu kuparitahna, joka suojaa mutta ei löysää.

Jos renkaita - oikemmin pyöriä - vaihdetaan keväin ja syksyin, ei kierre käytännössä ehdi ruostua jumiin. Mutta jos vaikkapa kitkarenkailla ajelee pari vuotta yhteen menoon, voi irroitus olla todella vaikeaa. Ja vaikka pultit avautuisivat, on vanne saattanut hapettua kiinni jarrulevyyn.

Vahva ns. hallitunkki on luotettava renkaanvaihtoapu. Nostokohdan etsimiseen ja arvioimiseen kannattaa käyttää yksi ylimääräinen minuutti, koska väärin asetetun tunkin voima riittää murjomaan helmapellin tai pohjalevyn ruttuun. Auton omalle tunkille suunniteltuun nostopisteeseen isompi tunkki ei välttämättä sovi.

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

... eikä koskaan unohtaa tukevaa pukkia tunkin lisäksi alle ml. stopparit/ kiilat pyörien eteen/taakse, että auto ei pääse liikkumaan. Käsijarruun ei voi luottaa, koska se vaikuttaa vain joko etu-tai takapäähän. Parempi on olla ykkönen kaikkien lisäksi päällä.
Itse aina löysäsin mutterit/pultit "huulille" pyörän ollessa maassa.
Pulttien/ muttereiden ristiin kiristysjärjestys on myös avainasia.

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

Eikä kannata kolhia, uusissa autoissa helmat ja sisälokkarit yms. aika tyypillisesti on enää 0,4mm peltiä, se menee läjään melkiin sormella painaen ja ruostuu melko hätäseen puhki pienestäkin maalivauriosta.

paperihelmakin pääsääntöisesti kestää nostaa kantistaan kakkosnelosen pätkä lappeellaan painetta tasaamassa.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Vielä tuli mieleeni eräs omalta lapseltani opittu niksi. Kun kevytmetallivanne oli jumissa jarrulevyä vasten, kiersi poikani pari pulttia takaisin paikoilleen, laski auton tunkilta ja ajoi pihassa kävelyvauhtia edestakaisin joitain kymmeniä metrejä. Kun sitten tehtiin uusi irroitusyritys, oli vanne todellakin tuolla operaatiolla vapautunut tartunnastaan!

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Kiitos kommentoijille vihjeistä ja kokemusten jaosta :)

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset