jiihooantikainen wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man schweigen

Miksi miehet eivät hallitse ajoneuvojaan?

  • tieltä suistumisesta aiheutuneita vaurioita, huomaa nippusiteillä fiksattu puskuri
    tieltä suistumisesta aiheutuneita vaurioita, huomaa nippusiteillä fiksattu puskuri
  • lartsa
    lartsa

Liikenneturvan selvityksen mukaan miehet ovat liikenteen suurin yksittäinen riskiryhmä, miehet tuna- ja kolaroivat liikenteessä nykyisin jopa entistä selkeämmin erottuvana ryhmänä, vaikka naisten suhteellinen osuus kuljettavina osapuolina ajoneuvollisesta liikennesuoritteesta on lisääntynyt.

Tilastokeskuksen vuosien 2005...2008 tienkäyttäjien ikä- ja sukupuoliryhmittäin tieliikenteessä kuolleisuutta ja loukkaantuneisuutta selvittäneiden tietojen perusteella tilastoista nousee esille kaksi ikähaitarin ääripäätä erityisriskiryhminään - juuri ajokortin saaneiden miesautonkuljettajien  kuolemanriski on 19.1 / 100 000 ja yli 75-vuotiaiden mieskuljettajien vastaava riski-indeksi 11.9.

Naisille suurimmaksi kuolemanriskiksi osottautui matkustaminen henkilöauton kyydissä ja ikäryhmässä 18..20-vuotiaat.

 

riskiryhmäuutinen

 

Loukkaantumisalttein ryhmä löytyy nuorista - nuorten mopopoikien loukkaantumisriski on lähes kaksinkertainen seuraavaan ryhmään eli vasta ajokortin saaneisiin henkilöauton mieskuljettajiin. Yleensäkin loukkaantumisriski on suurin kaikkein nuorimmilla ajoneuvon kuljettajilla ja matkustajilla, mikä heijastelee yleistä nuoruusiän huolettomuutta ja joissain oloissa jopa tietoista rajojen hakemista.  

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (118 kommenttia)

Pekka Iiskonmaki

Verotuksesta johtuva vanha autokanta ja tolkuttomasti verotettu polttoaine ei anna kokemusta.

Milloin Vasemmistoliitto aikoo puuttua asiaan?

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Kyllönen esitti jo aikoja sitten sitä romutuspalkkiota, 1500 euroako se oli, millä kiertoon saadaan vauhtia.

Sitä paitsi uusikaan auto ei paranna ajotaitoja eikä edesauta omaksumaan vastuullista käyttäytymistä liikenteessä, nuoret kuskit ajavat vain kovempaa tehokkaammilla ja "turvallisemmilla" autoilla....

Samuli Mikkola

Kyllä nykyautot ovat turvallisia ja kuolonkolarien määrä on laskenut rajusti. Vaikka yhä tulisi liikaa onnettomuuksia niin suunta on ollut oikea jo pitkän aikaa. Turvalliset autotkin vaikuttavat osaltaan asiaan. Se, mikä oli ennen kuolonkolari, ei välttämättä ole enää.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen Vastaus kommenttiin #22

Tämä on totta, ja itse muistan autoilusta jotain aina 60-luvun lopulta saakka, jolloin talvirengas oli vielä varsin uusi keksintö...

Kuolonkolareiden määrät ovat niistä ajoista vähentyneet radikaalistikin, silti voisin väittää turvallisempien nykyautojen myös osaltaan houkuttelevan ajamaan ylinopeutta yleisesti ja myös tilannekohtaisesti..

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Miehet ovat yleensäkin suurin riskiryhmä. Ei vain liikenteessä.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Niin näyttää olevan, itsekin (kts. kuva) kävin ojan penkalla, vaikka olenkin vastuullinen ja tilanteen mukaista ajonopeutta ajava maltillinen kuljettaja.

Biologian lisäksi liukkaalla kelillä oli osuutensa onnettomuuteen...

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Niillä teillä kun aikoinani ajoin työmatkoja, oppi nopeasti liukkaan kelin ajon romutuskunnossa olevalla autollakin. Mutta minähän olenkin nainen.
Ei siinä tosin juuri mieskaahajiakaan tullut vastaan.

Käyttäjän JouniM kuva
Jouni Minkkinen Vastaus kommenttiin #6

Ronmutuskunnossa olevalla autolla sitä oppiikin koska ei voi luottaa elektroniikan auttavan.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #12

Näin on, kerran jouduin ajamaan ilman jarruja tosi liukkaalla tiellä.
Siihen aikaan ei vielä ollut mitään elektroniikka uusissakaan autoissa.Periaatteessa pystyi itsekin korjaamaan pikkuviat.
Välillä hirvittää kun on ollut kyydissä, jossa voi säätää vakinopeutta.

Käyttäjän JouniM kuva
Jouni Minkkinen

Niinpä, vastuullinenkin voi joutua onnettomuuteen.
Itselleni on kolhuja kertynyt

1. Ajoharjoittelussa syrjäisellä tiellä jolloin ulosajo
2. Risteysalue jossa tie ennen risteystä oli suolaamaton ja peilijäässä ja risteysalue suolattu. Edellä ajava päätti sitten yllättäen jarruttaa risteykseen vaikka vihreät paloivat.
3. Toinen samanlainen ja molemmissa turvaväli kaupunkioloihin vaadittava.
4. Parkkipaikalla aamusella unet silmissä peruutin auton kylkeen joka oli paikalla jossa autoa ei saa pitää. Eikä ole koskaan ennen ollutkaan. Eli ihan tyylipuhdas moka.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen Vastaus kommenttiin #10

Tämä onnettomuus sattui alamäessä, tienpinta jäässä ja päälle oli satanut pari senttiä lunta ja vauhtia ehken enintään 30 kmh, mikä ei estänyt autoa suistumasta ojan kautta penkalle ja sieltä (alamäkeä pitkin) takaisin tielle. Muovipuskuri on helppo vaihtaa/jopa korjata...

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #14

Lähes piti tilanne: hyvin jyrkkä pikkutien ylämäki, tienpinta jäässä, uutta lunta satanut, kiihdytys ennen mäkeä. Puolessavälissä vauhti tyssäsi edellä kulkevaan lumiauraan. Jarru ei pitänyt vaan autoni alkoi valua alas.
"Apua",sanoin pojalleni (jolla ei vielä ollut riittävä ikä autokouluun, mutta luuli kyllä osaavansa pelkääjän paikalta neuvoa ajamista opetteleva äitinsä joka tilanteessa)"jarru ei pidä". Poikani vastasi rauhallisesti "ei pidä tuolla aurallakaan" ja huomasin, että se oli takaperin liukumassa meitä kohti.
Tässä tilanteessa minulla tosiaankin oli henkistä ja käytännöllistäkin apua muutoin varsin hermostuttavasta apukuskista. Voin hyvin ymmärtää niitä miehiä, jolta pinna palaa vakitusen pelkääjän paikan neuvojalta tulevista, usein vääristäkin, komennoista.

Käyttäjän JouniM kuva
Jouni Minkkinen

Kaikin puolin, kuolevatkin nuorempina kuin naiset.

Timo Laine

Miehet putoavat helposti yhteiskunnan turvaverkkojen läpi ja tekevät moninkertaisesti itsemurhia naisiin verrattuna. Suomessa liikennekuolemista ei erotella itsemurhia toisin kuin vaikkapa ruotsissa, joten siinä on huomattavan osan miesvoittoisuudesta selittävä syy.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Kyse ei ole ajoneuvon hallinnasta, sillä erilaisissa ratatesteissä on kyllä todettu, että miehet hallitsevat ajoneuvonsa paremmin kuin naiset keskimäärin. Aika vähän ralliajajiakaan on naisissa vaikka kyseessä ei ole voimalaji ja pienempi ruumiinpaino voisi niin muodoin koitua edulliseksikin.

Kyse on pelkästään miesten suuremmasta riskin otosta, mikä varsinkin nuorten ikäryhmien piirissä johtuu soidinmenoihin liittyvästä näyttämisestä.

Naiset johtavat edelleenkin parkkipaikoilla tapahtuvien lommo- ja raapaisukolarien tilastoa.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Loukkaantumistilastoissa nuoruusikä tulee esille ja korostuneesti, onneksi sentään useimmiten nuorten kolaroinneista seuraa vain lieviä loukkaantumisia ja lähinnä kolaroijille itselleen. Nuorten naisten on ehdottomasti päästävä pelkääjän paikalta rattiin, ehkä sukupuolisensitiivinen varhaiskasvatus jatkossa tämänkin mahdollistaa...

Naiset parkkeeraavat paremmin tutkitusti :

http://mannagryn.puheenvuoro.uusisuomi.fi/96032-na...

Käyttäjän JouniM kuva
Jouni Minkkinen

Tarkemmin, ei paremmin. Parempi suoritus on mielestäni se että auton saa nopeasti tieltä pois parkkiruutuun eikä ole tukkeena. Se että auto on millilleen tasan yhtä kaukana molemmasta ruudun reunasta on toisijainen.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Ratatesteihin osallistujat tuskin valikoidaan satunnaisotannalla. On mahdollista, että siihen osallistuvat miehet jotka hallitsevat ajoneuvonsa hyvin ja naisista ne jotka ovat epävarmoja auton hallinasta liukkaalla kelillä.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Liikenneturva on kehittänyt nuorille kuljettajille "verkkopohjaisen oppimisympäristön, jonka pelimäinen maailma käy läpi nuorten liikenneturvallisuuteen vaikuttavia päätöksiä ja vaikeita tilanteita."

http://uusikuljettaja.fi/

mikä vaatii rekisteröitymisen.

Käyttäjän JouniM kuva
Jouni Minkkinen

Edelleen pätee sääntö että vain ajamalla oppii. Siksi kannattaa myös kauniimpi puolisko päästää rattiin mahdollisimman usein jolloin ajorutiinia tulee molemmille. Eikä vain silloin kun isäntää pitää hakea kavereineen kotiin pikkujouluista.

Lisäksi jos vain mahdollista kannattaa sitä auton käsittelyä harjoitella ilman elektroniikan tuomia lisäapuja jotta oppii myös auton peruskäyttäytymistä.

Hupaisaa on se että kun viimetalven vielä ajon edellisellä autollani jossa oli kitkat alla niin aina kun oli hyvä ajokeli ajoin käytännössä moottoritiellä kaikista ohi, mutta heti kun keli muuttui liukkaaksi niin kaikki ajoi minusta ohi. Paitsi ne jotka ajoivat hieman vanhemmilla autoilla joista puuttuu elektroniset ajonvakautukset ja muut apujärjestelmät jotka antavat väärän turvallisuuden tunteen.

Pekka Iiskonmaki

Ruotsissa on liikenneonnettomuuksien määrät suhteessa paljon pienemmät kuin Suomessa. Heillä on ajokalusto uutta, laadukasta ja hyvässä kunnossa verojen pienuuden vuoksi.

Suomalaisilta puuttuu kyky nähdä syy ja seurausilmiöt.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

En usko, että suurikaan selittävä tekijä onnettomuustilastojen erossa Suomen ja Ruotsin välillä on tuo ajoneuvokunto. Suurin syy on liikennekulttuurissa ja toiseksi suurin syy tiestön infrstruktuurissa, kolmanneksi suurin tieliikennelainsäädännössä.

Ennen kaikkea valtamaantiet ovat Ruotsisssa turvallisempia niiden leveiden ja hyvin hoidettujen piennarten vuoksi, asfaltin vähäisemmän urautumisen vuoksi ja kaikkialla olevien hirviaitojen vuoksi. Myös tievaloja on runsaammin. Tähän päälle sitten vielä se vähemmän uhoava tapa ajaa, jolloin ohitettava poikkeuksetta hiljentää vauhtia ja siirtyy pientareelle, niin siitä se lähtee, se ero.

Käyttäjän paulisumanen kuva
Pauli Sumanen

Valhe, emävalhe, tilasto.

Nuo pylväät olisivat olleet hieman eri järjestyksessa, jos olisi tutkittu, kuinka monta kilometriä kukin autoilija ajaa, ennenkuin kolari, tai muu harmi tapahtuu.

Kärjessä olisi ollut minun arvaukseni mukaan yli 75-vuotiaat naiset, sitten yli 65-vuotiaat naiset. Sitten olisi tullut alle 20-vuotiaat miehet ja naiset.

Kyllä ne vuotuiset ajokilometritkin jotain ratkaisevat, vaikka ne oli jätetty huomiomatta.

Minulle sattuu useimmin kolareita (tilanne on nyt 2 kpl/ 2 miljoonaa ajokilometriä) kuin vaimolleni, jolla oli hetken aikaa ajokortti ja ajoi autoa muutaman kilometrin vuodessa. Tästä kertoo pylväsgraafi ylhäällä.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Uusien kuljettajien seuranta :

http://www.trafi.fi/filebank/a/1340694710/f3f4fee9...

Ajosuoritteeseen vertautuva ajomenestysindeksi kertoo toki suhteellisesta ajotaidosta jotakin, toisaalta sekään ei ole yksiselitteinen kuvaaja - vastaavasti kun voi aina sanoa esimerkiksi katuväkivallan olevan suhteellisen harvinaista verrattuna katujen kokonaismäärään...

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Minä arvaisin hieman toisin, mahdollisesti kärjessä olisivat yli 80v sukupuolesta riippumatta. Veikkaisin, että 60-70, joilla on pitkä ajokokemus eikä kilpaile vauhdikkuudellan, ovat turvallisimpia kuskeja

Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari

Vai tuollanen hurjastelija tuo Juho onkin. :)
Vaikka vasemmalla on ohjauspyöräkin.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Huomion arvoista on tässä se, että oikean puoleinen etupyörä lähti ensimmäisenä suistumaan tieltä...

Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari

Ja vasen seurasi perässä. Aivan kuin meidän hallituskin.
Juhosta tuli siinä vaiheessa vain matkustaja. :)

Teillä on varmaan nyt enempi lunta kuin meillä täällä pohjanmaalla, huomaako siellä että lumen auraus on menny huonompaan suuntaan pienemmillä teillä?
Nehän nosti lumenmäärän korkeutta ennen kuin aurat lähtee liikkeelle.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen Vastaus kommenttiin #27

Täälläkin osa maakunnan tieverkosta muuttui johonkin c-luokkaan muutamia vuosia sitten, kymmenenkään senttiä lunta ei vielä tarkoita auraamistarvetta...

Ajankohtaan nähden talven tulo on taas myöhässä, pari senttiä ainoastaan lunta maassa kuten kuvasta näkyy---^

Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari Vastaus kommenttiin #33

Kaveri jolla olin aikoinaan linja-autoa ajamassa, soitti tienkunnossapitoon kun aura-autoja ei kuulunut kun koululaisia piti kuskata ja kävi jopa vaaralliseks tilanteet.

Vastasivat että tie kuuluu C-luokaan, eli kalusto ei lähe liikkeelle.
Kaveri vastas että täällä asuu silti A-luokan kansalaisia, eli autot tienpäälle.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Eikös vaan Pollari onnistuu sotkeen puoluepolitiikkaa tähänkin aiheeseen!

Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari
Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #38

Et tietenkään. Kommentini koski 20. Eihän siinä tosiaankaan ollut mitään politiikkaa, vaan ihan hyvä heitto jota Juho ansiokkasti jatkoi ja sinä panit paremmaksi.
Vuorovaikutus on bloggailun parasta antia!

Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari Vastaus kommenttiin #53

Aivan.
Juhon kans on mukava vänkätä, sille ei voi olla edes vihanen, jonkinlaista veljeyttä kai?

:)

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen Vastaus kommenttiin #54

Homososiaalisuutta siis.

Politiikka on alunperinkin yhteisten asioiden sotkemista/hoitamista, joten tarpeetonta polarisaatiota kannattaa vältellä..

Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari Vastaus kommenttiin #58

En hyväksy veljesten keskenään naimisiin menoa, kuten se Kontula ehdotti. :)

Joskus kun näin on hyvällätuulella kuten oon tänään, on mukava löpistä liki sama mistä.
Sikshän me varmaan täällä roikutaan, kun halu jutella on kova.
Tietysti siinä näkemysrotkin tulee samalla ilmaistua.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #61

Mua ei haittaa miten nimitetään veljesten ja siskosten keskinäiset juridiset sopimukset.
Vähän liikaakin tulee löpistyä kun on niin kivaa taas teijän seurassa, tänäänkin oli ihan muuta suunnitelmis. Voi kauhistus mitä kellokin jo, kun pimenemään päin, ja minä vielä puolipukeissa, onneks ei ole pakollinen Skype-yhteys sentään, näkisitte kontulaisiakin voittavat...

Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari Vastaus kommenttiin #103

Mun pitäis mennä mopoa kasaamaan, mutta tässä tämäkin vapaapäivä meni ihan keposasti.

:)

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #58

Rakas veljeni, kai sinä siskosi kanssakin välillä vänkäät.

Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari Vastaus kommenttiin #100
Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #54

Juholla on mahtava tilannetaju ja kun polla leikkaa Pollarillakin niin vekkulia veljeyttä siitä väistämättä muodostuu ja erimielisyydet kääntyy meidän kaikkien iloksi!

Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari Vastaus kommenttiin #95

Ajatteles tuo vasemmistolais feministi sai tyhjänpäiväisellä kirjoituksellaan jopa 100 vastauksen sarjan aikaseks.

:)

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #104

Oiskohan meilläkin veliseni jotain osuutta arpaan?

Käyttäjän VesaHellman kuva
Vesa Hellman

Kiinnitin samaan asiaan huomiota kuin Sumanen. Ajosuoritetta ei huomioida tilastossa ollenkaan.

Yksi syy voisi myös olla se ettei "nuorisolla" tai muilla ryhmillä jotka äärirajoilla tahtovat ajaa ole enää mahdollisuuksia siihen missään.
Talvella ei ole jääratoja, moottoriratojen "melupäivät" ovat laidastaan varattuja oikeisiin kilpailuihin ja/tai ne ovat jumalattoman kalliitaa yksittäisen harrastajan lähteä ajamaan rinkiä.

Iiskonmäen mainitsema tilastoero Ruotsiin verrattuna selittyy myös osittain tällä asialla. Läntisessä naapurissamme suhtaudutaan moottoriharrastamiseen hemmetin paljon suopeammin kuin täällä.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Ajokokemuksen merkitys on uutisessa "sisäänrakennettu" - nuorten kuljettajien kokemattomuutta korostetaan Liikenneturvankin edustajan puolesta siihen malliin, ettei tulkinnanvaraa jää. Vanhempien miesten kohdalla opitut rutiinit vs kehon motoriikan hidastuminen/muistiongelmat aiheuttanevat yhteisvaikutuksena kolaririskin kasvua - parin vuoden ajalta muistan lukeneeni ehkä 5 uutista vanhemmista miehistä, jotka ovat ajaneet moottoritietä vastakarvaan...

Luonnonsuojelijana suhtaudun äärimmäisen skeptisesti luonnonratoihin jäällä, hiekkamonttujen pohjia on mielestäni ihan riittämiin taajamien läheisyyksissä tähän käyttöön.

Käyttäjän VesaHellman kuva
Vesa Hellman

Kannattaa kokeilla menemistä hiekkamontulle ajoa harjoittelemaan. Lähtö tulee nopeammin kuin ehtii kissaa sanoa.:) Ne montut myös useasti sijaitseva pohjavesi-alueella. Niitä järviä mahtaa saastutta enemmän ne vanhat perärutkut sen mökkiveneen perässä kuin jään päällä liikkuva auto.

Mie ennemmin näkisin ihmiset ajamassa suljetulla ja tähän asiaan rakennetulla alueella. Täällä ei vaan kukaan uskalla rakentaa tai kehittää moottoriratoja kun koska vaan voi tulla valitus melkeinpä mistä vaan mielivaltaisesta aiheesta.
Välillä ihmettelen että miten tästä maasta voi tulla niin paljon moottoriurheilun huipulla pärjääviä ihmisiä vaikka koko urheilu on täällä niin päähänpotkittua?

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #46

Pohjoinen Suomi on täynnää liukkaan kelin harjoitteluun sopivia sivuteitä.

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman Vastaus kommenttiin #55

Tolleen vasenta kaistaa leikanneet kuolonnokkakolarin aiheuttaneet teinitkin varmaan ajattelee.

"ei sieltä eilenkään kukaan tullut"

Vesa puhuu asiaa, jääratoja tarvittaisiin, ihmisillä ei enää ole hevonvatun hajua miten luisuvan auton luisu lopetetaan ja hallinta palautetaan,
saatika siitä, että miten autoa viedään luisussa hallitusti.

Kuten kommenteissa käy ilmi,
luisti yllättäen ja heti perään rysähti,
luisuajoon harjautunut kykenee melko todennäköisesti ehkäisemään koko kolarin jos toinen osapuoli ei tee enää lisää mitään laitonta ja yllättävää, kuten lähde veivaamaan uukkaria.

Käyttäjän VesaHellman kuva
Vesa Hellman Vastaus kommenttiin #66

Mie reenasin pari päivää luisussa ajamista kun oli vielä kesäpyörät päällä! :)
Nyt on nuokin vaihdettu. Jännästi tuli jarrutuspitoa lisää.
Jääradat(kin) on saatu valitettua hiljaiseksi ja autokoulun liukkaan kelin ajoharjoittelu on iso vitsi josta täytyy maksaa.
Tarttis tehrä jotain!

Pekka Iiskonmaki

Kuten Vesa totesi, niin hyvä ajokalusto antaa kuljettajalle motivaation ajaa riskittömästi. Ruotsissa saa todella hyvän perheauton 10.000 euroa.

Suomalaisten tonnin koslat ja surkeat maantiet maaseudulla on virolaisen alkoholin kanssa surmanloukku.

Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari

Panin muuten yhden asian kans merkille.
Juholla ei ole vihreää tai punaista Ladaa.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Tallissa on yksi lartsa 1300 vm93, tosin ilman kilpiä. Siitä voin laittaa kuvitusta vielä tähän blogiin...

Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari

Onks sekin penkalla käyny tai oikein ojanpohjalla?

Joskus joku sanoi että Ladassa on aina joku ovi raollaan, aloin asiaa seurata ja se piti kyllä paikkaansa.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen Vastaus kommenttiin #39

Neliveto, vetää kaikista ovista :)

Kuva lisätty, rompekasan alta loistaa lyhty---

Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari Vastaus kommenttiin #47

Kuva huomattu.

Punainen. :)

Nuo on vielä niitä, jotka tunnisti jo kaukaa kuten muutkin omaperäiset kuten Volvo Amatsonin.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #48

Sil amatsoonillakin oon joskus päässyt kokeileen.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Ensimmäinen autoni oli keltainen Ladan mallinen Fiat. Mä melkein rakastin sitä autoa, vaikka yleensä jalankulkijana melkein vihaan autoja.

Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari

Muistan sen Fiatin.
Mulla oli eka autona Skoda 120L, se oli melekonen pässi ajettavaks kun moottori oli takana ja näin myös eturenkaille ei ollu painoa piisalle.
Ei mitään rakkaus-suhdetta syntynyt.

:)

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #45

Ei varmaan! Kuvittele itteesi sillä mäkitilanteessa,jota selostin.
Mull oli silloin melko uutena hankittu punainen pösö.
Fiatin korkea maavaara pelasti monessa tilanteessa. Muistan pimeän illan kun olin palaamassa töistä kotiin ja keskellä korpea, ilman kiertotiemahdollisuuksia, tietä tukkii melkein puoli metriä vastasatanutta lunta. Keltainen Fiiat puski just ja just lumen läpi.
Sen jälkeen pösö tuntui kun olisi ajanut vauvan helistimellä.
Nykyisin kaikki autot ovat sitäkin pehmompia, kuten se Juhon sininen lelu.

Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari Vastaus kommenttiin #64

Just. :)

Mulla oli tuo Skoda jo ennen kuin sain kortin.
Se kyllä kans meni mihin vain jos suunta pysy selvillä, sillä justiinsa kun takana vetopyörien päällä oli moottori painona.

Kerrankin painuin lumipenkkaan niin etten päässy ovista ulos eikä ulos nähäny.
Ei muuta kuin pakki päälle ja ajamalla pois.

Nykyautot olis muoviosineen romutuskuntosen näköisiä.

Käyttäjän IiroOrava kuva
Iiro Orava

Eipä yllätä yhtään. Moni varmaan selittelee tämän jälkeen ja vika on aina jossain muussa kun omien korvien välissä

Pentti Järvi

Enpäs ole nähnyt joutavampaa blogikirjoitusta.

Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari

Yritetään omilla kommenteilla korjata tilannetta. :)

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen
Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Juttua kumminkin piisaa! Minullekin kivaa kun saa osallistua keskusteluun alalla jolla ei ole minkäänmoista asiantuntemusta. Siis autoista, tarkoitan.
Puhdasta hupia! Sitäkin tarvitaan.

Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari

Pitäiskin olla jokapäivälle sellainen oma "pyöreäpöytä" jossa kunhan vain höpötellään asioiden vierestä.
Samalla saa seurata sitten ihan oikeitakin asioita.

En sano että tämä Juhon kirjoitus olis sellainen, onhan hän aikaa ja vaivaa nähnyt aloitukseensa.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Naiset ovat huolellisempia ja varovaisempia kuskeja.

Esim. Pohjois-Amerikan palavavan hiekan kaivoksilla massiivisia ja kalliita dumppereita ajavat vain naiskuskit, sillä nämä eivät riko koneita eivätkä varsinkaan koneiden renkaita, jotka saattavat maksaa jopa 200.000 dollaria kappaleelta. Miten lienee Talvivaarassa ?

Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari

Minua ärsyttää se enitis, kun roikutaan aivan perässä kiinni.

Toiseks enitis se, kun ajetaan johonkin kaupan parkkipaikalle ja vaikka kuinkapaljon on vapaita ruutuja niin silt pitää tukkia siihen viereen.
Ja sama kun täytetään inva-paikat kuten myös perheille tarkoitetut suuremmat ruudut joihin joku röyhkeä nuorimies torppaa autonsa.

Olis kirveelle töitä käyttäytymisessä.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Niitä perässäroikkujia pelkäsin eniten suolaamattomilla ja hiekoittamattomilla jääkeliteillä. Ei ole mukavaa kun rekka roikkuu puskurissa moottoritielläkään.

Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari

Tällaisissa tilanteissa ärsyyntyminen alkaa, ja suuri vaara että aletaan sitten hurjastella.

Itse pidän kunnon etäisyyttä, sanottaisko että kurakelillä ei edellämenevä roiskuta mun lasille vettä.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #97

Mut ohittaviltta roiskijoilta ei voi välttyä,jos ite ottaa huomioon vesiliiron vaaran.

Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari Vastaus kommenttiin #106

Aina löytyy niitä jotka pitää päästä ohi, ja täyttää sen turvaetäisyyden jonka on jättänyt edelläajavaan aikaisemmin.

Käyttäjän JouniM kuva
Jouni Minkkinen

Kovin usein siihen invaruutuun ajaa henkilö jonka pukeutumiseen liittyvä kommentti saatettaisiin kokea moraalisesti tuomittavana ja syrjivänä

Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari

Kerran Kokkolan Prisman invaparkkiin ajo kerran nuori sälli pilli kaulassa, sanoin vain että "HÖ", niin käänty takasin ja ajoi autoinsa sille kuuluvalle paikalle.

Käyttäjän JouniM kuva
Jouni Minkkinen

Yleensä muuten kovin moni pitää itseään hyvänä tai ainakin keskivertoa parempana kuljettajana. Kuinka moni puolestaan on valmis tunnustamaan itselleen sen että ei olekkaan niin hyvä ja kelien heiketessä on syytä ottaa keli paremmin huomioon?

Vai onko niin että ne jotka myöntävät itselleen omat heikkoutensa ovatkin juuri niitä parempia kuljettajia.

En tietenkään tarkoita sitä että ne jotka tientukkona köröttelevät hyvissä olosuhteissa saisivat tästä jonkin siunauksen vaan jotain ihan muuta ;)

Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari

Jos ei luotettais omaan ajotaitoon, niin eihän sitä uskaltais selevinpäin tielle ollenkaan.
:)
Kolarin jälkeen pitäis välittömästi lähtiä liikkeelle uudestaan.

Käyttäjän JouniM kuva
Jouni Minkkinen

Jep. Nuorna poikana kun aikoinaan isän autolla hain lukion koulukirjoja Tikkurilan kirjakaupasta ajalla jolloin Kehä III:n ja Tikkurilantien risteys oli vielä liikennevaloilla eikä eritasona kuten nykyään, mulle tapahtui siellä lähellä piti tilanne.

Oli siis synkkä ja myrskyinen yö, eiku ilta. Paluumatkalla kirjakaupasta kotiinpäin Helsingin puolelle pysähdyin liikennevaloihin ensimmäiseksi.
Valot vaihtui ja liikkeelle lähdin, mutta jostain ihmeen syystä moottori simahti pienellä vaihteella kun oli pari metriä auto liikahtanut ja siihen se sitten pysähtyi. Just samalla sekunnilla valoitta tullut täysperä rekka vilahti ajovaloissa hirveellä vauhdilla ja jatkoi matkaansa pysähtymättä. Ellei auto olisi pysähtynyt niin tätä poikaa olisi saanut lusikalla kaivaa romuista ja rekan syyläristä.
Hetken siinä sydän pamppaili kunnes sain voimat kerättyä ja ajettua kotiin. Seuraavan kerran kun auton rattiin istuin niin ilkeä tunne piti voittaa...

Ja loppukevennyksenä, niin - se kirja jonka hain kirjakaupasta oli Ankkuri sarjan lukion uskonnon kirja ;) Perkele, sekin vielä...

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #72
Käyttäjän JouniM kuva
Jouni Minkkinen Vastaus kommenttiin #76

Taisi olla mustaenkeli, ainakin kun katsoo omaa elämää niin siellä se perkele istuu ukkospilvenhattaralla tuomiopäivänpasuunaa soitellen ja naureskellen minulle kun ei aikoinaan päästänyt poies... No kaikella on tarkoitus jopa elämällä, sen tarkoitus on päättyä joskus ;)

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #86

Mulle ei perkeleet enää naura, ne pelkää pikemmin.

Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari Vastaus kommenttiin #72

Huh, mikä tarina. :)
Oli kirjaan tarkoitus ilmeisesti tutustua.

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

Minä en ole kolaroinut vielä kertaakaan jos lukuisia radan penkkaan ajoja ei lasketa (kop kop).

pari kertaa olen toista autoa hieman kolhinut parkkipaikalla ja jättänyt käyntikortin kuten asiaan kuuluu,
kummassakaan tapauksessa vastapeluri ei huolinut korvausta,
sanoman mukaan pikku lontto tonnin ritsassa ei harmita yhtään kun vahingon aiheuttaja ei paennut paikalta.

sen sijaan toinen tilasi minut sähkötöihin käyntikortini perusteella, tein tarjotun homman väkisin ilmaiseksi (pieni sellainen). :D

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Valitettavasti nuoret naiset eivät ole huolellisempia- enemmänkin välinpitämättömimpiä ja osaamattomampia kuin miehet keskimäärin.

Nuoret "hulttiobemarilaiset" miehet ovat käsittämättömiä ja itsensä hallitsemattomia kaahareita.

Nuoret naiset: kun lähdetään parkkipaikalta, ensimmäisenä kännykkä korvaan ja vääntelehditään niska vinossa parkkiruudusta hädin tuskin ulos.
Talviaikana ikkunat ovat jäässä ja tiirausreikä keskellä plus lumikuorma katolla. Kiire on joko lapsia viemään tai tuomaan.

Molemmat niin nuoret miehet kun naisetkin räpläävät facebookkia ajaessaan; liikennevalot ovat hyvin suosittuja tähän. Mutta räpläys jää päälle vielä ajaessa.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Minulla on melko iäkäs ystävätär joka vastaa tekstareihin ajaessaan liukkailla sivuteillä. Joskus olen tosiaankin pelännyt pelkääjän paikalla.
Mitään handsfreetä hän ei ole hommanut kehoituksistani huolimatta. Puhelin soi yleensä heti kun hän lopettaa pitkän pälättelyn.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Jotkut videoi maisemia ajaessaan...

Periaatteessa minkä tahansa laitteen räplääminen ajon aikana on liikenneturvallisuutta vaarantavaa, pitäisi kehittää sellainen autopilotti niin kuin on lentokoneissa.

Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari Vastaus kommenttiin #87

Pahinta on kuitenkin akan nalakutus siinä vieressä.
Tai sitten kun se sanoo mihin pitää mennä kun on juuri ohittanut sen paikan.

Äläkää kertoko tätä tuolle emännälle. :)

Käyttäjän JouniM kuva
Jouni Minkkinen Vastaus kommenttiin #88

Ja jotkut kuuntelee navigaattoria...

Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari Vastaus kommenttiin #89

Mullakin on navikaattori ja kyllä se oikeassa paikassa on ihan hyvä.
Mutta sen verran ollu tienpäällä entisen ammattini vuoks, että pärjäisin ilmankin.

Nythän on kännykässäkin hyvät kartat.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #96

Niit on vaikeempi käyttää kun paperikarttaa. Kumpaakaan ei kannata katsella
ajaessa.
Muistan vieläkin kui hankalaa oli aina pysähtyä välillä kattoon karttaa ja ettiä pimeässä tietä jossain Kainuun syrjäseuduilla.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen Vastaus kommenttiin #88

Kokemusta tuostakin, pelkääjän paikka on silloin ratin takana...

Jounin periaate, että kaikki häiriötekijät suljetaan pois ajaessa, on ihanteellinen - pidemmällä matkalla sellainen vaan tahtoo puuduttaa.

Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari Vastaus kommenttiin #90

"Häiriötekijät" pitäis sulkea peräkonttiin. :)

Käyttäjän JouniM kuva
Jouni Minkkinen Vastaus kommenttiin #93

Paree olla sulkematta tai meteli kasvaa suihkuturbiinia korkeammaksi ja kovemmaksi... :D

Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari Vastaus kommenttiin #98

Sais pian syytteen vallankaappauksesta. :)

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #93

Yks häirikkö meinas kerran hypätä vaudissa pois kun raivostuin sille.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #88

Ei kerrota, mutta sun pitäis itse sanoa jämptisti, että nuotinlukijan pesti loppui nyt!

Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari Vastaus kommenttiin #110

Oon joskus koittanu painaa kaasua kun oikein on jurppinu, mutta se on vihoviiminen temppu.
Ääni nousee kuin kierroslukumittarin viisari.
Ja ite alkaa käydä lämpimämpänä kuin moottori.

:)

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #112

Se ON vihoviimeinen temppu ja saattaa olla viimeinenkin.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #87

En muita tiedä sellaista sentään harrastavan kun eräs savolaiseksi harvinaisen pöljä tyyppi.

Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari

Googletellessa "nainen ratissa" saa nauraa itsensä kipeäks ja pitkään.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288418053448....

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Liikenneturvan omien selvitysten mukaan nuorten liikennekuolemien ja loukkaantumisten määrä on laskenut viidenneksellä viimeisen
kymmenen vuoden aikana.

http://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/ma...

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Eräs ratkaisuehdotus niille jolle kierrokset alkavat ylikuumenemaan nuotinlukijan ajo-ohjeista.
Hiljennä.
Pysähdy lähimmälle levähdyspaikalle.
Mene ulos ja pyydä seuralaistasikin.
Soita taksi nuotinlukijalle.
Jatka matka itse.

Huom! Ohje ei välttämättä ole paras mahdollinen kaikissa tapauksissa.

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Sehän nyt on selvä, että miehet ovat parempia kuljettajia. Kun katsoo Formulaa ja rallia niin miehet siellä keulassa ovat. Otsikko on siis täysin virheellinen.

Esim. vain yksi nainen on voittanut rallin MM-sarjan osakilpailun. Tietääkö blogisti kuka?

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Michele Mouton, ulkomuistista nimi.

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Niinhän se on. Ranskalainen. Vuonna 1982.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen Vastaus kommenttiin #121

Muistan hyvinkin, Mikkolan aikalaisia.

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki Vastaus kommenttiin #122

Kolaritilasto on siis vain yksi näkökanta otsikon mukaiseen aiheeseen. Enkä oikein usko niitäkään ennen kuin saadaan sellainen tilasto joka huomioi onnettomuuteen syyllisen ja suhteutettuna miesten ja naisten ajosuoritteeseen. Sitten vasta voitaisiin päätellä ovatko naiset miehiä turvallisempia autoilijoita. Nopeampia miehet ovat ainakin kilparadalla. Dragracesta tosin löytyy Anita Mäkelä.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #123

Naiset eivät ole yhtä innokkaitta leikkimään autoilla, ei eikä yleensäkään kilpailuhulluja. Naiselle auto on kulkuväline.
Näin yleistettynä siis.

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

Minä olen istunut Moutonin ralliaudin kyydissä,
yksi niistä ostettiin -80luvun puolivälin paikkeilla suomeen ja sattumalta osuin paikalle vetoakselin vaihdon jälkeiselle koeajolle kun isä meni ostamaan kesärenkaita,
melkoinen tykki,
aika veikeetä oli kymmenvuotiaan natiaisen istua kyydissä kun autolla kiihdytetään 0 -100km/h alle 3s.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Mikä voisi olla tylsempää seurattavaa kun joku formulakilpailu?
Naisilla yleensä on sen vertaa järkeä etti sellaiseen hölmöilykilpaan ottaisi osaa.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Jouni T:
Katoin vähän alkua. Ihan kuin Tampereella, se ero vaan, et täällä rekat juuttuvat jumiin alikulkutunneleissa niin että pelastuslaitoksella on kova työ saada ne irti. Todennäköisesti joku auto olisi täällä onnistunut ajamaan sen mummon päällekin.

Jussi Jäntti

Luin linkistä löytyneen uutisen ja yritin saada tarkempaa kuvaa asiasta.
Ei onnistunut, koska
- uutisessa ei ollut linnkiä selvitykseen eikä sellaista löytynyt liikenneturvalta (eikä tilastokeskukselta)
- uutisessa ja diagrammeissa oli virheitä ja ristiriitaisuuksia, joiden jälkeen oli vaikea oikeastaan vetää mitään johtopäätöstä

Etsin myös tietoa miesten ja naisten ajokilomtreistä. Löysin liikenneturvan selvityksen Tunnetaanko liikennesäännöt? (2013), jossa oli luokiteltu nais- ja mieskuljettajat ajokilometrien mukaan. Laskin tästä arvion ajettujen kilometrien määrästä ja sain tuloksen, että miehet ajavat n. kaksinkertaisen määrän kilometrejä kuin naiskuljettajat.

Jos tätä tietoa vertaa blogin linkin uutisen diagrammiin, niin näyttäisi jopa siltä että miehet ajavat kilometriä kohden turvallisemmin kuin naiset.

Mitä opimme tästä? Jonkun pitäisi selvittää asiat kunnolla ja kokonaisuutena, ennenkuin ryhdytään tekemään johtopäätöksiä tai varsinkin toimenpiteisiin.

Uutinen ja blogi eivät ilmeisesti anna asioista oikeaa kuvaa, koska oleelliset tekijät on jätetty huomioimatta.

Aivan yhtä hyvin voisi kirjoittaa blogin aiheesta "mitä tehdä naisautoilijoille".

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Tähän johtopäätökseen minäkin tulin.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Niin sitä olen miettinyt, mitä vois tehdä eräille ystävättereilleni joiden kyydissä en aina tunne oloni kovin turvalliseksi. Oman auton pitäminen on liian tyyristä lystiä, kun bussipysäkkikin on ihan vieressä.
Poikani kyydissä en ole tarvinnut pelätä, mitä nyt muutaman kerran säikähtänyt äkkijarrutusta. On se juokseva uroshirvi sentään komeaa katsella!

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Yleistämättä pahemmin väitän, että poikkeuksetta toimittajat esittävät tilastoinnit virheellisesti.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Onnettomuusmäärien vertaaminen ajokilometrimääriin ontuu, sillä erityisen riskialttiisti liikenteessä käyttäytyvät nuoret juuri ajokortin saaneet miehet, painotus tulee esille tilastokuvaajissa ja uutisessa - ja tästä linkistä kootusti tarkkoja selvityksiä liikennevahingoista.

Liikennevakuutuskeskuksen tilasto 2011 :

http://www.lvk.fi/fi/Tilastot/Tilastot/

Noiden tietojen mukaan mieskuljettaja on todettu aiheuttaneeksi osapuoleksi 44 000 liikennevahinkoon ja naiskuljettaja 17 000 vahinkoon vuonna 2011.

Ja uusien kuljettajien seurantaraportti :

http://www.trafi.fi/filebank/a/1340694710/f3f4fee9...

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Ihana bloggailupäivä! Raamatun eksegetiikka ja autolla huristelu rinnakkain.
Jäivät tosin työt tekemättä.
Kiitos Torsti ja Juho rattoisasta vapaapäivän vietosta!

Käyttäjän PahaLukki kuva
Juho Salo

Mä ainakin kaahaan mun autolla koska se on hauskaa. Syyt kuitenkin miksi edes ostin auton, vaikka olin jo ollut 8 vuotta autottomana ja kortillisena, ovat kuitenkin hieman vaikeammat kuin tuo, mutta kiteytyksenä noin se on.

Ajoneuvon hallitsemisessa taidan olla kuitenkin ihan hyvä, koska ei ole sakkoja, ei ryttyjä tai muitakaan murheita ollut koskaan, ja ihan hyviä aikoja olen kellottanut, ja pienellä kulutuksella. Mielestäni sukupuolta ei pitäisi sotkea tällaisiin asioihin. Ihmisillä on vain erilainen kiinnostuksen aste ajamiseen. On eri asia jos harrastaa kaahausta, ja mokailee, kun jos mummoilee liikenteessä ja sittenkin vielä mokailee. Todellinen testi on ottaa aika-kilpailu kahden kaupungin välillä ja katsoa kuka kerää vähiten sakkoja, ryttyjä, käyttää vähiten soppaa ja vähiten aikaa. Vasta silloin tiedetään oikeasti kuka osaa ajaa taloudellisesti, nopeasti ja turvallisesti.

Kysymys mitä haette siis on, miksi jotkut miehet kaahaavat ja pitävät hauskaa autoilla? Syyt ei ole oikeasti miehessä itsessään edes, absurdia kuin se onkin. Siihen voin kertoa tarvittaessa kattavan vastauksen omasta näkökulmastani.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset