jiihooantikainen wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man schweigen

Fredi ja Friidu

 

 

Friidu ja Fredi ovat tietenkin Suomen YK-liiton julkaisemia ihmisoikeus- ja tasa-arvokasvatuksen tietopaketteja, jotka ovat suunnattu kasvattajille ja opettajille taustamateriaaliksi ihmisoikeuskysymysten käsittelyyn lakeja ja pykäliä syvällisemmin tarjoten samalla näkökulman arkitodellisuuteen. 

Ja kuten Presidentti Tarja Halonen esipuheissa toteaa, "tasa-arvo  ei tarkoita ainoastaan sukupuolten välistä yhdenvertaisuutta vaan myös suvaitsevaisuutta. Jokaisella ihmisellä on oikeus toteuttaa itseään erillään perinteisistä sukupuolirooleista ja ympäristön luomista paineista riippumatta. On ensiarvoisen tärkeää,millaisina esimerkkeinä aikuiset naiset ja miehet ovat pienille tytöille ja pojille. Ihmisen omakuva muodostuu elävässä elämässä saaduista käytännön kokemuksista ja ympäristönvuorovaikutuksesta."

Materiaalin tarkoitus ei siis ole toimia yksinomaisena tietopankkina tai oppikirjana, vaan se antaa tukea vuorovaikutteiselle sosiaaliselle kasvulle, johon myös kasvattaja itsekin osallistuu. Samoin voidaan olettaa materiaalin helpottavan monikulttuurisen oppimisympäristön luomista sen runsaan globaalin lähdeaineiston perusteella.

Jo alkuperäinen F&F-materiaali oli huomattava edistysaskel sukupuolten tasa-arvon edistäjänä ja uudistuneessa painoksessa sama sensitiivisyys jatkuu ajantasaistetuin tilastotiedoin, tasa-arvon ja ihmisoikeuksien käsittelyssä teemoja käydään läpi ryhmätyön merkeissä kirjallisen pänttäämisen lisäksi myös erilaisin eläytymis- ja draamaharjoittein ja ryhmäkeskustelujen muodossa minkä lisäksi harjoittelua voi jatkaa kotonakin vaikka vanhempien kanssa debatoiden ja kirjoittamalla seurantapäiväkirjaa.

Päiväkirja on kätevä pitkäkestoiseen työskentelyyn, esimerkiksi mediaseurantaa voi harjoittaa ylläpitämällä taulukkoa, johon merkitsee eri medioissa esitettyjä mainoksia ja niiden sukupuolikuvastoa. Samalla voi pohtia sitäkin, miten miehet ja naiset esitetään mainoksissa - Onko sukupuolten välillä eroja käytöksessä, ilmeissä, eleissä tai pukeutumisessa,  miten valtasuhteet näkyvät mainoksissa,  kuka on tilanteessa hallitseva osapuoli jne...

Materiaalien sisältö on huomattavan laaja ja niin ollen voi olettaa, että harjoitukset nivoutuisivat osaksi muuta oppimista, oppimisympäristöjen yleispäteväksi moraali-infraksi. Pelkästään tasa-arvolain henki ja uudistuvan perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteiden arvopohjakin edellyttävät sukupuolinäkökulman valtavirtaistamista esi- ja perusopetuksessa ja muutenkin tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustietoisuus kuuluvat nykyaikaiseen  yleissivistykseen. Jolleivat peräti perusoikeuksiin.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Ihmioikeuksista koululaisille. Onko siinä otettu esille YK:n Ihmisoikeuksien julistuksen 16 artikla, 1. Täysi-ikäisillä miehillä ja naisilla on oikeus solmia avioliitto ja perustaa perhe ilman minkäänlaisia rodusta, kansalaisuudesta tai uskonnosta johtuvia rajoituksia. Heillä on yhtäläiset oikeudet avioliittoon, avioliiton aikana ja sen purkamisen jälkeen.

2. Avioliiton solmiminen tapahtukoon vain tulevien aviopuolisoiden vapaasta ja täydestä suostumuksesta.

Näin koululaiset voisivat konkreettisesti pohtia mm. kysymystä, voiko jonkun koululaisen vanhemmat yrittää rajoittaa parisuhteiden muodostumista yli uskonnollisten rajojen.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Ihmisoikeuksien julistusta lähestytään tässä materiaalissa YK:n Lasten oikeuksien sopimuksen kautta, koska materiaali on lapsille ja heidän kasvattajilleen suunnattua. Kuitenkin materiaalin tavoite on täydentää tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustietoisuutta ja käsitellyt aiheet siten sivuavat myös perhe-elämää. Esimerkiksi Friidussa on avioliittoa pähkäily tähän tyyliin :

"7. Avioliitto on vaikuttanut naisen yhteiskunnalliseen asemaan ja oikeuksiin kaikkialla maailmassa.
a. Ottakaa selvää, miten naisen oikeudet ovat olleet sidoksissa avioliittoinstituutioon. Tehkää aikajana. Miten aviokäytännöt ovat muuttuneet? Pohtikaa seuraavia asioita naisen itsemääräämisoikeuden kannalta: oikeus vapauteen, oikeus omaan rahaan, oikeus omaisuuteen,
oikeus perintöön.
(HY)
b. Missä maissa järjestetyt avioliitot ovat edelleen arkipäivää? Miettikää syitä ja perusteluja
tällaiselle järjestelylle.
c. Kirjoita aine otsikolla avio-onni, jossa pohdit onnellisen avioliiton/parisuhteen odotuksia
ja toiveita. Mieti, millä ehdoilla itse menisit naimisiin tai sitoutuisit parisuhteeseen? Voit kirjoittaa myös runon tai laulun sanoituksen.
(AI, TERVEYSTIETO)"

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Olisipa ollut tuollaisia kirjoja 50-60-luvuilla!
Mikko Aholata ihan hyvä kysymys ja luultavasti tyydyttävä vastaus.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen Vastaus kommenttiin #3

Noissa F&F-materiaaleissa on valtavasti käsiteltäviä aiheita, minun ymmärtääkseni läheskään kaikkea ei voi ainakaan peruskoulun tuntijaon puitteissa käydä harjoituksineen ja ryhmätöinä läpi, joten materiaali lienee tarpeellinen myös kasvattajille, joita US:n lukijoissakin lienee lukuisia. Informaationa kirjoitin siis tämänkin jutun.

Ei niin ollut ennen tällaisia tietopaketteja eikä muuten peruskoulussakaan teemaa liiemmin käsitelty. 70-luvun peruskoulussa mentiin ihan aineen mukaista oppikirjaa ulkoa pänttäämällä ja välillä katsottiin televisiosta Lahden MM-hiihtokisoja tai muita urheilutapahtumia. Siinä oli sitten se globaali osuus, kun tummaihoinen hiihtäjä hinautui maaliin puoli tuntia muiden perässä.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Mille luokkatasolle nämä on ajateltu?

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Jostain jäi mieleen ikähaarukka 12-17 -vuotiaat, eli sellaisille lapsille, joilla on jo yhteiskunnallista käsitystä ja vähän enemmän kokemustakin käsitellä esimerkiksi draaman keinoin erilaisia teemoja. Tarkoitus lienee, että materiaalista poimitaan omaksumisasteen mukaisia tehtäviä, ja edetään niiden lasten kehityksen mukaan.

Lukio- ja toisen asteen opinnoissakin nuo tiedot ovat oleellisen tärkeitä, koska nuoret elävät hetkessä ja toisaalta tarvitsevat ihan konkreettista informaatiota valintojensa tueksi. YK-liiton mukaan materiaalista hyötyvät peruskoulun yläasteen opettajat, nuoriso-ohjaajat ja muut lasten ja nuorten parissa työskentelevät.

Omasta puolesta suosittelen materiaaliin tutustumista ihan jokaiselle, vaikka nyt ei peruskoulussa olisikaan opettajana tai oppilaana. Sen verran hyvin toteutettu pakkaus on kyseessä ja ammattimaisesti kuvitettu.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset